Hämtade trasig häst i hagen... *Bilder*

Sv: Hämtade trasig häst i hagen... *Bilder*

Hoppas att det blir bra fort och enkelt.
Hur löste ni transporten och ledandet på kliniken?

Hon åkte lös (gick in utan problem i transporten, ingen var gladare än jag..) och på kliniken körde vi med rep runt halsen efter lite övertalning, när dom såg hur "trevlig" hon var. Dock var det ganska få hästar inne, så jag tror att det var en bidragande orsak... Vid röntgen fick hon vara lös, dom förklarade hur dom ville ha vinklarna på huvudet, så fick jag jobba på "fri hand".. Det gick ganska bra. Utav 6 bilder gick 5 att använda. På den sista tuggade hon, så den blev otydlig.. Näsbenet är av strax ovanför svullnaden på bilden, men bara genom hälften. Sen har det spruckit längsmed hela vägen fram. Den benbiten är dessutom av på 2 ställen. Samt att benvingen vid näshålan är splittrad. Dock hittade dom inga lösa bitar.

Hmm, fort och lätt? Såret har minskat markant, men fortfarande rinnigt, trots 2 sprutor Hippotrim om dagen. Numer får hon även Streptocilin i såret.. Hon äter och mådde bra tills igår, då kom koliken som ett brev på posten tack vare boxvilan. Hon går ju i normala fall på lösdrift på 7 ha, så omställningen blev ju ganska stor.
Hon har ju som tur är en stor box (4*12 m), men trots den och dagliga promenader så kom koliken. Koliken har inte riktigt släppt ännu, hon får fortfarande lite körare emellanåt.. Men snart så..

Dock är jag osäker på hur jag ska göra med Hippotrimet, väntar fortfarande på svar från Strömsholm...

Men förutom koliken är hon vid god vigör, och nu när det frös ute så ska hon få gå ut i hagen igen, jag tror vi är lika glada båda två över det...

När allt är över är jag lite nyfiken på hur heffaklumpen kommer se ut i ansiktet.. Jag anar en kommande fistelgång, men om svullnaden släpper lite till, tror jag inte att hon blir värre än en Lippizaner... :angel:

Senast ändrad:

Idag ser det ut såhär... (och koliken har äntligen släppt,
efter att ha kört hela registret med veterinären under natten,
jag har varit i stallet sedan 17 igår och gått gått gått gått och
gått, är på väg till sängen nu..)

Såret:
6023606.jpg

Svullnaden från höger:
6023604.jpg

Tråkigt med koliken, men såret ser ju väldigt mycket bättre ut redan. Så håller tummarna att det fortsätter läka fint och utan alltför stora komplikationer!

Jodå. jag är förvånad själv över att det går så pass fort som det faktiskt gör. Det har halverats i storlek och djup på bara 12 dagar. Men nu har det börjat klia i såret, så hon envisas med att klia näsan ganska mycket, och det försvårar rengöringen. Får många gånger plocka små fragment med pinsett. Annars är jag numer bästa kompis med vattenslangen, spola med spruta är för omständigt när det är så mycket "smålir"...

Det är ju jättebra att du kan spola med slangen, då får du ju bort det mesta. Och plocka så mycket du kan med pincett, för så gjorde vi och nu är det helt läkt.
Superbra att du får tillåtelse av henne och hålla på. Det är så jobbigt om det blir slagsmål varje tillfälle.
En sån här skada brukar ju göra att man får väldigt bra kontakt med hästen, och att dom oftast litar på en i allt sen.

Och framåt det går! :)
Bilder från idag:

Såret:
6137614.jpg

Svullnaden från höger:
6137616.jpg

// Glad Mustang

Oj vad fint det ser ut nu!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 588
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix