Hamsterskötsel

Cattis_E

Trådstartare
Jag ska troligtvis få en hamster. Min bror köpte den till sin son men de har väl tröttnat på den *sucka*.
Jag har sagt att jag kan ta hand om den men har tyvärr inte så mycket erfarenhet av hamstrar. Hamstern verkar frisk och pigg möjligen lite överviktig kanske.

1. Vad de ska äta för att få en väl balanserad kost. Är det som med kaniner att de inte ska ha så mycket pellets utan hellre mer hö och grönfoder eller?

2. Behöver de vitaminer i vattnet och kan de i så fall ha samma "multivitamin" som jag ger kaninen?

3. Hur avgör man om en hamster är för tjock och behöver bantas?

Tar även tacksamt emot andra tips kring hamsterns skötsel. Jag ska även låna en bok av en kompis och läsa lite mer om hamstrar.

1. Ingen aning om hamstrars näringlära men färdig blandning är det många som ger, utöver det ska de ha lite färskmat ibland. Yoghurt, lite kött, mjölmaskar och annat är bra, även grönfoder som du nämnde :) Hö ska de däremot inte ha, kan sticka hål i kindpåsarna.

2. Men en bra kost tror jag inte de behöver de, är inte helt säker dock.

3. Bra fråga! Undrar det jag med... Men tror nog man märker det själv om man bara är lite uppmärksam. Men en hamster i bra hull ska iaf komma igenom överallt där huvet kan komma in hörde jag nånstans :D

Tycker inte faktan om marsvin är bra men hamsterfaktan på http://www.djur.just.nu är nog bra har jag för mig, du kan ju kika där :)

Hejsan!!

Jag har själv en hamster så jag karnske kan ge dig några tips! :angel:

1. Vad de ska äta för att få en väl balanserad kost. Är det som med kaniner att de inte ska ha så mycket pelletshellre mer hö och grönfoder eller?

Svar:du kan ge din hamster hamster mat som man köper i aferär...men det är också bra med grönsaker och frukter! :smirk:

2. Behöver de vitaminer i vattnet och kan de i så fall ha samma "multivitamin" som jag ger kaninen? svar: Det är bra med vitaminer till hamstrar..men jag vet inte riktigt om man kan ge sådant vatten som du ger till kaniner...

3. Hur avgör man om en hamster är för tjock och behöver bantas? Svar:Du kan låta den sprinaga lös på golvet.eller sett ett hjul i buren..(fins många sett...)

Lycka till! :angel:

Hade hamster förut, som blev 3 år (dvärghamster). Han var världens gulligaste, oerhört tam. Men det var inte det jag skulle skriva om.

1. Min hamster fick gnagarblandning, ca 1-2 msk per dag. Utöver det så fick han bitar av grönsaker, kokt ägg, fisk, kött (utan kryddor naturligtvis, han fick det när vi gjorde i ordning till oss), kattorrfoder (2 bitar per dag). Tänk på att hamstrar är ALLÄTARE!!

2. Min lilla skrutt fick inga extra vitaminer och klarade sig bra (tack vare varierad kost). Men läs på förpackningen på det du ger till kaninen. Det brukar stå dosering till hamstrar (om det går att ge till dem också).

3. Det kan vara lite krångligt på hamstrar. Du ser nog om den är mycket för tjock. Försök sysselsätta den både uppe och i buren. Lägg in tjockare grenar att gnaga och klättra på, tomma toarullar att springa genom och lite hushållspapper att bädda med.

Min lilla hamster var som sagt väldigt tam och snäll. Bet aldrig (om han inte tog fel på mitt finger och en bit av julskinkan). Han var uppe och sprang varje kväll, i soffan och på oss. Hade dessutom botten på en marsvinsbur som "leklåda" till honom, spån i botten, toarullar osv i den. Den var perfekt att ha honom i när jag gjorde rent i buren (kanterna var så höga att han ej kom över).

Tack för era svar.
Nu vet jag lite mer och känner mig lite förberedd för att ta hand om honom.

Tack!
Jag har inte fått den ännu men de har ju tröttnat på den så jag kommer väl få den nästa gång vi träffas. Bra att kolla upp lite innan så man vet hur jag ska sköta den på bästa sätt..

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 959
Senast: KesoNeso
·
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 903
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar