buffy_

Trådstartare
Vet att ämnet vart uppe förut men...det är ju alltid aktuellt så :D

Hur gör ni halvhalter?
Skiljer sig era halvhalter beroende på häst och utbildningsgrad, och isf hur?
Gör ni skillnad på halvhalt och förhållning?
Någon som har koll på halvhalten ur ett historiskt perspektiv?

Sv: Halvhalt

Jaa... det var en bra fråga att fundera på faktiskt.
I nuläget tänker jag förhållning/avstämning, inte halvhalt, men förhållningarna/avstämningarna ska ju ge samma effekt som en halvhalt är det tänkt, så man kan kanske säga att det är samma sak. För mig iaf. Avstämningarna är ofta till för att underlätta/förstärka inverkan från sitsen eller övriga hjälper, förbättra mottagligheten. Många är säkert onödiga om jag hade gjort rätt från början, men någonstans måste man ju komma till ridning under tiden man utvecklas, tänker jag.
För mig handlar det mycket om timing för att få till rätt inverkan, och en avvägning huruvida det kommer ge något att göra en avstämning i det läget, eller om det hade varit bättre att gå in i en övning för att vi som ekipage ska hitta mer rätt från grunden (om man riskerar att få dåligt svar på avstämningen och får göra väldigt många för att komma till ett bra läge, kanske mer effektivt att backa tillbaka och ex. förbättra balansen), och sen fortsätta utifrån det lite bättre utgångsläget istället. Och som sagt mycket om att underlätta förutsättningarna att svara på övriga signaler/inverkan.
Försöker i första hand att stabilisera mig själv, ev. en tajmad kramning/litet lyft i tygeln som då syftar till att hjälpa ursprungssignalen. Det är svaret i hästen jag tycker är viktigt, att hästen inte svarar genom att spänna emot eller trilla på näsan, utan tvärtom att jag får svar bakifrån igenom hästen. Men själva förhållningen enbart är inte det som avgör om jag kommer få det eller inte, tänker jag, utan helheten i ridningen, inverkan i sitsen, ursprungshjälperna som jag med avstämningen ville förstärka/underlätta.

Senast ändrad:

Har försökt tänka på hur jag själv gör.

Tänker nog att en förhållning för mig är mera bromsande och nått jag kanske mer gör när jag rider ute eller skuttar ett hinder.

En ridlärare sa "tillsittning" istället för halvhalt, det funkar rätt ok för mig att ha i huvudet. Avstämning är väl ett ganska bra ord annars tycker jag :)
Balanserande och förberedande. Tycker själv att jag gör likadant här men tror jag omedvetet ställer om kroppen när jag gör en förberedande halvhalt. Måste komma ihåg att fråga tränarn det känner jag eller se till att bli filmad.

Försöker stoppa upp framdelen å aktivera bakdelen kan det väl grovt beskrivas som. Genom att, som jag fattar dej med, stabilisera mig. Men ändå vara genomsläpplig baktill och stram framtill. :crazy:...ingen vidare beskrivning kanske. Förhållning,kramning på ytter behövs nästan alltid som förstärkning och ibland gör jag det på ren rutin tyvärr....
Går den inte igenom brukar jag göra en övergång neråt, förutsatt att det inte är jag som e helt otydlig, eller att vi har helt fel tempo eller andra dåliga förutsättningar för att lyckas. Jag behöver helt klart öva på halvhalter.

PÅ ridskolan förut var standardfrågan "Vad är det viktigaste med en halvhalt?" Standardsvaret var "Att den går igenom" och det kunde man ju såklart säga, att göra det var inte lika lätt :cool: Tyvärr slutade typ instruktionen där också.

Kan man göra för många halvhalter?

Det där håller jag med om, känns som en ytterligare beskrivning på det jag försökte förklara. Att det handlar om att få kontakt igen genom hästen till bakbenen, och i samband med det få loss framdelen lite till. Det är ju inte bara avstämningarna som ska åstakomma det utan avstämningarna ser jag som en "extrahjälp", extra verktyg.

Jag tycker på sätt och vis inte att man kan göra för många halvhalter/avstämningar, tvärtom kan man t o m vid behov göra det ett par gånger i samma steg.
Det jag däremot kan tycka är att ibland är man nog lite väl optimistisk med vad man är förberedd för att göra. Både just då och utbildningsmässigt, och försöker förlita sig på avstämningarna/halvhalterna i hög grad men hade fått mycket bättre effekt av att göra övriga förberedelser (eventuellt grundjobb) bättre FÖRST. Om man t ex behöver avstämningarna/halvhalterna för balansens skull, och får göra en i varje-varannat steg för att hålla balansen och "hålla kvar" hästen mottaglig för hjälperna, planerar att gå in i något lite klurigt ex. en öppna, då kanske det hade varit bättre att gå in i en balans-tränande övning för ekipaget och hitta till den grunden först, innan man ger sig på öppnan. Bara som exempel.

Så måttstocken i det fallet på "för många" blir helt enkelt när man med nöd och näppe klarar av det man gett sig på, eller inte klarar av det man gett sig på, trots frekventa avstämningar/halvhalter. Eller om man får fel effekt, men "för många" blir lite missvisande ord när det snarare rör sig om något felutnyttjat.

Det beror på.
På en högre utbildad häst använder jag en liten superkvick kram som- Var kvar eller nu ska vi- då ingen skillnad i kroppen på den behövs.
Däremot om jag vill ha lite samling, mer aktivitet, kortare i kroppen- få in rumpan- stannar jag upp i fram o baken fortsätter mer inunder. Komprimering.
Väntar in rumpan:angel:

Man måste ju även där vara snabb o ge eftergift men då bli kvar i det nya.

Komprimering. Bra ord.

KL
Har kollat lite anteckningar från clinics jag vart på.
Var på en clinic med en amerikan. Han sa såhär: "every halfhalt implies the need for greater driving". Och han började med att driva och sen fånga upp.
Tvärtom mot svar (ink mig) i denna tråd?

På Anja Beran-clinicen gjordes halvhalt med ytterhjälper enbart. Y.hand och y.ben.

Pratade även med en kompis som vart på BB clinic och fått tre varianter:

Baucher-, Steinbrecht- och Gueriniere-halvhalt.

Baucher: höj handen, när hästen svarar sänk handen. (på lägre utbildade ekipage).
Guerniere: höj handen (hästen ska vara så välskolad att den då trampar in).
Steinbrecht: höj hand, sitt tillbaka. behövs det lägg till i.skänkel först, därefter ytter (för att aktivera bakbenen).

Vet inte om det säger så mycket egentligen eftersom de två första förmodligen använt sitsen på nått sätt, bara inte som primär hjälp? Och förmodligen inte förespråkar handridning.

Tänkte mer på om man avtrubbade hästen med för många halvhalter typ. Oavsett om det går igenom eller ej.

Sidspår kanske :)

Äh, det är klart man inte gör! Om man är konsekvent och vältajmad, OCH såklart tar hänsyn till vad hästen säger och hur den känns, inte överjobbar. Rätt självklart! :p

Men om det känns tjatigt, då börjar jag fundera om något av ovanstående kanske är på väg åt fel håll. Eller som sagt, om vi borde styra om strategi till något annat just då för att få bättre kvalitet och inte känna behov av att "hjälpa till" och förtydliga för hjälperna stup i ett.
Det är mer det - hur det används och orsaken till behovet, som jag tänker gör att man kan rida "för många" än att det är halvhalterna i sig som är felet. Gör man det bra och får rätt effekt (och såpass milt och vältimat att det inte stör hästen) vad skulle det då spela för roll om man så sitter och gör det flera gånger i samma steg? Det borde då vara lätt för hästen att svara på mycket små signaler så det blir mer som impulser än några tydliga halvhaltshjälper.

Själv använder jag nog mest likt Guerniere enligt ovanstående. Hästen ska förstå vad höjningen av tygeln innebär, annars är den rätt meningslös, men jag lägger inte på skänklar utan med sitsen försöker jag balansera kroppsdelarna mot varandra och förtydliga vid behov, försöker alltid stabilisera upp mig så mage/rygg liksom blir grundsignalen. Svarar inte hästen rätt på signalen är det för mig ingen idé att börja lägga till drivning eller skänklar, utan då kanske jag får gå tillbaka till att lära hästen vilket svar jag är ute efter och ta ner kraven, trots allt är det ju eftergiften som lär hästen vilket svar som var rätt (ehm, så brist på eftergifter kan såklart vara ett tänkbart skäl till att det uteblir och man får backa :angel: )

Självklart ska man göra halvhalt så ofta man behöver, det tycker jag med. Med att göra för många halvhalter menar jag att göra de rutinmässigt...tex en före varje hörn oavsett om din häst behöver den balanseringen eller ej.
Jag tycker jag ser det rätt ofta (även hos mig själv) och har funderat på varför. Hos mig själv förmodligen för att jag vill ha kvar hästen i formen och inte litar på känslan....
Om man ser på halvhalter som balanserande borde ju målet snarare vara att försöka ha sin häst så fint på hjälperna att man inte behöver balansera den varje steg.
Sen flera halvhalter i varje steg, låser du inte din häst då?

Precis, och då är det det rutinmässiga som kan bli knas! :) (Gör man det på rutin är det dessutom lättare hänt att tappa känslan för själva halvhalten och bli "tjatig"/inkonsekvent, tänker jag.)

Som jag skrev innan så tänker jag mer avstämning än halvhalt. Och halvhalten ska ju inte störa eller låsa, ok att det kan hända men då var det som tecken på att jag gjort fel/för mycket eller haft ett grundproblem redan innan som var orsaken till att behöva göra en halvhalt/avstämning. Om hästen skulle bli låst av att jag gör flera halvhalter/avstämningar på raken eller flera halvhalter i samma steg, så ser jag mao inte det som halvhaltens fel, om den inte är fel utförd (men då var det snarare mitt fel! ;) ). Det kan t ex röra sig om att hästen behöver mjukas upp och bära bättre med ett bakben, och jag då i två moment av steget vill förstärka inverkan av min sitshjälp istället för en, för att lättare hinna med och inverka i rörelsen i steget med det bakbenet. För att sen när man väl fått in rätt teknik få det lossna och slippa sitta och "hjälpa" grundhjälperna.
Särskilt om man t ex ska prova samla skritten men har svårt att få båda bakben på plats. För annars blir det snarare i varannat steg - vid behov. I skritten är varje ben i marken längre, och i synnerhet om man försöker samla. I trav eller galopp tror jag inte jag skulle hinna med att göra avstämning mer än max en gång per steg (eller ja, det går, men det blir mer som snabba impulser/vibrationer).

Hur i all världen tänker du att du gör flera halvhalter i varje steg:confused:

Även om din häst skulle röra sej i superslowmotion så fattar jag inte hur den ska kunna svara på flera halvhalter i varje steg, rent fysiskt. :confused:

Det är väl bra att vara noga med halvhalter men jag undrar vad du menar med en halvhalt, inte bara vad du gör utan vad som händer i hästen:confused:. Kanske får läsa på i tråden, det kanske står nånstans.....

Sen undrar jag över den "samlade" skritten du skriver om, (med tanke på att du skriver om problem med att hålla bakbenen på plats:confused:)
Jag vet inte om jag missförstår dej men det låter som finlir som inte ens en GP-ryttare skulle klara av när du skriver:o Vad är tex "impulser/vibrationer" som du skulle göra flera gånger i varje steg, mera exakt? Jag är nog alldeles för grov av mej som ryttare när jag tänker att det låter vansinnigt irriterande för hästen:o

Komprimering. Bra ord.

KL
Har kollat lite anteckningar från clinics jag vart på.
Var på en clinic med en amerikan. Han sa såhär: "every halfhalt implies the need for greater driving". Och han började med att driva och sen fånga upp.
Tvärtom mot svar (ink mig) i denna tråd?

På Anja Beran-clinicen gjordes halvhalt med ytterhjälper enbart. Y.hand och y.ben.

Pratade även med en kompis som vart på BB clinic och fått tre varianter:

Baucher-, Steinbrecht- och Gueriniere-halvhalt.

Baucher: höj handen, när hästen svarar sänk handen. (på lägre utbildade ekipage).
Guerniere: höj handen (hästen ska vara så välskolad att den då trampar in).
Steinbrecht: höj hand, sitt tillbaka. behövs det lägg till i.skänkel först, därefter ytter (för att aktivera bakbenen).

Vet inte om det säger så mycket egentligen eftersom de två första förmodligen använt sitsen på nått sätt, bara inte som primär hjälp? Och förmodligen inte förespråkar handridning.

Ang de där gubbarna:

De var ju väldigt olika och olika förutsättningar, det går inte att bara föra över och säga att det är jämförbart riktigt och att man bara kan välja "sort" av halvhalt, tycker jag.

Baucher: jo handridning, och inte så följsam sits, det var ju också det han fick kritik för bla.

Guerinere: annat tänk och inte bara handen, men man ska komma ihåg att både han och Baucher red i dessa äldre sadlar som gav stolsits och dessutom på blank stång. Det var den utrustning man hade då och gav de förusättningar det gav, s a s. Vilket påverkade hjälperna rätt mycket antar jag.

Steinbrecht (senare): förnyade dressyrsitsen och förespråkade mera moderna sadlar och var emot att använda enbart stångbett och den ridning som detta gav upphov till. Tvivlar på att han sa att man skulle höja handen som tex Baucher, hans beskrivning av halvhalt är inte sån, utan handlar mera om den typ av halvhalt vi gör idag.Minns inte exakt hur han skrev, men har det nog kvar nånstans. Han använde kramning av tygeln, mera säteshjälper, som flera här skriver. Mera modern ridning.

KL

Det viktigaste med halvhalterna är att de verkligen går igenom tycker jag, och då räcker det med att räta upp sig och en aning krama ytter, och för mera aktivitet lägga till skänkeln vid behov. Det viktigaste jobbet är att få hästen att svara lätt och kvickt och som sagt att den går igenom.
Det är ju tycker jag ett av tecknen på om en häst är "välriden" eller inte, det hjälper ju inte med tusen halvhalter om ingen av dem går igenom och får någon effekt.

Själv har jag alltid mera ridit på känsla och använt halvhalterna mera automatiskt i ridning utomhus, i hoppning osv, men i dressyrsadeln blir jag paralyserad och tappar lätt den känslan av nån orsak som säkert är psykologisk ;) och har varit tvungen att "tänka" på att använda halvhalterna på ett annat sätt, men det har nu äntligen blivit bättre så att jag kan använda känslan och "automatiken" mera, troligen tänker i alla fall jag för mycket när jag rider dressyr cool:

Halvhalter genom kramning av yttertygel (för att ha innersidan fri) har jag eg alltid fått lära mej, och använder "spontant" ute tex, men det är svårt att ha hästen ärligt på ytterhjälperna, (och en av mina förebilder Hubbe sa nån gång ungefär att det egentligen är ganska få som verkligen klarar det, vilket kan vara en tröst. )

Minns redan på min ridskoletid hur man alltid fick höra detta tjat om ytter, (och en av dem sa att hon ville att jag hela livet skulle höra hennes röst om ytter inom mej så fort jag fuskade, ha ha, och det har jag faktiskt gjort.....fast jag vet inte om det hjälpt direkt:cool:)

Senast ändrad av en moderator:

I skritten är varje ben i marken längre, och i synnerhet om man försöker samla.
Men skritten ska inte vara långsam i samling, utan kortare högre o aktiv.

Jag fattar heller inte hur o varför det skulle behövas fler halvhalter under ett enda steg. Just i skritten är det viktigt aTT NÄR DEN VÄL GÅR- FÅR VARA IFRED.

Om du tar flera pulseringar på raken i handen (alltså mer vibrationer än "direkt tygeltag") då hinner du iaf i skritten inverka flera gånger i samma steg. Sen om man får till vad du skulle kalla för halvhalt, det vet jag inte, men det jag kallar för "avstämning" som iaf liknar det man är ute efter i en halvhalt, det kan man få till flera gånger i samma steg. Sällan man gör det dock, men timingen tycker jag är viktig, att det blir i rätt fas i steget utifrån vad man är ute efter. Stabilisera upp sig - vibration.
På stång ska det bara vara kedjan som inverkar i det läget.

Om hästen ska hinna med att ta mer vikt bak och "niga" lite i steget så måste den dröja kvar ett tag i bakbenssteget. Går den "räser" så skulle det inte gå, går den "normalt" är det mer en fråga om att ändra förhållandet i hur lång tid bakbenen i är i marken i förhållande till frambenen. Är den helt oformad/bogtung är frambenen i marken längre tid än bakbenen.

Tänker halt med kroppen och därefter eftergift i densamma :)

Nej jag rider inte samlad skritt i "normal" skritt o ej heller med "nig" i. Det kommer om man övergår till piaff.

För att det ska blir samlat kan man inte sitta i avlastningsits:p

I alla samlade gångarter måste det finnas samma energi som i ökade. fast komprimerade.
Tanken om det ska finnas där.

och totola

Ni är i två helt olika världar och två helt olika system och två helt olika tänk och två helt olika förnimmelser av ridning. Visst vet ni det?

Hoppas det, för om ni förstår det så kan ni få ett utbyte av varandra, men om ni tror att ni är i samma värld och försöker "rätta" varandra så går min gissning mot att risken finns att detta kan eskalera till total missförstånd och allt vad det innebär på Bukefaliska.

... kommer jag in som en näsblöterska o säger helt utan att vara uppdaterad på Bukefronten :D

Hoppas ni alla har det bra här! Jag jobbar ihjäl mig och har inte tid för buke - så jag bara glimtade in lite snabbt och gör nu sorti igen. Önskar jag hade tid att uppdatera mig mer här på KR. Jag fattar inte hur ni alla fixar häst+heltidsjobb+bukeaktivitet?!?! Jag är impressed!
Tjohoo!

Energin ska såklart finnas, den bara omvandlas. När man pratar om snabbt eller långsamt så blir det lite luddigt, för man kan ju prata om långsam takt men ej lojt, alltså med energi, att det man förlorar framåt tar man igen uppåt, lite som du brukar skriva! ;) Man kan tänka att det är samma takt oavsett, men går man på de pyttesmå detaljerna så påverkas takten av att hästen samlas.
Nu rider ju inte du skolskritt, men där är det jättetydligt. Att man samlar så mycket att takten börjar påverkas till att bli mer mot två-takt även i skritten. Men även om man inte går fullt så långt så med fartkamera ser man att bakbenen dröjer kvar längre i backen än frambenen om hästen är samlad, tvärtom om den är i framvikt.

Om det går i avlastningssits eller inte tycker jag inte man kan generalisera om. Eftersom det finns flera varianter och syften med avlastningssits och dessutom olika grader av väl utfört och mindre väl utfört. Men förklara gärna mer ingående varför det inte skulle fungera. Är det höfterna du tycker måste stämma med hästen? är det att "sitta djupt" du tycker är viktigt?

Jodå, det är jag medveten om! ;) Det blir rätt tydligt att man pratar om olika saker om någon påstår att hästen inte kan "niga" i skritt. Det har jag videobevis på! :D

Haha tid för buke har man nog egentligen inte... Det brukar inkräkta på tiden då man borde ha gjort vettigare saker. Typ städat, diskat, pluggat, och allt vettigt man hade kunnat använt sin lediga tid till! Haha

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Nu har det vid ett par tillfällen dykt upp idén om att jag skulle kunna leda en studiecirkel i något ämne. Jag kan lite av varje, men är...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
9 415
Senast: Lobelia
·
Ridning Låter dumt, men jag får jättedåligt samvete om jag inte rider/går med min häst. Värst är det om jag inte känner för att rida...
Svar
13
· Visningar
1 790
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits