Han faller ur och jag går bet.

Sv: Han faller ur och jag går bet.

Det enda jag var ute efter var att hjälpa trådskaparen. :mad:
Verkligen inte något annat än just bara det!
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Oj så det blev. Jag tittar på alla förslag och försöker göra så att det blir så bra som möjligt för Apollo. Jag har ändrat till 14 kilo hösilage får inte i honom mer + att jag kommer att ge korn. Kommer att börja med ett ½ kilo korn. Om detta inte hjälper så får jag tänka till vart jag kan få i han mer hösilage och kanske höja kornet till ett kilo. Sen hoppas jag att gräset kommer snart.

Tack för alla råd. :bow:
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

jag är inte så bra på foder men jag har hört att ensilage och hösilage inte är bra för att det surnar i magen. vi ringde till krafft och de analyserade vårat hö, och de gjorde foderstater till våra hästar. det fungerar bra.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Magmiljön är sur själv, hört talas om magsyra kanske?
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Tjena tjejen!!

Hann inte prata så mkt idag när vi sågs, men jag har faktiskt gett mitt gull(du vet vem) ett fullblod på 1,73 krafft groov, det som man ger till föl och dräktiga märrar. Har funkat kanon.

Min hästs bästa kompis (du vet vem) är ju väldigt svårfödd och äter inte sitt hö, så hon ger lusern med gott resultat, har gett min det tidigare också med gott resultat, men krafften bet ännu bättre.

Ett annat tips från mig är att skit i och räkna så mkt, kolla hur hästen ser ut att må, energi, pälsglans, samarbetsvilja mm. Alla har vi olika behov av energi människor som hästar. Jag räknar aldrig på min hästs foder, har inte behövt då han mår superbra :D Skulle han falla ur, ja då får man ju börja spåna, men haft honom i 9 år och det har aldrig hänt. Kan tillägga att han har fri tillgång till grovfoder. En sak till, att lägga till så mkt grovfoder på din häst som är ganska lugn, att springa omkring med 14 kilo i buken är inte heller helt ok. Självklart inte alla 14 på en gång, men mkt buk blir också jobbigt för dom. En lagom mängd grovfoder, mer havre, han är ju hur cool som helst så det skulle inte skada, finns inget som dom hullar på sig bättre av än havre, 2 kg till skulle säkert funka.

Jaja, give it to me........oansvarsfulla människa som inte räknar, (menar inte dig Apollo) :eek:

Till dom andra som skrivit och tjafsat på den här tråden vill jag bara säga ......lägg ner, tips är tips, besserwisser är besserwisser, en del följer boken andra inte, men det funkar ändå.

Ha det, kom förbi och fika lite ngn helg, så hoppas vi att fölisen har kommit då.

Kram/ en annan besserwisser ;)
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Men ge dig fjortis...vi har inte tjaffsat enbart disskuterat. Lär dig skillnaden. Ditt inlägg ger ju uttryck av att du verkar hemskt *mogen* :cool:
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Det är ju en fördel om man VET vad man ger hästen innan man kommer med generella råd. Groov är super, OM man har lågt protein och det är därför hästen tappar hull eller är i lågt hull. Energi är vad som ger hull. Hösilaget som ges är redan högt i protein, så något mer sådant behövs inte ges. 12 kg hösilage är som sagt 8,5 kg hö, inte särskillt mycket.

Vad "ni" behöver lära er är att det är den ökade ENERGIMÄNGDEN som ger det bättre hullet. Varför då slösa pengar (och störa hästens mage) med ett nytt dyrt foder när man redan har bra förutsättningar på det man ger? Gör det hela så enkelt som möjligt. Proteinöverskott på tunn häst KAN ge motsatt effekt eftersom kroppen tar energi för att bearbeta proteinet.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Varför måste du ha taggarna utåt hela tiden mot folk? Alla har olika åsikter och man måste inte fullständigt till intet göra de som inte tycker som en själv. Ursäkta men var det inte du som sade att hon skulle ge mer hösilage från första början? D v s mer protein eftersom det hade så mycket protein i sig. Liten motsägelse där? ;) Att ge mer hösilage är i princip det samma som att ge lucern som tillskott.

Groov innehåller mycket korn och vete etc och ingen havre. Korn innehåller mycket energi och bättrar alltså på hullet. Tipeset om att ge korn har vi ju fått sedan tidigare i tråden. Det fungerar också mycket bra. Sedan att det innehåller protein också gör väl inget så länge man inte överfodrar så att hästen får fång.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Suck. Nej, att öka hösilagegivan är att behålla den kvot han redan står på (dvs ca 7), ger man lusern höjer man kvoten eftersom lusernets kvot är över 12. Dessutom klarar hästen av proteinöverskott från grovfodret bättre än från koncentrerat foder (även om lusern är ett av de "skonsammaste" tillskotten). Det är BALANSEN mellan protien och energi som är viktig.

Fång har inget med proteinmängden att göra, det finns massor av trådar och även forskning om fång att läsa på om.

Hästens matsmältningssystem är uppbyggt för att behandla gräs av olika slag. Varför då lägga till onaturligt foder när man har gott om utrymme att öka på hästens naturliga foder?
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Magdalena> hm jasså är det så?! Jag har faktiskt hela tiden fått råd om att öka proteinet när jag har försökt få upp mitt magra fullblod till normalt hull. Det har funkat i omgångar men tycker han ändå inte lägger på sig så mycket som mängden mat borde ha gjort. Jag har läst en hel del om foder men har nog missat det om att energi krävs för att lägga på sig, har mest fått uppfattningen att det är protein som behövs (samt en kvot på nästan 7, istället för 6 som är normalt).

Då kanske det är helt rätt som min tränare rekommenderat att ge hästen olja för att få mer energi i foderstaten. Jag har börjat succesivt nu, och då kanske jag tillochmed kan minska lite på proteinet.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Hej :) Mer än 14 kilo får jag inte i honom han måste ju få göra annat än att äta också. Sen äter dom både lunch och middag ute nu så jag kan inte ge hur mycket som helst för jag vet ju inte att just han får i sig sina extra kilon med hösilage. Korn har jag börjat gett för att det ger fett mer än havre så jag provar med det. Nä ibland får man nog både fodra lite med ögat också. Jag kommer ner en helg och fikar och tittar på fölisen, hoppas det går bra denna gång för henne.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Din tränare har helt rätt, mer energi ger mer hull! Lite olja är suveränt till ditt fina hösilage. När man har så pass bra värden i grovfodret som du har så är det läge att träna upp sitt öga och se vad som händer om man ökar/minskar/ändrar.

En liten varning om korn. Det finns hästar som inte regerar bra på korn, även liten giva. Jag har själv en sådan just nu som reagerade direkt med stora gallor, och efter ett tag knölar på ryggen. Det tog lång tid att få bort knölarna, men snabbt att få dit dem (testat två ggr för att vara säker på sambandet). Dessutom börjar hon lukta konstigt kring och ur munnen, ett tecken på att magen är störd.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Tror du blandat ihop mig med nån annan, tyvärr har jag bara uselt hö som jag fodrar med och får komplettera med flera kilo kraftfoder. Längtar till sommarbetet!
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Tack, det visste jag inte om korn, så det ska jag hålla koll på.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Magdalena skrev:
Suck. Nej, att öka hösilagegivan är att behålla den kvot han redan står på (dvs ca 7), ger man lusern höjer man kvoten eftersom lusernets kvot är över 12. Dessutom klarar hästen av proteinöverskott från grovfodret bättre än från koncentrerat foder (även om lusern är ett av de "skonsammaste" tillskotten). Det är BALANSEN mellan protien och energi som är viktig.

Fång har inget med proteinmängden att göra, det finns massor av trådar och även forskning om fång att läsa på om.

Hästens matsmältningssystem är uppbyggt för att behandla gräs av olika slag. Varför då lägga till onaturligt foder när man har gott om utrymme att öka på hästens naturliga foder?

Egentligen håller jag med dig men från ditt inlägg får jag intrycket av att du menar att lucern är ett kraftfoder vilket inte alls är fallet (jag kanske missförstod?). Fysiologiskt och matsmältningsmässigt är lucern (även i pelletsform) ett grovfoder, sysselsättningsmässigt ett karftfoder. För hästens matsmältning är alltså lucernpellets att likställa med grovfoder och alltså inte mer onaturligt. I detta fallet är det precis som du skriver bara onödigt att lägga pengarna på lucern eftersomd et inte kommer tillföra det som behövs.

Till trådskaparen, om hästen behöver mer hull är det som Magdalena skiver det du behöver mer energi. Ren energi har du i olja t ex, annars är betfor den skonsammaste formen, eller också får man öka på övriga kraftfodergivan men då ffa välja ett foder med högt energiinnehåll och kanske inte så mycket protein. Antingen mer spannmål eller så finns det ett flertal sk energifoder på marknaden.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Smulan75 skrev:
Tror du blandat ihop mig med nån annan, tyvärr har jag bara uselt hö som jag fodrar med och får komplettera med flera kilo kraftfoder. Längtar till sommarbetet!
Jo, misstog dig för originalinskickaren...
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Det glömde jag att skriva han äter 1 dl olja om dan i betforen.
 
Sv: Han faller ur och jag går bet.

Lancet skrev:
krafft grund är jättebra till hästar som har svårt att hålla hull..

Vad är det för skillnad mellan att ge Grund och havre/korn? Näringsmässigt är de väldigt lika.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 456
Senast: Irival
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Har en minishettis på ca 85 cm, ganska långlinjerad. Inte jättetjock men skulle definitivt kunna tappa endel. Jag tror att hon vägar...
Svar
4
· Visningar
879
Foder & Strö Nu är stallet snart klart och det är snart dags för mina pojkar att flytta hem. Då vi flyttat för långt från våran gamla höbonde måste...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp