Hampfröolja till häst

Venus_in_Furs

Trådstartare
Någon som gett det till sin häst? Har tidigare provat fiskolja och märkte stor skillnad på hud och päls (eksemhäst), nu är den slut och jag är sugen på att testa hampfröolja. Har tidigare utvärtes använt krämer som innehåller det och de är de bästa jag testat. Är därför nyfiken på hur det skulle fungera som tillskott. Det är tydligen ganska vanligt att man använder det i kanada till hästar. Vad ska jag tänka på i övrigt vad gäller kombinationen av omega-oljor? Är det samma som på människor att balansen omega 6 och omega 3 är viktig? Vad är omega 9s roll i detta?

Tacksam för hjälp!:)

Sv: Hampfröolja till häst

Ett litet tillägg, har samma funderingar gällande kokosolja... Använde även det utvärtes och min häst var tokig i den, ställde jag undan burken började hon lapa i sig oljan som en galning. Tänkte om det stämmer som man säger att hästar gärna tar för sig av sånt som de känner att de behöver?

Sv: Hampfröolja till häst

Är det samma som på människor att balansen omega 6 och omega 3 är viktig? Vad är omega 9s roll i detta?

Det är endast omega-3 och omega-6 som är essentiella fettsyror, dvs. som måste tillföras genom foderstaten. Ja, balansen mellan omega-3 och omega-6 är viktig.

I hästens naturliga foder, dvs. gräs, är förhållandet mellan omega-3 och omega-6 fettsyror ca. 4 : 1. Under torkningsprocessen till hö så förstörs både omega-3 och omega-6 fettsyror. Omega-3 är dock mer känsligt för t.ex. värme så mer omega-3 förstörs. Förhållandet mellan omega-3 och omega-6 sjunker till ca. 2 : 1 i nytt hö och sjunker ytterligare med tiden.

Om man ska tillföra mer fett i foderstaten bör man försöka återföra det förhållande mellan omega-3 och omega-6 som finns i hästens naturliga foder, dvs. 4 : 1, och inte minska kvoten omega-3 : omega-6 ytterligare. För IR-hästar och exemhästar är detta särskilt viktigt eftersom omega-3 är inflammationshämmande medan omega-6 är inflammationsdrivande.

Detta betyder att man bör använda olja som innehåller en hög halt av omega-3 om man vill tillsätta mer fett, dvs. linfröolja (eller fiskolja som du använde). Hampfröolja innehåller mer omega-6 (ca. 60%) än omega-3 (ca. 20%) och är därför inte lämplig att använda.

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 345
Senast: calm
·
Foder & Strö Hur är Equi Jewel lämpat att ge till PPID häst? Krafft Muskel?? Krafft Groov?? Hästen ratar Kwick/ Speedi bett & Lucern. ( tidigare...
Svar
5
· Visningar
4 489
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 449
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar