Halvhalter under dressyrprogram mm???

Gilette

Trådstartare
När under t e x LB:1 ska man göra halvhalter, och hur tydliga halvhalter ska det var, ska man bara samla ihop hästen lite eller ska man göra en ordentlgit halvhalt så att hästen minskar tempot och därefter rida framåt igen? ska man göra en halvhalt varje gång man rider över medellinjen i serpentinbågarna och innan varje hörn?
ska domaren se att man gör halvhalter.
Är "stämma av" samma sak för att göra en halvhalt???

Sv: Halvhalter under dressyrprogram mm???

Jag rider inte halvhalter spec tydliga i mina dressyrprogram. Däremot "stämma av" genom att sitta till lite extra så hästen trycker på liute extra med bakbenen.
Stämma av innebär ju att du kollar av tempot och samligen, och inte bara rider, rider rider.

Marcolio skrev:
Jag rider inte halvhalter spec tydliga i mina dressyrprogram. Däremot "stämma av" genom att sitta till lite extra så hästen trycker på liute extra med bakbenen.
Stämma av innebär ju att du kollar av tempot och samligen, och inte bara rider, rider rider.

sitta till?
jag förstår inte vad som menas med det egentligen, hur kollar man av tempot och samlingen?

Jag rider små små halvhalter hela tiden så att jag känner att hästen är med mig hela tiden, nej dommaren ska inte se att du gör halvhalter, bara att det ser kontrollerat ut!

På tävling ska halvhalter inte synas alls men när du rider på bana hemma skall du göra minst 4 st/varv. Ett innan varje hörn. Helst fler...
Tänk på att en riktig halvhalt bara skall ta en tiondels sekund att göra...

jag gör inga tydliga halvhalter i dressyrprogram, däremot kollar jag hela tiden att hästen kommer tillbaka för sätet så att jag kan göra de rörelser jag ska på rätt sätt och rätt ställe.

men det är bättre att rida tydliga halvhalter, än att låta hästen rinna iväg.

momeli86 skrev:
På tävling ska halvhalter inte synas alls men när du rider på bana hemma skall du göra minst 4 st/varv. Ett innan varje hörn. Helst fler...
Tänk på att en riktig halvhalt bara skall ta en tiondels sekund att göra...

Minst 8/ varv, en före varje hörnpass för att ställa, en efter varje hörnpass för att rakrikta. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 040
Senast: Bison
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 537
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka