Halvt matvägrande häst...

Sv: Halvt matvägrande häst...

Tycker sånt här är vanligt, tror inte det beror på maten utan vad hästen har för grannar i boxarna bredvid.
Om en väldigt ranghög häst placerad vid en ranglåg kan det hända att den ranglåga inte vågar äta sin mat eller äta förrän den med högre rang ätit upp sitt först.Kanske testa byta plats på hästar?

Häste får krafft och lucernhack, hon gillar itne lucernet utan pillar bara i sig krafftpelletsen. SÅ uppfattar jag det, och första inlägget står det att den får både krafft och lucern.

Precis så det är. Hon äter Krafft och lusernHACK. :)

Förr fick hon lusernpellets men då hon vägrar äta blötad mat så fick det bli hackad lusern i stället. :)

Så hon äter bara krafften nu och låter hacket ligga kvar.

Tänkte gör liten uppföljning på det hela.
Hon äter fortfarande sitt hö, men inte om hon får för mycket. Nu får hon 8 kg om dagen, får hon mer så vägrar hon att äta. Jag anser egentligen att detta är i minsta laget för en sådan stor häst, har hört minst 10 kg på en häst i hennes storlek.

Men hon äter inte mer än det... Hon lämnar alltid lite av morgonhöet men äter det när hon kommer in. Lusernhacket äter hon från och till så jag har tagit bort det nu för att se om det behövs, hon ser ut till att hålla sig bra utan det.

Men det går framåt

Det är ingen fara om hon bara äter 8kg eftersom hon verkar pilla i sig en del halm oxå. Se bara till att proteinmängden tillgodoses

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
3 020
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 802
Senast: Hoppsin
·
H
Hästhantering Hejsan :-) Jag har läst runt lite här på Bukefalos om hästar som står ensamma och tänkte nu berätta om min Nordsvenska valack på 20...
Svar
16
· Visningar
2 673
Senast: tgd
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 937
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur