Känner igen situationen. Min häst hade också blivit klippt förr och det skulle inte vara några problem. Men han vart helt tokig när han hörde klippmaskinen så han fick stå i stallet och lyssna på åbäket medans vi klippte de andra hästarna först.
När det blev hans tur var han lugn som en ko......tills vi hade klippt halva hästen
Sedan blev han helt knasig. Vi provade med allt
Om vi bremsade honom stog han och slog efter oss. Jag provade att stoppa bomull i öronen på honom
då slog det över helt och han reste sig och slet sig
Jag provade att prata gullegull med honom, jag provade att vara bestämmd....men icke sa nicke. Han hade bestämmt sig för att minnsan inte skulle klippas mer.
Dagen efter gjorde vi ett nytt försök och han var som en ko igen. Han stog avslappnad på gången och lät sig klippas. En vän tog över då hon tyckte att jag var lite för mjäkig med honom (jag känner hästen och vet hur han kan vara)Allt gick bra tills hon skulle ta på magen på honom
Det sa bara pang och ingen av oss han reagera. Han sparkade henne rätt på låret så att hon trillade in under honom
som tur var så hann hon ta sig undan innan han trampade på henne också. Det hela slutade med att hästen såg ut som en skabbig gnu den vintern, kompisen hoppade på kryckor och ägaren hade dåligt samvete.
Behöver jag säga att den där hästen ska aldrig mera klippas då han faktiskt blir farlig. Han var inte ens stressad och visade inga som helst tecken på irritation, ändå slog han.
Hon slog med på djursjukhuset i helsingborg när de skulle raka hans bakben. Där stod hästen pleggad, bremsad och på tre ben......och ändå kickade han som en galning när han hörde klippmaskinen.
Låt hästen vara lurvig.....man får anpassa ridningen istället. Jag brukar bara skritta ut min häst under vintern. Vill inte riskera att han blir förkyld