HAMSTER häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare angelhorse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 403
A

angelhorse

Igår upptäckte jag 2 rejäla bulor på ganascherna min häst ,såg ut som en hamster
och lite svullen under hakan,fick då höra att det var nåt han hadde ätit ute i hagen ????Är det nån som vet vad det kan vara som han har ätit:confused:

Sv: HAMSTER häst

Är det avbetat i hagen? Jag har hört att hamsterkínder kan bero på det - hästen jobbar så hårt med käkarna för att komma åt de korta stråna att den blir svullen bakom ganascherna.

Immer

nej ,det finns forfarande att äta,enl andra i stallet så trodde dom att det var en slags allergi mot en växt .andra hästar i stallet har fått likadant men bara på hösten.......

Min häst kan få det, Jag frågade veterinären och fick förklaringen att nör min häst äter kort gräs, överproduserar hon saliv och det är dt som gör svullnaden så diagnosen blev allergisk reaktion på sitt eget saliv.

Min häst är då rätt extrem med detta och kan inte gå på kort gräs. Dock kan hon gå på vanligt bete. Jag har löst det med att hon får gå på grus när gräset är kort och gå ut på kort gräs när hon är ledig. Finns det högt bete får hon gå där. Men normalt så lägger det sig på ett par timmar. Min häst går dock inte rida på tygel då hon låter som man försöker kväva henne då så det fick bli min lösning.

Vad jag förstod annars så förvinner det när man rider och de har inget direkt obehag av det.

Jag vet dock inte om det är det din häst har i mild form då du inte har någon bild på det.

Åh vad jag blev glad nu! :D Eller egentligen inte riktigt glad men min häst har jag också haft dessa problem med nu på sistone! Och nu fattar jag att det är för att betet är helt slut (men vinterhagarna håller på att byggas om så dom går där ändå). Jag som trott att han ätit för mkt sand/lera och hållit på att få sandkolik så han har fått loppfrön varje kväll nu i mathinken ett tag :p Men om man inte har ngt val utan bara har en hage med kortkortkort gräs i just nu då den andra byggs om... Hur kan man göra då? Han får frukosthö i hagen men det är ingen som kan ge lunch nu när dom ändå går i sommarhagarna på dagarna. Och han får i princip så mkt han orkar/vill äta innomhus.

Dock har min häst haft oturen att kliva rätt i ett jordgetingbo... Då svällde hela hans huvud upp och han var jättesvillen PÅ (utsidan) av gaascherna. Han har fortfarande massa lös hud av detta :( Dock så såg vet att luft och matvägarna va fria iaf :) Men om det är på utsidan av ganascherna som hästen är svullen så kan det hya blivit biten/stucken. Det är tydligen inte alltför ovanligt.

Igår upptäckte jag 2 rejäla bulor på ganascherna min häst ,såg ut som en hamster
och lite svullen under hakan,fick då höra att det var nåt han hadde ätit ute i hagen ????Är det nån som vet vad det kan vara som han har ätit:confused:

Käkat ekollon?

min häst blev också så i somras men det gick tillbaka av sig självt.. men gör det inte det så får du ju givetvis ringa vet..

Jag har hört att när det börjar bli dåligt med bete äter dom något ogräs som gör att salivgångarna i munnen täpps till och spottkörtlarna sväller, är de inne några timmar försvinner det!

Precis. Det kan både bero på att de reagerar på ngn växtlighet som på att de får beta på för kort gräs (utöver salivproduktionen så har äv det faktum att de står med huvudet i backen i princip hela dagen då utan att ngn gång lyfta upp huvudet och vila, inverkan)

Jag har hört att när det börjar bli dåligt med bete äter dom något ogräs som gör att salivgångarna i munnen täpps till och spottkörtlarna sväller, är de inne några timmar försvinner det!

Det stämmer det försvann efter ett tag,han går på hippotrim just nu och först trodde jag att det var det eller smärtstillandet jan fick.han har gått på kort gräs utan att få detta så det måste vara nåt i nya hagen,skulle vara kul att veta vad.:confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
36
· Visningar
2 848
Senast: MayGrace
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 719
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 200
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna