Han bara vänder..

Sv: Han bara vänder..

Nu är det så att jag verkligen försöker att inte låta han vända, men vi snackar om en nordsvensk tjurskalle.. Ibland får man ta i honom ganska hårt och han reagerar knappt på det.
Man får vara hårdhänt när det gäller såna saker.
Man kan inte fjanta och bara ta i lite grann ;)

Jag får erkänna att jag inte testat vänta ut honom, även om jag har funderat på det. Första gången han började tjorva så befann vi oss vid en tomt, och han backade rakt in på tomten. så jag var tvungen att få honom att gå därifrån, det uppskattas nog inte med en upptrampad gårdsplan, man vet ju aldrig hur folk reagerar!
Andra gången var vi alldeles vid ett dike, och jag ville inte ta risken att han skulle backa ner i det. Fast nu när jag tänker efter så kanske det hade varit en bra idé att göra det, så han inte backar igen i första taget:devil:
Ska nog prova det där med att rygga honom innan han gör det. Men jag vet ganska säkert att han då inte kommer lyssna på framåtdrivande hjälper sen.
Ja in i tomten förstår jag att du inte vill. Det blir ju lite knepigt..
Men diken är ingen fara så länge de inte är alldeles för djupa eller halkiga/steniga osv. Håll dig i manen bara ;)
De få gånger min häst fått för sig om att backa har jag låtit henne backa ner i diken och det tycker hon inte om. Haha.

Min medryttarhäst var precis likadan testade mig konstant i början när jag började rida ut med honom. Han stannade, började vända, backa, snurra etc allt för att slippa gå framåt. Var ingen ide att försöka använda spöt för då backade han bara fortare. Var flera ggr på väg ner i djupa diken mm.

Det här är säkert inte rätt sätt att göra det på, men när han hade hunnit stanna så var det han som hade övertaget och det var inte lönt att försöka "bråka". Därför lät jag honom gå åt det hållet HAN ville gå en 10-15meter för att få honom att tänka framåt istället för bakåt, därefter vände jag honom i fart och samtidigt gav honom ett rapp m spöt och då fick jag honom åt det hållet JAG ville ha honom. Nu förstår vi varandra till fullo och det är bara mycket sällan som han får för sig att han inte vill dit jag vill men detta funkar alltid på honom.

Min nya häst gjorde så när jag skulle vända bort ifrån de andra som jag var ute med. Jag lättade på tygeln och skänklade men det hjälpte inte så mkt. Han lyssnar mycket på rösten, så en gång fick jag nog och röt till åt honom, han gick fram direkt utan att bråka. Har du provat att ryta till åt h*n( säga till honom på skarpen, med rösten)? Det kanske hjälper?:crazy:

MVH Vickan:)

Tack för alla svar!
Idag red vi ut, dock red vi med en till häst och ryttare, så idag var det ju inga problem. Men imorgon eller på torsdag då jag troligtvis rider ensam så ska vi se hur det funkar! Känner mig inte lika hopplös nu när jag har fått en hel del tips av er underbara bukare! :bow:

Precis så här har min häst börjat göra! :devil: Jäkla häst!! Har haft henne 6v så smekmånaden är väl över.. Hon har gått fram bra hela tiden förut och har hon försökt vända har jag alltid kunnat övertala henne att fortsätta,men igår var det stört omöjligt. När jag vänder tillbaks henne och driver reser hon sig (inte högt) och småbockar. Får inte henne åt rätt håll utan att hoppa av.. Fick hoppa av 6 ggr igår..:eek: Har inte testat ha med spö,men tror ärligt talat att jag skulla flyga av då.. Är det ett nederlag att hoppa av hästen???
Behöver jag säga att det är en fuxmärr??????????? (Skulle ju köpt en brun vallack... )

så var kompisen häst också bara det att hon hade med sig spö och slog henne DUMT DUMT DUMT Hoppa av kan hon inte heller göra för hon kommer inte upp igen XD. nästa gång när jag och mamma var ute och red så märkte man verkligen vart hon hade bråkat med hästen. Då mamma skänklade henne så började hon slå för spöt bara det att mamma inte har nått när hon rider så det blev helt fel...
Kan ju tala om att den hästen också är en fuxmärr xD

Justja, jag lovade ju en uppdatering, ifall nån fortf hänger med i mitt problem.

Red killen idag, han gick på som en ängel (förutom att han var lite ofokuserad men det var ju inte det som var problemet) hela vägen. På hemvägen tänkte jag att jag ska testa vända honom och rida tillbaka en bit och se hur han reagerar eftersom han skött sig så bra hitills. Han började tjorva, men idag hade jag ridspöet med och kunde säga till honom bättre. Han gav med sig väldigt snabbt jämfört med tidigare. Slutade med att vi travade en bit åt "fel håll", han fick massa beröm innan jag tyckte det räckte och skrittade hemåt igen.:)
Får se hur det går nästa gång då!

Härligt att det gick bra!! Hoppas det håller i sig! :banana: Det har gått bra med min häst oxå. Har haft med spö de senaste gångerna och hon har inte ens försökt vända.. Det räckte nog att hon såg att jag tog med det.. Dom är roliga de där hästarna. Det är väl därför vi älskar dom så!! :love:

Precis så här har min häst börjat göra! :devil: Jäkla häst!! Har haft henne 6v så smekmånaden är väl över.. Hon har gått fram bra hela tiden förut och har hon försökt vända har jag alltid kunnat övertala henne att fortsätta,men igår var det stört omöjligt. När jag vänder tillbaks henne och driver reser hon sig (inte högt) och småbockar. Får inte henne åt rätt håll utan att hoppa av.. Fick hoppa av 6 ggr igår..:eek: Har inte testat ha med spö,men tror ärligt talat att jag skulla flyga av då.. Är det ett nederlag att hoppa av hästen???
Behöver jag säga att det är en fuxmärr??????????? (Skulle ju köpt en brun vallack... )

ja min var förjävlig i början sen gick det bra men sen gick det rent ut sagtå t helvete igen. Jag orkar inte hålla på och tjafsa med en häst när det finns 1000 andra bra hästar så henne kör jag tillbaka på söndag. Ohhja kanske ska berätta att min också är märr, och jag påminns om varför jag aldrig släppt in en märr innanför min stalldörr förut. Nej fy.

Sånt där är jättebra att göra! Alltså vända när man är på väg hem, spec på såna hästar. Jag gjorde det mycket på min medryttarhäst, i början tjorvade han jämt, men efter ett uppehåll när jag kom tillbaka så funkade allt perfa. Lite lustigt, men jag tror ja hade blivit lugnare och tryggare i mig själv och det hjälpte. (Hade dock inte medvetet känt mig otrygg på hnm tidigare)

Alltså, jag brukade nästan varje vända, gå åt fel håll när vi kom ut ur skogen på väg tillbaka, kom jag från andra hållet, red jag förbi stallet och bort mot paddocken etc. För att få bort att hem alltid betyder hem och klart. På sista tiden protesterade han inte alls, gick lika glatt vart vi än gick, och stressade inte heller på vägen hem. :)

På min egna dam är sånt inte lika 'viktigt' då hon aldrig varit typen som vänt, och man kan vända och gå åt vilket håll man vill osv. Hon vänder bara när hon tycker ngt är läskigt, men det går också att övertala henne, hon är inte lika envis som medryttarhästen var. (Hon är halvblod med mkt fullblod i min dam, medryttarpållen kallblodstravare.)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 715
Senast: Freazer
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 222
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka