Han faller ur och jag går bet.

Sv: Han faller ur och jag går bet.

Snacka om att märka ord!

Om jag förstått saken rätt så vet inte forskarna riktigt vad som orsakar fång men att överfodring av kraftigt foder är en stor bov i dramat. Sedan om det är protein, kolhydrater eller något annat spelar ju ingen roll. Vad jag ville ha sagt var att det gör ju inte så mycket om hästen får mer av något näringsämne så länge den får tillräckligt av allt det andra och så länge man inte överfodrar så att hästen blir sjuk av det istället. Håller du på och räknar kvoter fram och tillbaks dit på din egen mat? :eek:

Det foder jag pratar om är naturligt foder.

Kan du inte bara lägga ner projektet att vara nedlåtande mot folk?

Nu börjar du igen. Du kan bara inte låta bli att dissa alla andras tips! Märker du det inte själv?

Eftersom havren är oanalyserad kanske det är bättre att ge ett komplett foder i form av Grund eller Groov. Då har man ju också en kvalittésäkring för att maten är hygieniskt korrekt.

Josefin_S skrev:
Snacka om att märka ord!

Om jag förstått saken rätt så vet inte forskarna riktigt vad som orsakar fång men att överfodring av kraftigt foder är en stor bov i dramat. Sedan om det är protein, kolhydrater eller något annat spelar ju ingen roll. Vad jag ville ha sagt var att det gör ju inte så mycket om hästen får mer av något näringsämne så länge den får tillräckligt av allt det andra och så länge man inte överfodrar så att hästen blir sjuk av det istället. Håller du på och räknar kvoter fram och tillbaks dit på din egen mat? :eek:

Det foder jag pratar om är naturligt foder.

Kan du inte bara lägga ner projektet att vara nedlåtande mot folk?

Jag är inte nedlåtande, det är inte meningen och jag ber om ursäkt om du uppfattat mig så.

JA, jag räknar faktiskt på vad jag äter. Dels ammar jag och behöver vet att jag får i mig allt jag behöver i mineral och vitaminväg och i rätt balans, dels har jag lätt att gå upp i vikt och måste ha koll att jag får i mig det jag behöver i rätt mängder. Många jag känner har lika eller nästan lika god koll. Utöver det så är skillnaden mellan hästar och människor att vi väljer själva vad vi stoppar i oss, vi äter olika saker varje dag och det säkerställer någorlunda att vi får i oss det vi behöver. En häst är ju låst vid vad vi behagar ge den, och det den får mest av (grovfodret) kan variera oerhört mycket i näringsvärde.

Ang. fång så kommenterade jag bara att du sa att det var risk för fång om man gav för mycket protein, och så är alltså inte fallet, alltså protein i sig är inte boven.

Josefin_S skrev:
Nu börjar du igen. Du kan bara inte låta bli att dissa alla andras tips! Märker du det inte själv?

Eftersom havren är oanalyserad kanske det är bättre att ge ett komplett foder i form av Grund eller Groov. Då har man ju också en kvalittésäkring för att maten är hygieniskt korrekt.

Jag tycker det är viktigt att man får VETTIGA tips och kommentarer att välja mellan. Ett tips som ges utan något mer underlag än "jag har sett andra hästar som blivit fina" och som tydligt inte passar in i de uppgifter hästägaren gett, behöver ju få fram mer argument för sin sak.

Vad är det för mening att få en massa råd som "ge havre, det är bra. Ge korn, det är bra. Ge lusern, det är bra. Ge olja, det är bra. Ge dittan och datten för det är bra". Det förvirrar ju bara ännu mer och ger ingen kunskap.

Havren gavs i så pass liten mängd (2 kg) att oavsett näringsvärde så skiljer det max 3-4 MJ om havren är totalsopig eller superbra.

Men jag måste ju säga att kraftfodertillverkarna lyckats med sin reklam. De flesta verkar tro att hästen MÅSTE ha kraftfoder...

Jag skulle ALDRIG ALDRIG ge havre till mina hästar, mer än det som finns i lite musli.. men jag tycker att havren bara sätter sig i huvudet på hästen.. :mad:

Och jag har inte alls den erfarenheten. En häst fick spel av både korn och havre, om än bara några dl. När hon var helt kurant i mage och psyke (hon var lite "fläng") så kunde hon äta flera kilo havre utan att bli tossig.

hej hej!!!
det många gör fel är att men fodrar med fel mat...!
du kan ge din häst tex: 12kg ensilage,hösilage, mm och 8kg hel havre + 1kg korn...och ag lovar att hästen hade sett hemsk ut!!!
problemet som många gör det e just att ge dom hel havre,korn mm utan att titta på hur träningen ser ut...ger du din häst tex: bara havre och ökar det toppar du dom bara i skallen...och då sänker folk maten igen med ord som han e för pigg!!!
jag tycker att du ska kolla hur din ridning och träning ser ut och fråga din foderhandlare vad du ska göra ett tips på ett jätte bra foder är kraft groov som är till unghästar,avelsto och hästar som har svårt med hullet ger mitt fullblod det och han tog sig på 14 dagar..han får( 9kg ensilage, 3kg kraft och 3 kg salsa bas) funkar jätte bra...han är oxå 16 år gammal och svår med hullet!!! det är värt ett försök!!!! :banana:

9 kg ensilage???? Hur torrt är det? Och allvarligt, 6 kg kraftfoder till så liten grovfodergiva. Stackars hästens mage.

vet inte om det stämmer, min häst och även en annan häst i stallet blev bukiga av lusernpellets.

Hmmm, tja fjorton är jag ju inte riktigt, men tack för komplimangen. Som utomstående som kom in i "diskussionen" så tycker jag bara lite synd om josefin_s som försöker komma med tips men enligt min åsikt bara blir hoppad på av andra som tror att just det dom gör är bäst.

Jag tror aldrig att man kan ge ett bra svar, på en sån här fråga, jag äter massor av godis och blir fet.....men inte min sambo :confused: vi är alla olika individer och vi har alla olika behov, så inget förslag är bättre än det andra, man får pröva sig fram och se hur hästen mår, det är mitt absolut bästa tips. Utgå från basen grovfoder, havre, korn, funkar inte det kan tillägg behövas.

Fast ngt som är viktigt också, är att hästen får arbeta, dom tillgodogör sig inte maten om dom inte får jobba. Mitt fullblod var som smalast när han hade boxvila, fast han hade fri tillgång på grovfoder och ändå fick en hel del krafftfoder.

Jaja, sluttjafsat :confused:!!!!

Den är nog på g nu om du läser det (Apollo), 2 :ndra natten ngn sover där i fall att den skulle ploppa ut. Sväng förbi och kolla ngn dag i veckan om du inte har för bråttom ;)

Grejen är ju att vi försöker få fram ARGUMENT. Att bara säga "prova det här" utan att komma med några som helst belägg för VARFÖR är ju meningslöst.

Kan inte hålla med om havre, mitt fullblod får två kilo om dagen och han är en riktigt cool herre. Vet även massor av andra hästar som får havre och som håller sig på mattan :)

Vad kul kommer förbi en dag och kollar, hoppas allt går bra.

Till er andra, nu ger jag 13-14 kilo hösilage 2 kg havre, håller på att vänja in på korn, ger nu ca 300 gram ska upp till ett halvt kilo,ev mer,1dl olja och 10 ml Mustangs multivitamin. Jag tycker att det börja hända saker hoppas det fortsätter så.
Han tränas regelbundet varje dag.

Det har fungerat super med korn till vår vbl vallack som var så smal när han kom till oss. Har bara positiva erfarenheter av korn!

Jag har också en herre (21 år) som faller ur. I vinter har han fått fri tillgång på bra hösilage dygnet runt (även inne på natten) på morgonen har han fått en näve havre (tidsfördriv) sedan på kvällen har han fått 1 kg Nya Kraft Groov (128 g smältb. råprotein), en näve havre och 1 dl olja. Tittar man efter på han nu så har han fett utanpå revbenen. Så han räknas som "tjock" men han har inga muskler överhuvudtaget så han ser tunn (mager) ut. Jag tror att han stressar så mycket så han gör av med allt, så han bygger inte muskler. Han har lätt för att stressa vid ex.v. hoppning, uteritter,
om han blir ensam i hagen eller i stallet mm. Annars rör han inte sig mer än runt höbalen. Springer aldrig med de andra i hagen och busar aldrig. En herre som tycker att sådant är för yngre "slynglar".
Kan nämnas att vi har gjort om rutinerna i stallet. Förr: så gav vi mat i krubborna innan vi tog in hästarna, det var oftast hetsigt då, med sparkar i väggar mm.
Nu: har dom hö i boxen när dom kommer in, och ½ timme senare får dom kraftfodret, sedan 3 timmar senare får dom natthö. Det är aldrig någon som är grinig längre, ingen sparkar i väggen. Utan det har blivit tyst och lugnt, så jag tror att det är en bidragande faktor till att min herre har fåll lite hull. Det är inte lika stressande miljö.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 510
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 257
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har en minishettis på ca 85 cm, ganska långlinjerad. Inte jättetjock men skulle definitivt kunna tappa endel. Jag tror att hon vägar...
Svar
4
· Visningar
885
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama