Hamstern har blivit eremit?

Sonic76

Trådstartare
en lite dvärghamster , en hane, på ca ett halvår som annars brukar vara framme en del, syns knappt till. Är det vanligt? Han springer inte i hjulet ens, men ser pigg ut annars. Hmm funderar på vad som kan vara fel.

Sv: Hamstern har blivit eremit?

men är han inte uppe på natten och busar??

Nej inte då heller... jag är ju vaken mkt på nätterna och ser inte till honom då heller. Hmm undrar om man ska ta hnom till en vet. Att kolla honom utan att bedöva honom är lika med ett bra sår i handen, han gillar inte att sitta fast:)

Hur aktiverar du den, vilken art är den och är den köpt hos en uppfödare eller djuraffär?

Den är kanske vaken när du inte är det? :D min guld är bara vaken i gryningen och morgonen.
Sen funderar jag på om de sover mer för att det är vinter..

Svarar flera, nej vissa typer av hamstrar ska inte vara flera. Han är köpt av en uppfödare, en sån gråvit som jag inte kan stava till:) HAn är ute och springer i soffan och i en jätteboll när han är vaken. Han får vara med oss , sen har han ett hjul och lite klättersaker i buren, har provat en gallerbur men han gör allt för att rymma så jag är rädd att han fastnar när han försöker klämma sig ut.

Ska köpa en hage där han kan ha lite mer saker , men just nu är han väldigt lite vaken. Jag har sömnproblem så jag är vaken 20 timmar per dygn så jag vet ungefär hur mkt han är vaken.

Roborowski? :p för de andra två dvärg arterna är rätt lätt stavade :angel: (Rysk vintervit och Campbell)

Som svar till den som tyckte att hamstern behöver en kompis... Dvärgar KAN fungera med att vara flera i samma bur. Men då får man vara beredd på att det kan bli hamsterslakt. Så det kan nog vara bra att låta bli. Skulle gissa på att deras samhällen i det vilda är mer likt kaniners än tex marsvin (koloni vs flock).

jag har bara läst överallt att just dvärghamster ska hållas i par och guldhamster ska INTE ha kompis så därför undrade jag.

stog visst i lagen också
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Senast ändrad:

jag har bara läst överallt att just dvärghamster ska hållas i par och guldhamster ska INTE ha kompis så därför undrade jag.

stog visst i lagen också
8 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av kaniner och gnagare
Allmänt om hållande av kaniner och gnagare
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön,
eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000892/DFS_2005-08.pdf

Det särskilda skälet är då inte att många dvärgpar slutar i att den ena äter upp den andra :angel:

Fast om det är en robbe så är det mer tal om teambuilding, robbar sover gärna ovanpå varandra.

Ja fast jag är tveksam till att introducera en komips i nuläget. HAn är ju fyra fem månader redan.
Men nåt får jag hitta på, jag ska köpa en ännu större bur, han har en rätt stor plastbur, emn ska försöka hitta en rymningsäker gallerbur eller en bautastor plastbur så jag får in massa saker, nu byter jag varje gång han får rent i buren.

Nej ,men jag använder sånt kattströ i papper som är runda och har ett ganska djupt lager, ska köpa en grävlåda åt honom men de jag har hitat är för stora för hans bur.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 812
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV