Hambo kämpar på !

Hambo

Trådstartare
Jag har nu röntgat min ena fånghäst och vet tyckte att vi skulle ge honom en rejäl chans !:bump:
Hon skrev ut Finadyne, då inte Metacam funkar men jag kommer inte ihåg hur många dagar han skulle ha det .Hon har rest utomlands och jag har frågat en annan vet som sa 5 dagar .
Men jag har för mig att det är 10 dagar .
Han är nu fångskodd och har ätit Finadyne i 4 dagar och han är redan MYCKET bättre än han varit på 2 månader !
Vad säger ni ? 5 dagar eller 10 dagar ?
Han hade en måttlig rotation på höf samt kraftig ( säger man så ?) vf .

Hej från hambo

Sv: Hambo kämpar på !

Egentligen har du svaret, för räcker ditt finadyne i 10 dagar så är det så länge hästen ska ha det. Mig veterligen brukar man inte skriva ut dubbla doser, utan föreskriver så nära behovet som möjligt.

Lycka till.

Jag blev bara så osäker, för den vetten jag ringde gillar inte att jag ger mina hästar Finadyne !
Anledningen är att dom blir dåliga i magen ( vilket dom redan är men får "medel" emot ) samt att det är jobbigt !! att få i dom!!
Men det är ju mitt jävla problem !! ( ursäkta språket )
Metacamen funkar ju inte .
Men stort tack för ditt svar !
Mvh Hambo

Som tidigare skribent sagt: Du har svaret i din hand. Ge finadynet tills dess det är slut och där har du antalet dagar! =)

Hållre tummarna för att fånghästen blir frisk!

/Nixehen

Prova att ge bakjäst under tiden du ger finadyne, ½ paket fördelat på 2 mål bör räcka annars kan du ju prova med 1 paket per dag fördelat på 2 mål.

Jag ger dom nåt annat som jag inte kommer i håg vad det heter .
Jag köpte det direkt av vet
Jag gav bakjäst förut, men tyckte inte det blev bättre.
jag har även givit proviva, vilket hjälpte, men blev dyrt, sen visste jag inte riktigt hur mycket dom skulle ha .
Jag fick tag på en anna vet nu också, som sa att 10 dagar ska dom ha och även längre vid behov !
Det verkar som att det bara är Distriktsvetten som tycker 5 dagar !
Hej från hambo

Hej skönt att höra att det går bra. Glöm inte fördela medecinen morgon och kväll och öka gärna betfor mängden lite även det är fånghäst våra har då aldrig reagerat på ökad betfor mängd haft fånghäst i 14 år. Ibland får man hålla på ytterligare ett par dagar efter 10 dagar gått fick vi göra första gången efter röntgen och sjukbeslag. Vi fick även lära oss att ibland räcker det med 5 dagar ibland kan man behöva hålla på 10 dagar man skulle kolla hur hästen svara på behandling. Finns ett medel som våra dist vet såljer här i blekinge som heter probate granulate är jättebra för våra hästar när de är dåliga i magen. Loppfrö fungerar inte vid medecin, inte mikrobalans heller när vi provat. Men det är tyvärr bara att stå ut annars de blir snabbt bättre i magen efter avslutad behandlnig. Ha alltid medecin hemma är med ett förslag och till en shettis så räcker ett paket länge.

Probate granulate !!
Det är det mina hästar får , inte konstigt jag glömde vad det hette.
Jag ger dom liiiiite "urvriden " Betfor alltså mycket vatten och så vrider jag ur Vätskan .
Som sagt... än tänker jag inte ge mig, men det kommer inte vara på bekostnad av mina hästars mående .
Den lille har redan mått uruselt, men är på bättringsvägen
Den store :grin:( Islänning ) tycker jag ser liiiite bättre ut efter att jag började med finadyne , men han är fortfarande inte villig att röra sig för mycket .
Men,men vi får se hur det går

Hej från en kämpande hambo

Alltså, det står fem dagar i fass, det är därför din distriktare säger det. Det är vanligt att ge längre behandlingar vid behov.

ge så länge det räcker. och man ska ge en gång om dagen, det ger bäst effekt på smärtan. lycka till!:)

dock, om dom verkligen är bättre (inte enbart smärtstillade) så finns ingen anledning att fortsätta medicineringen då nsaid slår ut magen ännu mer än den redan är. så det ska absolut inte ges i onödan!

Tack för infon !
Dom har nog blivit lite sämre faktiskt ( I magen )
Hej från hambo

Det finns en produkt som heter mag o tarm från Kraft som vi gett till vår isis med fång. Fungerat väldigt bra här. Har fått lära mig att inte betfor, melass som kan öka på fång anfallet.

Har använt det vi byte av hö parti i förebyggande syfte. Även när gröna börjar komma i hagen.

Pro Equo är ett preparat framtaget speciellt för hästar. Fungerar mkt bra att ge om man har känsliga magar/foderbyten/resor/stress.

Krafts mag och tarm har jag använt förut, tycker inte det funkar så bra faktiskt på MINA hästar .
Jag ska fortsätta med detta probelate Granulat eller vad det hette .
Det är bara 1 vecka kvar dom ska ha det !
Hej från hambo

Det har jag använt för ca 1 år sedan.
Det funkade bra första gången, men inte andra !

Hej från hambo

Vid fång ring en hovvårdare som håller på dagligen med att hjälpa fånghästar/ponnysar.
En vetr har inte lika mkt utb som en hovvårdare dom är speciallist på hovar och hovsjukdomar

intekonstigt att hästen ser för dagen bättre ut, du ger den ju sån medicin, när den sen upphör kommer smärtan med stor sannorlik het komma tillbaka, hur många vet ex att fång inte börjar i hoven?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 198
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 528
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 212
Tjatter Entropin säger att universum strävar mot oordning. Det gör också vissa LLs och lekarna blir allt mer kaos. Onda och goda fortsätter...
41 42 43
Svar
843
· Visningar
30 981
Senast: Artline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar