Han har börjat kissa inne!

eyz

Trådstartare
Vår hankatt på 18 veckor har börjat kissa på oönskade platser! Sedan vi hämtade honom 12 v gammal har han gått på lådan varje gång utan att misslyckas.

I lördags kom sambon på katten med att krafsa på en matta i hallen, snart insåg vi att han hade kissat på den. Igår stod katten och krafsade på sonens filt som ligger på golvet i vardagsrummet och visst hade han kissat på den med. Senare på kvällen kissade han på en kudde som ligger på golvet i syfte att fånga upp sonen när han ramlar vid lek (8 mån).

Varför har han börjat såhär? :confused: Vi har heltäckningsmatta i två av rummen (vilka ska ut till sommaren, det var förra ägarna som lade in dem :cool:) och det känns ju himla olustigt om han ska börja kissa på dem...

Sv: Han har börjat kissa inne!

Är han kastrerad?

Kattens pubertet kan leda till felkissande (och för all del bajsande), redan innan de blir tydligt könsmogna med medvetna revirmarkeringar. Åk till farbror/tant vet!

Väl där kan man också kolla hur urinvägarna ser ut. Småkissar han mycket/många gånger per dag så är urinvägsinfektion klart misstänkt. Då går de ofta hellre på golvet (eller framförallt på mjuka saker) för att de förknippar lådan med obehag.

Vissa katter vill dessutom ha separata lådor för kissa och bajs, alt. är väldigt petiga med lådans renlighet. Den typen av "nojjor" brukar också dyka upp i samband med pubertet och vuxenhet, kattungar är sällan bekymrade om speciellt mycket öht.

Informativt! Tack!

Jag har trott att kiss i samband med könsmognad kommer just då - kring könsmognaden men då får vi väl "hoppas" att det är det då. Lådan tycker jag att vi är duktiga med, fast han kan ju ha en annan åsikt å andra sidan... Urinvägsinfektion låter inte kul. :(

Så man kan kastrera så pass tidigt? Jag ringer veterinären direkt imorgonbitti.

Många veterinärer vill inte kastrera förrän katten är 6 månader (pga. fördomar) men vissa kan göra det fr.o.m. 12 veckor.
Jag skulle dock göra en hälsokoll först för att utesluta UVI.

Aha. Nu när jag tänker efter så kastrerade vi ju mamma och pappas katt lite "före".

Som sagt, ringer vet. imorgon och bokar tid.

Liknande trådar

Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 796
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 572
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 971
Senast: Nominous
·
Katthälsa Är man en vidrig människa för att man seriöst överväger att ta bort sina katter som kissar tamefan överallt? Vi pratar inte...
2
Svar
30
· Visningar
14 785
Senast: brukshund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈