hämtning i hage

Igår gick det iaf att få in honom relativt snabbt med lite morötter som belöning :) Efter det gick ridningen ut på att galoppera av sig vilket både han och jag tyckte var väldigt härligt. Nu står han och hans två småtjejer i en ny hage och hoppas att det går bättre att ta in honom idag.

Han började bli sån här i hagen efter att dom blev en ny liten flock. Så funderar på om det kan ha något med det att göra? Dom två andra tycker att det är jobbigt när han lämnar dom och dom galopperar och ställer sig framför oss, hoppar omkring och stegrar osv ända fram till utgången.
Självklart kan det vara en faktor om de bytt flock nyligen . Det är väldigt naturligt att de då knyter an extra oavsett om det är lugn eller oro första tiden i flocken . Helt naturligt och inga konstigheter . Det bästa vid ny flock är att låta hästarna vara ifred flockmässigt så mycket som möjligt ostört första dagarna utan att hästägare kommer och ska hämta in sina hästar oregelbundet på utevistelse tid osv . Det tjänar man på väldigt stort att låta hästarna gå ifred , försök anpassa dig till rutinerna som råder om de står på stall dvs vänta tills de ändå ska in osv första dagarna .
Går hästarna på lösdrift så första dagarna lägg ändå på en dygnsrytm ang att hämta häst Individen så det inte hoppar och far ifråga om det första dagarna utan hästarna som sagt får vara lite oavbrutet många timmar på egen hand utan att folk kommer och ska börja ta ut och in individer från flocken osv . Verkligen a och o när man släpper ihop nya hästar allmänt .

Tack för tipsen. Igår gick det hur bra somhelst att få in honom! :)

Flocken har han gått med i 3 månader så den är inte jätteny, men det är dom 2 senaste veckorna som dom började hålla på så. Men nu verkar det ju somsagt ha gått över :)

Min häst har haft såna perioder också. Hon har absolut inte haft ont eller varit rädd, utan hon har bara tyckt att det är stenkul att bråka med oss. Dels berodde det på att hon och dåvarande stallägaren (som skötte in- och utsläpp) inte alls kom överens, och när hon bråkat med henne ett tag kom hon på att hon kunde testa med matte också. :cautious: Sen blev det väl inte precis bättre av att hon gick med två hästar som gick på lösdrift, så stallägaren gav dem natthö innan hon tog in min häst, vilket gjorde dels att hon aldrig blev kvarlämnad ensam i hagen och dels att det aldrig var brist på mat. Som längst höll hon på en månad, det var likadant där, när hon väl var infångad tyckte hon att det var kul att bli ompysslad och komma ut. Hon hade grimma på sig, men kastade sig baklänges så man tappade henne.

Jag är egentligen lite anti att ge hästarna godis i hagen, men det enda som fungerade var att ha en morot eller ett äpple eller något annat hon gillade med sig ut i hagen, och locka fram henne med. Nu har hon ju tyvärr kommit på att hon kan göra så här ibland för att retas, så det händer att beteendet återkommer, men i och med att alla hästarna i vårt nuvarande stall står på box om nätterna brukar hon komma fram om alla de andra går ut.

Lite uppdatering!
Har under denna vecka struntat i ridningen och prioriterat hämtningen i hagen. Igår kom han självmant fram till mig när jag gick in i hagen både första, andra och tredje gången :love: Så nu får det bli en lång och mysig promenad med honom idag! :)

Jag har personligen aldrig stött på en häst som varit svårfångad på pin tjiv. Däremot har samtliga stårfångade hästar jag träffat beskrivits som sådana. ALLT har testats och ibland har hästen fått bli kvar ute för den inte gått o få in helt enkelt. Tråkigt!

Dessutom finns det ju typ tusen beskrivningar o videos på hur jag gör, det är inget speciellt alls, inget svårt alls och jag fattar bara inte varför man inte går o hämtar hästen i hagen :p

Och vill hästen busa (min hästs far var en riktigt busare o min häst är det oxå bitvis) så är det ju bara att antingen (om man har bråttom eller är rädd att skorna ska ryka) följa med och tona ner eller (om man har tid o lust) hänga på. Och sedan fånga.

För mig är det viktigt att inte infångandet är något stort. Vill jag ta hästen och han inte vill bli fångad så kan jag med min häst i rätt sinneslag bli lite sur och säga till, antingen accepterar han direkt eller så får jag vara lite noggrannare nästa gång. Är han mer stressad eller det är en ny häst så är det ingen grej utan då säger jag typ bara "okej, vi pratar på avstånd tills det känns bra att komma närmare".

Min häst har det där "otama" i blodet (mycket riktigt var hans mor den som lärde mig mest) och efter hans Skåneflytt gick han inte att fånga. Man kunde mata honom mätt på äpplen på håll men han tittade bara olyckligt på en och gick undan. Is i magen och sedan gick han att ta som vanligt efter typ 2 dagar. Det gällde bara att visa att man fortfarande var lugn, trygg och trevlig att vara med.

Oftast upplever jag att det är den ängslan man behöver se och förhålla sig till. Få hästar är ju ett problem när man fått tag i dem/kommit dem nära (tips om grimma, tamp, begränsa hage osv är ju då helt meningslösa, minskar bara symptom). Fast som jag skrev överst så kommer det problemet aldrig fram när många pratar om svårfångade hästar, istället är folk irriterade eller trötta på krånglet. Man kan ju fundera på hur den inställningen förbättrar situationen... Och om det är något jag kan stå för att skryta med så är det att hittills har jag upplevt samtliga hästar blivit betydligt bättre att fånga med minmmetod jämfört med tidigare, åtm kunde jag fånga dem medan övriga fortfarande hade problem. Speciellt en häst visade mig extremt tydligt (den första så det var ju bara att göra likadant på resten).

Värt att tillägga var att min häst var den enda jag inte kunde fånga och inte hade tålamod nog med på stuteriet där han föddes, man lär så länge man lever :p

@the_connemara är mest bekymrad över att begreppet "fånga" är en term :( Det är inte särskilt vanligt att hästarna inte går att hämta i hagen, än mindre att de direkt inte vill kontinuerligt . Begreppet "fånga" blir bekymmersamt oavsett och du använder det begreppet hela tiden i ditt inlägg /motivering :( ?

Senast ändrad:
En till uppdatering!

Tack för era tips. Jag vet fortfarande inte riktigt varför han inte gick att hämta i hagen. Men nu kommer han iaf glatt fram till mig varje gång jag går in i hagen och vi hade en helt fantastisk långritt idag. :)

@the_connemara är mest bekymrad över att begreppet "fånga" är en term :( Det är inte särskilt vanligt att hästarna inte går att hämta i hagen, än mindre att de direkt inte vill kontinuerligt . Begreppet "fånga" blir bekymmersamt oavsett och du använder det begreppet hela tiden i ditt inlägg /motivering :( ?

Helt enkelt för att det är så jag upplever.synen på att hämta hästen i hagen - den ska fångas, när jag stött på svårfångade hästar. Eller så är man inte medveten.om att man håller på med just infångning (= stöter snarare bort hästen).

På treårs tex stängde platsens medhjälpare vägen när hästen skulle.fångas efter löshoppningen och gick sakta närmre medan jag närmade mig min häst från.mitten av ringen. Det är ju ett rent infångande. Min häst var såklart skiträdd.

TS verkar inte.riktigt ha den.synen eller de.metoderna men det har garanterat ett gäng som läser.tråden o nog några som svarat oxå. Medvetet eller omedvetet.

Kanske hjälper det att förstå att jag inte.menar att man ska syssla med att fånga hästen utan.tvärtom ifall jag poängterar att min häst hämtas genom att på sin höjd (om det är bråttom av någon.anledning) ha en lätt fysisk kontakt något steg av promenaden in, resten går han lös bredvid. Typ en hand på nacken. Det handlar ju om att hästen.ska vilja följa med in :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar