Han blir aldrig smal!

P

Pontiac

hejsan!

Jag har en new forest valack 152 cm i mankhöjd ( alltså en väldigt stor new forest). hans mage värkar altid vara tjock, för på sommaren blir den ju :crazy: ganska tjock:crazy: hehe.. och på vintern förväntar man ju sig att han ska bli smal som de andra hästarna i stallet. men han blir inte så mkt smalare än vad han är på sommaren, såklart han går ju ner ganska mkt men ändå inte så mkt som de andra hästarna. jag rider honom typ 1 timme 6 dagar i veckan presis som de andra hästarna. men han har fortfarande den där bollen till mage kvar!

varför blir han inte smalare?
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Hur mycket kraftoder får han? Om det är möjligt så dra ner på kraftfodert och galoppera mera.
 
Sv: Han blir aldrig smal!

han får 12 dl kraft/dag och 12 dl betfor/dag. kan jag ge han mindre mat än det?
 
Sv: Han blir aldrig smal!

hur många kg TS grovfoder får han per dag?
det tar ca 33 timmar för foder att gå igenom hela hästen, så 1½ dagsranson har hästen i magen hela tiden.. ger du då 15 kg hö så kan du lätt räkna med 1½ normal höbal inne i hästen hela tiden..

nu menar ja inte att du ska dra bort massor av hö.. men vad kan din häst väga tro.. 500 kg? 10 kg hö räcker fint då..


ang kraftfodret så är det där väldigt lite kraftfoder, ca 600 g krafft nånting(grund? ponny? protein?) och 200 g betfor.. så det kan du låta vara..


är din häst lagom pigg? blir han utmattad i slutet av ridturerna eller skulle du kunna rida 2 timmar en dag utan att han skulle vara tröttare än normalt?
 
Sv: Han blir aldrig smal!

vad är TS grovfoder?
Min häst väger ca 500 kg och får 7 kg hö per dag.
han får krafft grund. jag tkr han e ganska pigg, det är lite olika från dag till dag, men det skulle ju inte skada om han var lite piggare. jag brukar inte rida 2 pass om dagen så jag vet om han blir trött då...

tack för svaren!
 
Sv: Han blir aldrig smal!

okai, TS betyder TorrSubstans, och är andelen torrt foder som man ger, Hö har en TShalt på 84% alltså innehåller det 16% vatten, hösilage har en TShalt på 60% och således 40% vatten i sig, ger man hösilage måste man ge mer grovfoder för att komma upp i samma mängd TS..

7 kg hö är ganska lite för din häst, det blir 5,8 kg TS och minimibehovet.. och din häst bör inte vara bukig på så lite.. prov att höja till 10 kg hö, för din häst kan vara svullen pga proteinbrist, öka till 10 kg hö till att börja med.. (eller går din häst på bete nu?)
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Att rida 1 timma säger ju ingenting. På 1 timma kan man lika gärna drälla omkring mesta tiden som att köra ett svettigt pass. Tiden är ovesäntligt, det är VAD du gör under dessa motionspass som är intressant.
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Kan du inte visa bilder på hästen? Då är det lättare att avgöra vad som kan vara felet...
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Min new forest är visserligen mindre i höjd än din, men han väger inte så mycket mindre ca 450 kg.

Han får 12-15 kg hö, 1 dl torr betfor och 3 dl torr pellets / dygn.
Är ute i skog och äng hage varje dag där han kan äta.

Han rids ca 2 timmar 3-5 ggr/vecka.

Och han är för det mesta mycket pigg och framåt att rida.

Han skulle inte må dåligt av att få mindre hö, men om jag lägger fram mindre så tycker stallägaren att det är för lite och då lägger han till jätte mycket mera....inga magra hästar här inte ;)
 
Sv: Han blir aldrig smal!

okej, min tränare säger att han äter den maten han ska.... hur lägger man ut bilder? fattar inte.. hehe :crazy: ;) ja e lite trög..:D

tack för alla svaren!
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Men hör du, hur mycket hö som är lagom beror ju helt på näringsvärdet i höet. Energi och smrp, inte bara ts. 7 kg hö kan ju vara helt lagom eller rentav för mycket.

Till trådskaparen vill jag rekommendera att lägga in näringsvärdena för ert grovfoder t ex på Hippocampus foderstatssida och räkna ut hur mycket grovfoder och kraft som hästen behöver. Den uträkningen gör man sen om varje år när man får värdena på grovfodret, eller så fort man ändrar någonting i hästens arbete.
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Har lite samma problem med min 135 cm höga NF. Han går på sommarbete nu, men betet är rätt magert i hans hage, och han får enbart lite hö för att hans mage ska klara foderomställningen bra, men höet kommer tas bort efter hand. Jag arbetar honom dagligen (löshoppning, lösarbete, långa promenader, tömkörning osv) men hans mage försvinner inte. Han är av den kraftiga typen, så något slimmat fullblod ska man inte vänta sig, men han kunde ju iaf vara nått sånär slank:crazy: Han samlar på sig fettet på magen och korset. jag har lyckats arbeta bort mycket av fettet på korset, men magen är orubblig alltså. Han har bra kondition och det ska en hel del till innan han blir svett och anfådd. Vill gärna ha tips.

Edit: Höet han får är ej analyserat, men det har märkts under vinten att det är av mycket god kvalite.
 
Sv: Han blir aldrig smal!

New forest och vissa andra av mera "ursprungliga raser är predisponerade att äta upp sej rejält under sommarhalvåret för att sen gå på sparlåga under vinterhalvåret.

Vilket leder till problem då vi inte tillåter våra hästar att svälta under vintern.

Men har man inte en elittävlingshäst, en skogsarbetshäst eller en lektionshäst, så klarar sej resten av hästarna med enbart ett bra hö och lite extra vitaminer och mineraler som det saknar....vilket enklast ges i form av typ pellets som ges i någon deciliter/dag...
 
Sv: Han blir aldrig smal!

På vintern får han enbart hö plus en handfull uppblött betfor med lite mineraler och rapsolja som är bra för magen. Så han går ju inte direkt på något krutfoder någon del av året.
 
Sv: Han blir aldrig smal!

vem vet, det är kanske han med magen som mår bra och de andra smalare som INTE mår som häst
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Min är likadan, fast han är travare. :D Jag hävdar att han är född utan revben för det finns inga!! Och den enda gången jag lyckades banta ner honom till normalhull, dvs revbenen kändes om man letade efter dem men var totalt osynliga så tyckte en del att han avr SMAL??
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Pontiac skrev:
hejsan!

Jag har en new forest valack 152 cm i mankhöjd ( alltså en väldigt stor new forest). hans mage värkar altid vara tjock, för på sommaren blir den ju :crazy: ganska tjock:crazy: hehe.. och på vintern förväntar man ju sig att han ska bli smal som de andra hästarna i stallet. men han blir inte så mkt smalare än vad han är på sommaren, såklart han går ju ner ganska mkt men ändå inte så mkt som de andra hästarna. jag rider honom typ 1 timme 6 dagar i veckan presis som de andra hästarna. men han har fortfarande den där bollen till mage kvar!

varför blir han inte smalare?

Hej,

Känner igen mig, vi har bantat vårat kallblod i det som känns som evigheter. Han har visserligen gått ner en hel del men inte så mycket som vi önskat oss. Jag har kommit på att han måste kunna omvandla luft till mat :angel: eller nåt sådant!!!

Eftersom han är under igångsättning efter en kotledsinflamation (han bantade dock redan innan) så kan han inte hellre gå fullt ut. Han får bara hö + mineraler och lite halm att tugga på emellanåt.

Nu kommer ju sommaren och betet, inte kul - för dom som måste banta...

~Ingrid
 
Sv: Han blir aldrig smal!

Hästar - precis som människor - är olika. Det finns dom som har väldigt lätt för att lägga på hullet och det finns dom som aldrig kommer upp i hull hur mycket mat de än får.
Jag har ett stort halvblod, 165 cm och riktigt kraftig. Hon är född så´n - redan som föl såg hon ut som en köttbulle :D . Hon får minimalt med kraftfoder men ordentligt med hö/hösilage.
Det enda som hjälper för att få ner henne i hull är rejält med motion. Arbetas hon ordentligt i minst 1 timme varje dag (helst 1 1/2) så kan magen bli lite mindre. Men hon kommer alltid att se betydligt kraftigare ut en andra halvblod i den storleken.

Men - som en vet sa till mig en gång - var glad för att du har en lättfödd häst ;)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 668
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 660
Senast: Freazer
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp