Sv: Halvhalt
Komprimering. Bra ord.
KL
Har kollat lite anteckningar från clinics jag vart på.
Var på en clinic med en amerikan. Han sa såhär: "every halfhalt implies the need for greater driving". Och han började med att driva och sen fånga upp.
Tvärtom mot svar (ink mig) i denna tråd?
På Anja Beran-clinicen gjordes halvhalt med ytterhjälper enbart. Y.hand och y.ben.
Pratade även med en kompis som vart på BB clinic och fått tre varianter:
Baucher-, Steinbrecht- och Gueriniere-halvhalt.
Baucher: höj handen, när hästen svarar sänk handen. (på lägre utbildade ekipage).
Guerniere: höj handen (hästen ska vara så välskolad att den då trampar in).
Steinbrecht: höj hand, sitt tillbaka. behövs det lägg till i.skänkel först, därefter ytter (för att aktivera bakbenen).
Vet inte om det säger så mycket egentligen eftersom de två första förmodligen använt sitsen på nått sätt, bara inte som primär hjälp? Och förmodligen inte förespråkar handridning.
Ang de där gubbarna:
De var ju väldigt olika och olika förutsättningar, det går inte att bara föra över och säga att det är jämförbart riktigt och att man bara kan välja "sort" av halvhalt, tycker jag.
Baucher: jo handridning, och inte så följsam sits, det var ju också det han fick kritik för bla.
Guerinere: annat tänk och inte bara handen, men man ska komma ihåg att både han och Baucher red i dessa äldre sadlar som gav stolsits och dessutom på blank stång. Det var den utrustning man hade då och gav de förusättningar det gav, s a s. Vilket påverkade hjälperna rätt mycket antar jag.
Steinbrecht (senare): förnyade dressyrsitsen och förespråkade mera moderna sadlar och var emot att använda enbart stångbett och den ridning som detta gav upphov till. Tvivlar på att han sa att man skulle höja handen som tex Baucher, hans beskrivning av halvhalt är inte sån, utan handlar mera om den typ av halvhalt vi gör idag.Minns inte exakt hur han skrev, men har det nog kvar nånstans. Han använde kramning av tygeln, mera säteshjälper, som flera här skriver. Mera modern ridning.
KL
Det viktigaste med halvhalterna är att de verkligen går igenom tycker jag, och då räcker det med att räta upp sig och en aning krama ytter, och för mera aktivitet lägga till skänkeln vid behov. Det viktigaste jobbet är att få hästen att svara lätt och kvickt och som sagt att den går igenom.
Det är ju tycker jag ett av tecknen på om en häst är "välriden" eller inte, det hjälper ju inte med tusen halvhalter om ingen av dem går igenom och får någon effekt.
Själv har jag alltid mera ridit på känsla och använt halvhalterna mera automatiskt i ridning utomhus, i hoppning osv, men i dressyrsadeln blir jag paralyserad och tappar lätt den känslan av nån orsak som säkert är psykologisk
och har varit tvungen att "tänka" på att använda halvhalterna på ett annat sätt, men det har nu äntligen blivit bättre så att jag kan använda känslan och "automatiken" mera, troligen tänker i alla fall jag för mycket när jag rider dressyr cool:
Halvhalter genom kramning av yttertygel (för att ha innersidan fri) har jag eg alltid fått lära mej, och använder "spontant" ute tex, men det är svårt att ha hästen ärligt på ytterhjälperna, (och en av mina förebilder Hubbe sa nån gång ungefär att det egentligen är ganska få som verkligen klarar det, vilket kan vara en tröst. )
Minns redan på min ridskoletid hur man alltid fick höra detta tjat om ytter, (och en av dem sa att hon ville att jag hela livet skulle höra hennes röst om ytter inom mej så fort jag fuskade, ha ha, och det har jag faktiskt gjort.....fast jag vet inte om det hjälpt direkt
)