Hämta häst i hagen i mörkret

Ponnyryttaren

Trådstartare
Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns belysning i/nära hagen. Jag är medryttare på en ponny som har riktigt stor hage utan någon sorts belysning. Hon kommer inte när man ropar. Ficklampan på telefonen är kass och tar ca 7 minuter att gå från ena sidan till andra så vill gärna bara behöva gå ett varv i hagen. Att köpa en ficklampa är inte riktigt ett alternativ heller..

Instämmer i kören om pannlampa.
Har även satt reflex på mina täcken, och flätar in reflexband i man och svans om täcke inte används så att dom syns på långt håll ändå. Men 99% av alla gånger kommer dom när jag visslar 🥰

Pannlampa! Jag har en häst som är känslig för att bli bländad och använder något sorts svagt läge som bara gör det lagom snubbelsäkert och riktar den nedåt och är försiktig så funkar det bra när jag rör mig runt hästarna ute i hagen. Men försöker också alltid göra min ankomst och vistelse där så trevlig som möjligt för dem så att de gärna i alla fall kommer och hänger med mig lite grann innande återgår till att göra sin grej :)

Som alla andra säger, pannalampa. Jag bor mitt ute i "ingenstans" och här finns vare sig grannar eller gatlyse. Jag hade inte klarat mig utan min pannlampa på morgnar och kvällar vid den här årstiden! Att snubbla ut i hagen i mörkret med hö kl 5:30 är liksom inte kul... :)

Pannlampa är en livsnödvändighet på vintern. 😅
Jag brukar även fläta in reflex band i manarna/avansen på hästarna, det är väl främst för ifall de skulle rymma men det är även sjukt praktiskt att snabbt få syn på dem när man ska ha in dem i mörker. :idea: :D

Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns belysning i/nära hagen. Jag är medryttare på en ponny som har riktigt stor hage utan någon sorts belysning. Hon kommer inte när man ropar. Ficklampan på telefonen är kass och tar ca 7 minuter att gå från ena sidan till andra så vill gärna bara behöva gå ett varv i hagen. Att köpa en ficklampa är inte riktigt ett alternativ heller..
Är hon det minsta lik 99% av alla ponnysar jag träffat så kommer hon farande om du har med dig en hink med skrammel.

Ja, och så pannlampa så du ser vart du går.

Pannlampa,
Sen finns det reflexspray man kan sitta på i man eller svans ibland tex för att se dom bättre.

Sen tränar jag alla mina hästar på inkallning.
Nya lär sej av de andra genom flockpåverkan, så egentligen var det bara häst nr 1 som jag lade ner tid och energi på.
ibland är såklart hagen mer intressant än att komma men i nio gånger av tio funkar det.

Matbelöning, mat är alltid (så gott som iaf) intressant för hästar.
(Vilket i sig till slut blir en inkallning om man vill)

Min medryttarhäst stod i skogen i stooor hage. Jag hade en rejäl pannlampa, när jag såg vart hästarna var ändrade jag ljuset till mindre starkt och var noga med att inte lysa i ansiktet på någon av dem. Fördelen med pannlampa är att du inte behöver hålla i den och att det går bra att använda när man rider ut också 😊

Pannlampa och inkallning :D När jag köpte min häst kunde han ofta knata iväg när jag kom i hagen, men nu kommer han när jag ropar. Om det är en "ordentlig" inkallning på kommando vet jag inte, men han kommer i alla fall knatandes och så får han alltid godis när han kommer när jag ropar. I början var det godis när han kom oavsett om jag ropade eller inte, för att befästa att matte kommer till hagen = godis där matte är. Det gick rätt fort att träna in och jag är väldigt tacksam för det under de mörkare delarna av året.

Går det att ha bra reflexer på hästen i hagen? Kanske i grimman om den har den på sig i hagen? Annars något inflätat i man/svans? Är det bra reflexer reflekterar de även vid lite ljus, t ex från ficklampan på mobilen. Det gör det ju lättare att lokalisera hästen iaf!

Pannlampa! Med rött ljus!! Bländar varken hästar lr andra människor på samma sätt. Jag har en med både vitt å rött ljus.

Pannlampa och reflexgrimma på kusarna. Mina hästar är dessutom svarta, så de är helt omöjliga att upptäcka i kolmörkret annars.

/Lizzie

Kapar tråden och frågar då efter tips på en bra pannlampa med både rött och vitt ljus? Som är bra för ridning och hämta häst i hage alltså.

Kapar tråden och frågar då efter tips på en bra pannlampa med både rött och vitt ljus? Som är bra för ridning och hämta häst i hage alltså.
Eftersom jag tipsade om rött ljus svarar jag även om jag inte har något tips. Den jag använde för många år sedan när jag hämtade häst i mörkret var en ganska billig från Claes Olsson och den hade inte dugt att rida med.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 935
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 356
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 705
Senast: malumbub
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama