Halvfodervärd

A

amandamazetti

Idag har jag varit och tittat på en häst som jag ska förhppningsvis ha som halvfoderhäst!
Hon har blivit riden från och till och är ur kondition. Jag ska ut på en skritt runda nu på fredag.. men jag har en fråga..
Jag behöver hjälp med att få hon i en grundkondition.
Hur ska jag få igång hästen? Har ni några tips? Något tränings schema?

Tacksam för tips!;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Halvfodervärd

åh, gud vad fuskigt! jag älskar att träna upp hästar, men så som jag skulle göra är att: skritta några lång rundor i kanske en vecka. sen sakta men säkert kan du börja trava tills du känner att det räcker och så att itne du tvingar hästen att fortsätta trava när det håller på att kollappsa och efter kanske några veckor börja galoppera lite. sen även om hästen är i god kondition så kan man även ta nån lång skritt runda till nåt fint ställe :), det är lite underskattat faktiskt :)

Sv: Halvfodervärd

hah okej. tack för tipset!! Ligger tråden rätt?

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama