Han får panik! Vad ska jag göra?

A

Arabian

Hejsan.

Det är så att vi har ett fullblod hemma på gården tillsammans med vår lite mindre ponny. Fullblodet har fått löp som ung, men efter lite utbidlning till dressyrhäst hamnade han hos oss där han ska gå till dödagar. Men vi har lite problem med honom nu. Det är så att han alltid varit lite "knäpp" i huvudet när vi är ute och rider. Rider man på smala skogsvägar blir han spänd och taktar och kommer man sen ut på en öppnare yta rusar han iväg och man kan knappt få stopp på honom. Vi gissar att det har att göra med att han gått löp som ung, att han tror att han kommer ut från en startbox eller något. Dessutom får han så kallad panik ibland när han är ute på gärden själv (när man rider honom alltså). Han har ingen koll på sina ben, kan rätt ut sagt springa in i en vägg, ett träd eller trilla ner i ett dike. Han kan bli sjövild ibland! Vad ska vi göra med honom för att få honom lugnare? Vi har börjat så smått med Nh och det går bra, men än har det inte gett någon effekt. Dessutom börjar han magra så kraftigt. Tror ni det är dags för honom att få somna in, eller finns det något vi kan göra för att rädda vår underbare lille bebis?

//Jessie
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Jag hade en hingst för ett antal år sedan som betedde sig lite liknande, han var hur snäll som helst vissa gånger och sen kunde han bara få fnatt och sticka iväg andra gånger. Jag försökte med allt tills han blev 8 år, då lät jag honom somna in. Jag hade ingen användning av en sådan häst eftersom jag absolut inte ville avla på honom och han var rent livsfarlig att rida, ville inte sälja honom heller då jag är noga med att hästar som kommer från mig är "ok i huvudet".
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Det första jag tycker du ska göra är att inte rida hästen.
Få honom lugn o balanserad genom markövningar först - sen kommer ridningen.
Vad jag kan förstå så är han jättestressad när ni rider?! Då får ni kanske avstå ifrån det ett tag. Ta det lugnt o ta ett steg i taget.
Har ingen erfarenhet av löphästar men det måste ju vara en hel del att träna bort.
Ut o gå promenader istället och få hästen trygg, lugn o balanserad.

Lycka till!
/Anna
 
Sv: Han får panik! göra?

Att avliva sin häst för att man inte reder ut den låter som en väldigt drastisk o framför allt onödig handling...ibland får man inse sina begränsningar men det betyder inte att inte någon annan skulle klara av att få hästen "ridbar"...
Man får helt enkelt svälja stoltheten.

Ta med en duktig NHtränare ut i skogen så den får vara med när det blir problem o kan guida dej....?

Hoppas d ordnar sej!
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Kolla om han har magsår!!!! 70% (eller mer) av alla galopphästar har magsår.
Jag tycker att ni ska träna väldigt mycket markarbete framöver. Mycket longering, men mest tömkörning, först på ridbanan (eller ridhus). Se till så att hästen lyssnar & allt det där. Sedan när det känns bra, sätt upp en ryttare & gör mycket "lyssnande" övningar, som verkligen kräver att han lyssnar. Halt-trav-halt-galopp osv. Sedan när det känns bra. Ut i skogen & tömköra, i början med någon som går bredvid honom vid huvudet & gör som ovanstående, när allt känns bra & han känns trygg så sätt upp en ryttare. I början bara i skritt en kort runda osv bygger man upp det tills han är lugn med andra hästar också :)

Tycker att avliva honom redan vore lite drastiskt. Ta gärna ut en veterinär som får känna igenom honom. När hästar blir lite knäppa i huvudet beror det ofta på att de har ont någonstans & att de inte har ngt annat sätt att visa det på.
Lycka till!
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Detär samma med galopp hästar som gått löp som med travhästar som gått på bana, om man tänker att man börjar på noll med att utbilda en ridhäst från början så börjar man på -5 med startade trav/galopp hästar, de har (oftast) varit med om så mycket att det blir som terapi att "rida till" dem, sen finns det folk som kastar på en sadel, sitter upp med en massa krav och straff sedan säger att de ridit till / in hästen . ett förslag är att ta reda på så mycket som möjligt om hästens bakgrund, backa tillbaka i utblidningen och försök reda ut vad som är fel, arbeta mycket från marken, (promenera där hästen brukar på panik och se om den beter sig annorlunda) och ta hjälp av en tränare, och ta det bara lugnt
 
Sv: Han får panik! göra?

Det handlar inte om att kunna svälja sin stolthet, alla har väl olika syn på det.
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Hej du!

Har oxå en galoppör som gått löp. Köpte honom som 8-åring från jägersro. Som någon skrev: det är lika mycket jobb m en galoppör som med en travare från banan, man får helt enkelt börja om från början. Med travare har man iaf fördelen då de ofta är väl- och lätthanterade men det är det inte alla fd galoppörer som är så det får man oxå jobba med.
Att du börjat med NH är ett bra första steg som hjälpte min häst mycket.
Han var oxå sån att han bara kunde springa rakt in i saker/snubbla över saker som låg helt synliga på marken men det beror på samma som när föl gör det: dom har inga referenser. Det är inte så att dom inte ser sakerna men förstår kanske inte att träd=går inte att springa igenom.

Mitt fullblod hade när jag köpte honom aldrig varit i en hage (möjligtvis när han var föl) utom i en box-stor sandpadock då och då så i början snubblade han varammat steg när han gick i hagen. Han var inte så duktig på "hästspråk" heller och fick mycket stryk av dom andra hästarna i början.

Samma oxå med att: kom han ut på en öppen skogsväg/äng så kunde han bara sticka i full fart utan att man kunde få stopp på honom. Inte så kul o sitta på ett muskelknippe på 700 kg som inte lyssnar...:crazy:

Numera går han på lösdrift, är högt i rang, lugn i hantering, småbarn kan hantera honom, krypa under magen på han osv, pålitlig att rida ut på, sticker aldrig, man kan rida ut m grimma och galoppera m andra hästar, alldeles fantastisk att rida på ridbanan, mm....
Red han fälttävlan förr (tävlade lätt men tränade upp till msv) men nu rids han western (reining) vilket han trivdes bättre med då han är väldigt känslig och gärna vill veta när han gör rätt och ha "release" när han gör det. Är oxå jobbad mycket horsemanship.
Är numera helt självlastande, bara att sätta på transportskydden och öppna luckan.

Så fullblod är helt fantastiska ridhästar men oxå krävande och kräver mycket stimulans och att man ger dom tid när man tränar om dom och lär dom att slappna av.:love:

Fråga på om du vill veta mer!:)
 
Sv: Han får panik! Vad ska jag göra?

Vet ej om siffran är korrekt men har oxå hört något sådant. Min fd galoppör hade det tex varefter han fick kolik och tarmvred. Dock kunde han opereras och klarade sej...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 082
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästvård För ett par år sedan gjorde jag något otroligt oansvarigt och köpte en osedd häst från utlandet. Från ett känt försäljningsställe som...
Svar
16
· Visningar
3 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp