Hamstern gömmer sig.

astronaut

Trådstartare
Min kompis köfte för någon månad sedan en hamster, kanske var 2 månader sedan. Alla hennes djur har alltid fått gå lösa när möjligheten finns och den nya har helt sonika bestämt sig för att gömma sig i ett hål. Hålet fanns, utan kompisens vetande, under städgarderoben och nu vägar den komma ut. Hon har lagt fram vattenskål, mat o hjul men hinner alltd smita in i hålet igen utan att hon hinner fånga hamstern.

Finns det något man kan göra innan man måste försöka riva ut en garderobsvägg?
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Bara att lägga sig på vänt en natt med massa god mat utanför hålet.
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Bara att lägga sig på vänt en natt med massa god mat utanför hålet.

Hamsterna går inte ut när hon är där. Den stannar kvar därinne då, den har fått mat, väljer dock vindruvorna o jordgubbarna. Passar på att ta dom när hon inte är där, hamstern passar även på att springa i hjulet, men springer in så fort vännen är på väg in dit.
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Har din kompis provat att göra en "hamsterfälla"? Dvs, ta en hink eller låda som hamstern inte skulle kunna komma ur, gör en "trappa" upp mot hinken av t.ex. en hög med böcker. Sedan (mellan böckerna och lite över lådan), något lätt som hamstern kan gå över, en bred linjal eller liknande. Sätt något hamstern tycker mycket om på kanten av linjalen precis över lådan, . När hamstern sedan går över för att ta godbiten kommer linjalen vicka över pga tyngden och hamna i lådan/hinken.

Om du förstår hur jag menar? :)
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Borde kanske nämnt att hålet är under skafferiet, funkar det ändå månntro?
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Prova sätta ett långt "rör" vid ingången. Röret fungerar ju också som skydd åt hamstern så den kan mycket väl sätta sig i röret med lite tur, vilket förstås innebär att den är lättare att få tag på - bara att sitta tyst bredvid och vänta på att hamstern smyger en bit in och ta röret ;)

Sluta mata hamstern i hålet. Ställ dit buren med hjul, bo och allt istället och hoppas att den sover i boet när hon kommer dit och kollar på morgonen. Ställ inte dit nåt torrfoder då utan kör på nåt blött som hamstern inte kan bära med sig ner i hålet, så den måste sitta i buren för att äta, exempelvis nån av alla puréer i barnmatshyllan, välling eller nåt annat gott.

Annars kan en snäll fälla för möss kanske funka? Den i burformat då alltså.
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Ah :) Ska be henne prova det, återkommer om det inte fungerar.
Annars blir det nog till att riva väggen, o hoppas på att hamstern inte kläms/liknande.
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Det finns snälla råttfällor som fångar in hamstrar utan att skada dem.
Vi hade sådana i djuraffären där jag jobbade (vill minnas att de var inköpta på lantmanna)
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Genom vilken av ovanstående metoder? ;)

Egengjort råttfälla som Bioluminescence skrev om. Fast vi använde en papperskorg. (ungefär en sån här).

För att hålla locket nere så använde vi oss av en liten boll (sådan man t.ex kan köpa i automater i affären, runda bollar med någon ledsak i), vi band bollen i ett snöre och i papperskorgen la vi tomat o nötter.

Den kunde inte motstå nötterna antar jag. För runt 03 så hörde vi tassar inne i papperskorgen, min kompis sprang fram o drog i snöret o PANG! så var hamstern fast ;)

Hon ska nu inte släppa sin hamster lös mera, bara i en sådan här hamsterboll. Hon tänkte inte på att hamstern inte är tam och att alla inte var som hennes förra; kom vid tilltal.
 
Sv: Hamstern gömmer sig.

Tänk bara på att hålla koll på hamsterbollen också. Min lärde sig ganska snabbt hur hon skulle krocka med väggarna för att få upp bollen.

Edit: Skönt att det löste sig!
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har sån brutal ångest. Tog mig an en hamster för ett tag sedan då gamla ägaren inte kunde ha honom kvar. Skulle rasta honom i vår hall...
Svar
13
· Visningar
2 121
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 196
Senast: Gumman123
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 702
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp