Hämta valp - vilken ålder?

Terja

Trådstartare
Valpar brukar ju hämtas vid 8-10 veckors ålder. Påverkar det valpen att hämtas några veckor senare, ca 13-14 veckor gammal?

Sv: Hämta valp - vilken ålder?

Det beror ju lite på vad uppfödaren gör med den under den tiden. Familjens första hund var 14 veckor när vi hämtade honom och var i stort sett helt rumsren, vilket ju var smidigt.

Vissa uppfödare håller ju på mkt med de valpar som blir kvar- andra inte. Själv skulle jag ju helst vilja att uppfödaren pysslar lite med valpen om den blir kvar så länge, men egentligen spelar det kanske inte så stor roll.

Nej, det gör det inte om uppfödaren är en normal vettig hunmänniska.

Jag fick just hem en som var sex månader. Från att i princip nästan bara varit på kennel lånt ute på landet så kastades han in i storstaden, men bussar,spårvagnar, smällare, barn osv. Det har fungerat kanonbra. Jag är dessutom nöjd med att han umgåtts mycket med andra hundar.

Problemet är att han har tappat sin ensamhetsträning iomed flytten, sen är han inte lika rumsren som de jag tagit tidigare.
Men efter en koll med syskonen så verkar de som tagit dem tidigare kämpa lite med samma problem.

Senast ändrad:

Ytterligare fråga.

Scenario:

Valp redo för hämtning v 8. När valpen är 11 veckor gammal ska ägarna åka iväg på semester i 11 dagar.
Vad ska de göra?
Hämta valp vid 8 veckor och lämna till uppfödarna för passning under semesterveckan?
ELLER
Hämta valp efter hemkomst från semester?

Om det är ok för uppfödaren skulle jag valt att hämta valpen efter semestertrippen.

Helt ok med uppfödaren!

Har hört från några håll att valpen kan separationsångest när den stannar så länge hos tiken. Detta kan resultera i att det blir svårare att få valpen rumsren hemma hos nya ägaren. Vad säger du om detta?

JAg har blivit sittande med en del valpar som kommit upp en bit i ålder. Ingen av de ägarna har rapporterat problem vid avhämtning. Den som var kvar längst var 9 månader när han flyttade.

Helt ok med uppfödaren!

Har hört från några håll att valpen kan separationsångest när den stannar så länge hos tiken. Detta kan resultera i att det blir svårare att få valpen rumsren hemma hos nya ägaren. Vad säger du om detta?

Om det säger jag "trams" ;)

Vår var 4 mån vid hämtning, nästan rumsren och påbörjad lydnad och helgo på alla vis :) Var inga problem, lite kiss första dagarna bara :)

Om det säger jag "trams" ;)

Varför rekomenderar man då att hämta valpen vid 8-10 veckors ålder? Jag menar om valpen ändå inte tar någon skada av att vara kvar hos mamman i flera veckor till??? Det måste väl ändå finnas någon anledning eller?

Varför rekomenderar man då att hämta valpen vid 8-10 veckors ålder? Jag menar om valpen ändå inte tar någon skada av att vara kvar hos mamman i flera veckor till??? Det måste väl ändå finnas någon anledning eller?

Alla ungar/barn/valpar präglas väldigt mycket i det stadiet.

Gilly

Ja, det är just därför jag undrar hur man kan säga att det inte spelar någon roll om man hämtar valpen när den är 8, 14 eller 20 veckor osv. Men jag kanske inte har helt rätt för mig?:confused:

Hämta min valp igår och är 13 veckor, Uppf hade inte tränat han så mkt med att kissa ute så de är MKT JOBB nu med de, men de får man
ju ta, han är ju fortf bebis!:D
Sen ska en valp av henne åka till Norge och hon sa de att: nya ägaren får själv träna med rumsheten, de har ja liksom inte tid med!!

Ja, det är just därför jag undrar hur man kan säga att det inte spelar någon roll om man hämtar valpen när den är 8, 14 eller 20 veckor osv. Men jag kanske inte har helt rätt för mig?:confused:

Många vill ju ha hem valpen då så att den ska präglas på just matte, andra hundar av samma ras osv. Bor valpen hos en uppfödare tills den är 14 veckor är risken att den kanske inte får umgås/bli uppfostrad tillräckligt av människor utan mer av andra hundar vilket kan göra att valpen blir väldigt präglad på hundar - och mindre på människor vilket inte alltid är önskvärt... Innan 14 veckor är det väldigt viktigt att hunden får komma ut själv och se mycket nya miljöer. Miljöträning i den åldern är nödvändig!

Jag skulle själv ha svårt att ta hem en så gammal valp, fast det beror såklart mycket på uppfödaren.

Har själv en 13-veckors valp härhemma och man ser redan hur läraktiga de är och hur mycket av dem som formas just NU. Och det vill jag vara med själv att göra:)

Gilly

Det tror jag inte om det är en seriös uppfödare man köper den av.
Jag och min familj hämtade Ludde, min cavaliervalp på 10månader var han 9 veckor.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 495
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 286
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 894
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka