"halvtorkat" gräs

-Catherine-

Trådstartare
Vi röjde av en stor del av tomten igår från gräs som var flera dm högt. Det blev otroligt mkt gräs som jag krattade ihop i två långa strängar.
Först var tanken att ta upp gräset och lägga i komposten, men sedan slog mig tanken att kan jag inte ge det till pina ponnysar istället?

Dock...en av dem fick ett fånganfall i vintras som han dock är återställd från nu. Men jag vågar absolut inte ta några risker och därför går han nu i skogshage tillsammans med min andra ponny som behöver banta.

Min fundering är då denna: Vågar jag ge av gräset till dem om jag vänder det i solen några dagar så att det torkar till?
Hur fungerar det där med fruktaner i gräs som är halvtorrt? Är det lika illa som att låta dem beta av gräset själva?

Knasig som jag är så känns det så fel att slänga allt det där goda på komposten, men jag vill ju inte heller ta några risker med min gamla ponny :crazy:

Sv: "halvtorkat" gräs

Ja, jag tänkte låta det ligga så länge som möjligt, hoppas att det inte regnar på det bara :)

Men iaf...hur är det med det där mer fruktanet iom att gräset "dör"? Sockerhalten i hö är väl inte riktigt samma sak väl? (hjälp vad rudis jag känner mig nu :o)

Nu har jag ju aldrig haft någon fång häst, men som jag uppfattat det med fruktan och fång. Så är det i växande gräs och med varierande temperaturer. Som exemepel ner mot nollan på natten och 10 - 15 plus på dagen. Då ändrar gräset sitt fruktan innehålle för att inte frysa sönder på natten. Vilket gör att för hästarna blir det ett helt annat foder än det gräs som finns på dagen. Med andra ord foderbyte. Så ditt gräs lär ju vara som vilket hö som helst och med den invänkning som behövs för fånghästar så ska det ju inte vara konstigare än något annat hö.

Ja, att det blir ett foderbyte är ju helt klart, det blir till att ge lite i taget av det.
Idag är det torrt och fint, jag gav litegrann uppblandat med lunchhöet och det blev mkt uppskattat :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 245
Senast: mackan
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·
Foder & Strö Dräktigt sto, fölar inom närmsta månaden. Hade rejält fånganfall mitt i vintern före betäckningen på enbart grovfoder. Var inte...
Svar
8
· Visningar
1 490

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar