hämtning i hage

cajo1312

Trådstartare
Min 26åring har börjat trilskas när det gäller hämtning i hagen. Den senaste dagarna så har det inte gått att få in honom. Igår gick det bra så då tänkte jag att det hade släppt nu. Men idag var han likadan igen. Han har gjort såhär ibland förut också men aldrig flera dagar i rad. Han väntar liksom tills man är nära honom å då vänder han bort huvudet och går/springer iväg. Det funkar inte heller om man har mat med i hagen. Det är som om han retas med mig och jag har varit i hagen i 2 timmar och försökt på alla sätt och vis. Idag var jag där i 1 timma, sen var jag tvungen att åka till skolan. Men jag vet inte vad jag mer kan prova att göra. När han kommer in för att bli riden så tycker han att det är jättekul och såfort man fått tag i honom så följer med som ett lamm.

Har ni något tips?

Hur nara kommer du? Ar det sa att du kan ha grimma pa honom och sedan en liten tamp som hanger ner sa du far tag i honom?
En av mina gamla bekantskaper hade en hast som gjorde ngt liknande, men hon korde ngn slags omvand psykologi och drev bort hasten, drev bort tills den bad om att fa komma nara. Jag ar valdigt dalig pa att forklara..Men lycka till i varje fall!

Tricket är ju att få honom att vilja vara med dig. Det brister i kommunikationen mellan dig och hästen. Det finns hur mycket som helst jag skulle kunna berätta för dig angående det men ja, problemet finns inte bara i hagen utan i allmänhet i hästhållningen. Du lyssnar inte på hästen och hästen finner ingen mening med att vara med dig om någonting är fel.
Försök läsa på lite om hästens beteende och hur du kommer underfund med detta på så kallat "hästspråk". Visserligen går hästar snabbt med på att försöka prata vårat språk, men det går 100 gånger snabbare och enklare om vi bara lär oss prata häst. ;)

/Pratar med erfarenhet av min hästs kompis i hagen. Tar hand om han många dagar i veckan och osäkrare häst har jag inte träffat. Han har tappat tilliten för människor och hugger efter folk, sparkar, surar ihop totalt, hugger mot dig när du ska hämta han i hagen innan han vänder sig om och går iväg otroligt surigt (ägaren säger "man måste vara jättehård på honom", men nej det gör det bara värre. Han är otroligt känslig och jag försöker vara mjuk, lugn och säga ifrån snällt när han buffar för mycket. Godis kommer man också långt med). :)

jag läste någonstans, kanske här på buke, att man ska, om de springer ifrån en, göra det väldigt obekvämt för dom. gå efter dom tills de är trötta och inte orkar hålla på längre, då fattar de att det är lättare att ge sej och att göra som du vill.

Som t.ex. när man försöker få in en häst i transporten och den vägrar, en del folk (här i Australien) säger då att man ska direkt när hästen trilskar och backar så ska man ta och longera hästen varv på varv på varv i full trav så att den blir trött, sen försöka igen att ta på transporten, om den bråkar igen, longera igen mer och mer, sen försök på transporten igen. tillslut fattar den att det är jobbigare att göra motstånd än att bara gå på transporten och äta sitt hö.

Jag skulle nog inte göra så här om jag hade problem vid lastning, gillar hellre Tobbe Larssons sätt, men det är väll samma princip som att man ska då gå efter hästen och jaga bort den tills den blir trött om den går iväg från en i hagen och så fort den vänder och går emot en , ge massa beröm och visa att den gör rätt.

jag läste någonstans, kanske här på buke, att man ska, om de springer ifrån en, göra det väldigt obekvämt för dom. gå efter dom tills de är trötta och inte orkar hålla på längre, då fattar de att det är lättare att ge sej och att göra som du vill.

Fast den metoden är väldigt mycket svårare i hagen än i t.ex. transporten eftersom vid transporten har du hästen fast medan den kan springa hur långt som helst i hagen. Men jag skulle göra något liknande i alla fall, när hästen springer iväg gör jag det min idé och manar på den iväg från mig.

När min herre har varit sådan, så har han antingen haft ont eller varit sjuk utan att visa något på annat sätt.
Det är likadant med min häst. Det är ändå skönt med en "talande" häst som visar hur den mår. Han är litet skruttig och vissa dagar vill han gå på promenad, och ibland vill han inte och då visar han det.

En häst som helt plötsligt inte vill bli fångad försöker berätta något för dig. Något är inte bra. Kanske är han öm i ryggen? Har ont någon annanstans? Kanske tycker han att du varierar ridningen för lite så att det är långtråkigt? Kanske är han hungrig när du rider så att det blir jobbigt på det sättet eller så är det något annat fel.

Att driva bort hästen ifrån sig är enbart elakt anser jag och visar bara att man inte förstår hästens natur. Driver bort en häst gör en annan häst när en häst inte får vara med i gruppen. När den har gjort något fel och ska straffas. För det är ett straff och ett väldigt hårt sådant eftersom hästen vet att hen inte överlever ensam. Då utnyttjar man hästens ångest för att bli lämnad ensam och det anser inte jag är någon schysst väg att gå.

Jag hade klätt på mig ordentligt och satt mig i hagen med en bok och kanske lite fika och suttit där tills hästen kom fram till mig för de gör de förr eller senare av ren nyfikenhet. När hästen kommer fram så hade jag klappat om den, kliat lite, pratat och kanske gett en godbit och efter några minuter hade jag gått ut ur hagen. Ensam. Så hade jag gjort några dagar och sen hade jag tagit med hästen in, borstat lite, gosat och grejat och sedan släppt ut hästen igen. Utan att ha ridit. Detta hade jag upprepat några gånger och efter någon vecka hade jag gett mig ut på en kravlös uteritt och kollat av så att hästen känns fräsch på alla sätt.
Jag vill att mina hästar ska vilja vara med mig. Jag vill inte att de ska komma till mig av ångest av vetskapen att de annars blir lämnade ensamma utan jag vill att de ska komma till mig för att de vill vara med mig.

Hjälper inte detta så hade jag bett en duktig hästveterinär gå igenom honom ordentligt eller åkt in till kliniken och kollat upp honom om du inte har någon duktig hästveterinär som kan komma ut för då är det uppenbarligen något värre fel än att han bara behövde några dagars vila.

Det är likadant med min häst. Det är ändå skönt med en "talande" häst som visar hur den mår. Han är litet skruttig och vissa dagar vill han gå på promenad, och ibland vill han inte och då visar han det.

Jag ser det som ett bevis på att man lyssnar :-)

Tack för alla tips! Jag har i nästan två veckor ridit honom ganska kravlöst (mycket barbacka, mycket uteritter, mycket busgalopp osv) för att han har varit igång så pass mycket nu så han behövde några lugnare veckor. Kan det vara att han känner att han är "färdig" med det och vill börja jobba ordentligt igen? Trots hans ålder så är han en häst som älskar att bli riden och som hoppar med stor glädje. Det är väl mest jag som försöker lägga in lite lugnare pass ibland för att jag är rädd att slita ut honom.

Min gamla Madam gjorde likadant ibland men då var det bara fråga om att hon var på ret-humör och skulle ha igång mig lite extra. Hon lät sig NÄSTAN fångas och sen vände hon baken till och försvann som blixten, för att upprepa manövern några gånger. Hon älskade när jag hängde på och fick tag i svansen, då sprang hon inte fortare än att jag skulle hinna med. Ibland tvärstannade hon och började pipa och hoppa upp och ner och då passade jag på att "hugga" henne i låret med handen och då tvärvände hon och gick till anfall med strukna öron och blottade tänder och "högg" mig i armen eller benet. :rofl:

Som sagt så var det bara hennes udda humor som slog till, och folk som såg oss trodde vi var komplett galna, men det får man ju bjuda på. :D

Känner lite utifrån svar här i tråden ....

Det är djur . Det är knappast ngt ledarskaps/förtroende problem man behöver blåsa i visselpipan om när det som jag tolkar tråden , händer en eller två gånger ngn gång ? De flesta hästar jag känt under 40 års tid kan ngn gång om året inte ha lust att komma i hagen . Resten av de 363+ dagarna gör de det alltid, glatt , vänligt och villigt .

Man behöver ju därmed inte dra på visselpipor eller hanteringsproblem eller starta värsta aktionen disciplin/träningsmässigt öht ...

Jag brukar den gången på året det ev händer , gå därifrån , och gå ut ngn kvart senare och låtsas som ingenting . I hästarnas värld verkar det då vara en helt ny dag typ och det är nejmen HEJ är du här ;)

Man behöver inte göra det så himla stort ;)

Jag håller med @mackan i det här fallet. Bara för att hästen en eller ett par gånger inte står i givakt vid grinden behöver man inte dra igång en stor utredning. Det är bara att se till sig själv, i alla fall jag är inte alltid på topp och studsar ivrigt till jobbet. Ibland är det lite mer motvilligt utan att det är något fel på mig.

Det jag däremot ser som viktigt är att faktiskt ta fast hästen om det är det jag tänkt. Om det sedan tar lång tid så får det göra det. Jag kan dock vara lite skadad efter många år med ponny som provade allt och lärde sig väldigt snabbt. Om man "gav" sig kom den ihåg det till nästa gång och då blev det ännu jobbigare. Ibland kan det vara mycket viktigt att kunna ta fast den i hagen så jag hade inte låtit det vara helt.

Hästar som gör så brukar jag bara helt sonika bestämma mig för att den ska med.. Sen om det tar timmar får det göra det. När hästen är fast går jag ut från hagen med den en sväng å sen tillbaka å släpper in den igen.. Dvs konstrar inte till det så mycket den dagen och sen ser jag hur läget är dagen efter, fortsätter om nödvändigt.
Är man tillräckligt bestämd brukar det inte ta så lång tid och inte kräva för mycket åt gången.

Jag kör lite på stilen trötta ut eller göra mig så intressant som möjligt. Det ska löna sig att komma direkt bara thats it.
Vissa fungerar det jättebra att köra runt lite med då de oftast dessutom tycker sånt är himla skoj.. För mig handlar det inte i det läget att jag vill köra ut hästarna från flocken utan jag vill pocka på hästen uppmärksamhet att vilja komma utan konstigheter.

Funkat alla gånger för mig och utan godis för jag vill inte muta in en häst utan vill då den att vilja samarbeta.

En fördel om hagen är stor är att förminska den ett tag. Annars är det lätt att det blir katt och råtta lek istället å risken för missförstånd blir större

Min gamla Madam gjorde likadant ibland men då var det bara fråga om att hon var på ret-humör och skulle ha igång mig lite extra. Hon lät sig NÄSTAN fångas och sen vände hon baken till och försvann som blixten, för att upprepa manövern några gånger. Hon älskade när jag hängde på och fick tag i svansen, då sprang hon inte fortare än att jag skulle hinna med. Ibland tvärstannade hon och började pipa och hoppa upp och ner och då passade jag på att "hugga" henne i låret med handen och då tvärvände hon och gick till anfall med strukna öron och blottade tänder och "högg" mig i armen eller benet. :rofl:

Som sagt så var det bara hennes udda humor som slog till, och folk som såg oss trodde vi var komplett galna, men det får man ju bjuda på. :D

oj da, det låter ju livsfarligt!

Igår gick det iaf att få in honom relativt snabbt med lite morötter som belöning :) Efter det gick ridningen ut på att galoppera av sig vilket både han och jag tyckte var väldigt härligt. Nu står han och hans två småtjejer i en ny hage och hoppas att det går bättre att ta in honom idag.

Han började bli sån här i hagen efter att dom blev en ny liten flock. Så funderar på om det kan ha något med det att göra? Dom två andra tycker att det är jobbigt när han lämnar dom och dom galopperar och ställer sig framför oss, hoppar omkring och stegrar osv ända fram till utgången.

oj da, det låter ju livsfarligt!
Jag kan säga att det nog såg farligt ut men har man bott ihop i en massa år så känner man ju varann ganska väl och på dom 17 åren som vi fick tillsammans så inte ett blåmärke ens. När jag fick henne (gratishäst med "lynnesfel") var hon en helt annan och på förra stället var hon farlig på riktigt men aldrig här, vi tog faktiskt aldrig varann på allvar utan var ganska respektlösa mot varann, men aldrig på allvar utan allt var bara bus. Tex. så "bet" hon mig i baken precis varje kväll när jag hängde upp täcket och vände mig om. "Hästbiten" har en helt annan innebörd sen dess. :p

Nu är jag ju hästlös men grannens arab och jag brukar sura ihop tillsammans och vänder jag mig om så "tuggar" han lite på mig "bara-för-att" och han är ganska speciell, men en äkta buse. :D

Igår gick det iaf att få in honom relativt snabbt med lite morötter som belöning :) Efter det gick ridningen ut på att galoppera av sig vilket både han och jag tyckte var väldigt härligt. Nu står han och hans två småtjejer i en ny hage och hoppas att det går bättre att ta in honom idag.

Han började bli sån här i hagen efter att dom blev en ny liten flock. Så funderar på om det kan ha något med det att göra? Dom två andra tycker att det är jobbigt när han lämnar dom och dom galopperar och ställer sig framför oss, hoppar omkring och stegrar osv ända fram till utgången.

Hur färsk är den nya hagen/flocken?

I vissa fall reagerar de sådär, ofta vid litet antal i flocken.
Mitt tips är då att för en tid kanske en vecka eller så inte röra hästarna mer än nödvändigt så att de får rota sig så att de inte behöver separeras så mycket som kan framkalla separationsångest och problem att hämta in. Främst alltså försöka sträva mot att inte skilja på dem i onödan så länge otryggheten finns..
Troligtvis isf är din häst rädd att han ska bli av med sin nya flock och de andra i sin tur oroliga för att bli lämnade.

Vet själv, hade en som var likadan..Gick iof alltid att fånga men han blev alltid helknäpp de första 1-2 veckorna så jag lät honom bara vara för en tid och sedan var det bra.

Detta tycks kunna uppstå lite när som även om man aldrig haft problemet förut..jag gissar på att det är helt olika och beroende på vilka individer man sätter ihop etc..saker som vi inte ens kan se eller riktigt förstå..

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar