Han fick inte vara med i skolkatalogen.

MM

Trådstartare
Jag är så jävla ledsen för min sons skull :(

Han hade sett fram emot det så mycket och sken som en sol den dagen som dom skulle ta kort. Dom tog inga kort alls på förra skolan men nu började han på en ny denna terminen och dom meddelade att dom skulle ta skolfoto. Han valde kläder supernoga och blev jätteglad när dom enskilda korten kom sen och väntade med spänning på katalogen.
Så kom den igår och jag kollade igenom den för att hitta honom och han var inte med :cry:

Jag fick givetvis visa honom katalogen och han blev så besviken och ledsen när katalogen tog slut och han inte hittade sig själv :cry:
Ni som sett filmen på fb vet :(

Vi ringde skolan idag för att höra om dom tog gruppfoto men nej, det hade dom inte gjort och varför inte då?
Jo, det är jobbigt att få ihop eleverna för att få ihop ett foto så man utesluter dom istället.
Jag tror dom är 8 st på hans skola. Hade det inte gått att sätta in dom enskilda korten? Eller tagit foto två och två i mindre grupper eller vad fan som helst!?
Nä, skit i att ha med dom istället, det är enklast så :rage:
Jag har försökt nå rekorn utan framgång idag.

Å min son, jag kommer aldrig glömma hur ledsen och besviken han blev när han såg att han inte fick vara med :cry:

Nu är ju mina barn rätt stora, men det enda som fanns i skolkatalogen var ju just klasskorten, så vad för bilder finns i skolkatalogen, om inga klasskort togs :confused:
Eller togs det bara på vissa klasser?

Så om jag förstått det rätt så är skolkatalogen en samlingskatalog för flera skolor och på din sons skola är de bara 8 st elever totalt? Och det var för jobbigt att samla 8 st elever och ta ett gruppfoto? Trots att de visste att dessa 8 barn inte var med i skolkatalogen så såldes den alltså till dem? Eller har jag missuppfattat nåt?

Jag förstår heller inte. Är de 8 en klass som är utesluten?

Med reservation för att jag inte förstått: maila Aftonbladet. Om det inte finns en väldigt god förklaring från skolan så är det ju hjärtskärande.

Skolkatalogen består ju av klassfoton av klasserna på skolan. Min son går på autismskola som är en fristående skola som dock går under den skolan vars skolkatalog vi fick hem. Hade det varit som det skulle så hade dom avslutat med elever från hans skola på sista sidan. Det är ca 8 elever som går i olika klasser. Alla är autistiska men är i olika åldrar.
Dom verkar helt enkelt inte ha orkat bemöda sig med att ha med dessa elever på en sida i katalogen :(

Och ja, trots att dom visste att dom inte var med så såldes den till oss. Jag hade aldrig köpt om jag hade vetat att han inte var med. Vad ska jag med den till liksom, jag köpte den till sonen för att han sa gärna ville ha den, med sig i den.

Senast ändrad:
Skolkatalogen består ju av klassfoton av klasserna på skolan. Min son går på autismskola som är en fristående skola som dock går under den skolan vars skolkatalog vi fick hem. Hade det varit som det skulle så hade dom avslutat med elever från hans skola på sista sidan. Det är ca 8 elever som går i olika klasser. Alla är autistiska men är i olika åldrar.
Dom verkar helt enkelt ha orkat bemöda sig med att ha med dessa elever på en sida i katalogen :(

Och ja, trots att dom visste att dom inte var med så såldes den till oss. Jag hade aldrig köpt om jag hade vetat att han inte var med. Vad ska jag med den till liksom, jag köpte den till sonen för att han sa gärna ville ha den, med sig i den.
Åh fy fan. Det ÄR hjärtskärande. Aftonbladet!

Dom verkar helt enkelt ha orkat bemöda sig med att ha med dessa elever på en sida i katalogen :(

Skolinspektionen också! Det där är banne min diskriminering! :rage:

Det är så fruktansvärt jäkla elakt att det knappt går att beskriva. Jag har sett filmen på fb och det är mer än hjärtskärande. Lilla pojken som bläddrar och bläddrar ....:cry::cry:

Jag tycker också att ni kan kontakta pressen faktiskt - skolan hade ju åtminstone kunnat svara på frågor nu när du försökt få fatt på dom, men inte ens det - då ska dom fan hängas ut

Så jag förstått rätt-
Barnen fotades, och katalogen såldes till er men klassen är inte med?

Det är ju lite special iom att MMs pojke går i en specialdel som tillhör en vanlig skola. Delen är för autister och det är autisterna som de har struntat i att ta med i katalogen. Katalogen såldes sedan MMs familj fast de från den specialdelen inte var med.

Beror lite på hur det formella med "specialdelen" ser ut.
Om det är en specialgrupp, men räknas till samma skola så skulle jag säga diskrimineringsombudsmannen och skolinspektionen. För då är det enbart uteslutning pga funktionsnedsättning, speciellt när man faktiskt hade tagit bilder på barnen (även om de inte råkade stå i grupp)
Om det faktiskt är två olika skolor, men som är samlokaliserade. Då är det knepigare eftersom de rimligen får välja att ha olika rutiner på skolorna.

Oavsett vilket så är det hutlöst dåligt att inte informera vilka som katalogen är för, hur de foton man tar kommer att användas etc. Speciellt i en autismklass, när det hör till den anpassning som barnen är där just för att de behöver!!! :meh::rage::arghh:

Oavsett vilket hade jag varit urtjurig på en sak.:devil: Reklamera köpet av katalogen med krav att få häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Det har varit så gravt fel i informationen om vad du köpte att det är att betrakta som ett fel på varan enligt konsumentköplagen. http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

Beror lite på hur det formella med "specialdelen" ser ut.
Om det är en specialgrupp, men räknas till samma skola så skulle jag säga diskrimineringsombudsmannen och skolinspektionen. För då är det enbart uteslutning pga funktionsnedsättning, speciellt när man faktiskt hade tagit bilder på barnen (även om de inte råkade stå i grupp)
Om det faktiskt är två olika skolor, men som är samlokaliserade. Då är det knepigare eftersom de rimligen får välja att ha olika rutiner på skolorna.

Oavsett vilket så är det hutlöst dåligt att inte informera vilka som katalogen är för, hur de foton man tar kommer att användas etc. Speciellt i en autismklass, när det hör till den anpassning som barnen är där just för att de behöver!!! :meh::rage::arghh:

Oavsett vilket hade jag varit urtjurig på en sak.:devil: Reklamera köpet av katalogen med krav att få häva köpet och kräva pengarna tillbaka. Det har varit så gravt fel i informationen om vad du köpte att det är att betrakta som ett fel på varan enligt konsumentköplagen. http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/
Fast tittar man på DO:s sajt, där de räknar upp vad lagen omfattar, så tror jag inte att det räcker att inte ha fått vara med i skolkatalogen. Så den delen kan vi nog släppa.

Däremot skulle jag ställa till ett helvete för de på skolan som är ansvariga för det här.

Det är ju fruktansvärt om det är skolan som har bestämt så.
Men, det är inte så att det är själva katalogen (företaget) som även står för fotograferna som har schablat bort det i något led? Tycker de verkar lite struliga ibland.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har sen jag var liten tänkt på mig som ett misstag, att något blev fel när jag kom till och att jag inte är gjord för det här livet...
Svar
12
· Visningar
2 000
Senast: Lillefrun
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 191
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama