Halvblodshingstar!

Sv: Halvblodshingstar!

Varför får stoet inte ha dåligt framparti ?

Jag har sett Belamour som fyraåring och flera gånger efter det, som fyraåring var han eventuellt kanske lite outvecklad i framdelen, men jag tycker inte att man kan gnälla på det nu. Såg honom på Breeders senast.

De gånger jag har sett honom hade jag önskat mer bärighet fram och mer uppförsbacke. Han har känts lite gammeldags i typen.

Men du har rätt, tycker också det blivit bättre.

Men jag hade nog haft det i åtanke i alla fall, har personligen valt bort honom från min donna på grund av det, eftersom det inte är hennes starkaste sida heller.

Annars har han det mesta tycker jag!

Jag trodde att han skulle bli grövre än vad han har blivit. Så jag skulle inte oroa ihjäl mig över typen.
Hur menar du med mera bärighet fram ?

Någon som har lite mer koll på Marwin? Han har ju tävlat både hopp o dressyr, väldigt bra temperament och bra bakaktivitet :) Himla fin med tycker jag. Något som kanske hade passat min madam :)

Jag har sett åtminstone tio avkommor efter honom och en tredjedel har varit riktigt bra och två tredjedelar riktigt dåligt. Inte många genomsnittshästar utan de flesta under medel och så några som sticker ut genom att vara en bit över snittet.

Vad är de som är dåligt med dem? Kan ju inte tänka mig att de blir så "dåliga" som man inte ens kan ha de till vanlig fritidshäst med lättare hoppträning/tävlingar? :) De beror väl på lite vad man är ute efter eller?

Dålig exteriör och dåliga gångarter ihop med bristande hoppförmåga.

Okej, men de har väl lite att göra med vilket sto man betäcker med? kan väl hända att andra hingstar med lämnar dåliga avkommor? Eller han är inte en bra hingst att betäcka med bara, lite synd för han är ju himla fin :) förlåt om jag är frågvis men bara roligt att höra lite hur andra tänker o resonerar :)

Marwins avkommor har jag ingen erfarenhet av, men jag skulle rekommendera dig att använda en hingst som nedärver sina positiva egenskaper i större utsräckning än Marwin verkar göra. Har bara kollat hans nedärvning på blup.se och där ligger han lågt i det mesta. Hoppningen ligger bäst.
Mitt tips 1 är att fundera över vilket av stoets bästa sidor du vill förstärka och vilken sida du inte vill förstärka.
Mitt tips 2 är att titta på blup.se, välj hingstar och välj den egenskap du vill förstärka hos ditt sto och se vilken av de bästa hingstarna där som inte har samma svaghet(er) som ditt sto.
/U

Okej, men de har väl lite att göra med vilket sto man betäcker med? kan väl hända att andra hingstar med lämnar dåliga avkommor? Eller han är inte en bra hingst att betäcka med bara, lite synd för han är ju himla fin :) förlåt om jag är frågvis men bara roligt att höra lite hur andra tänker o resonerar :)

Klart att det spelar roll vilket sto hingsten används på, i allra högsta grad. Har du ett sto som du VET nedärver kanonavkomma oansett hingst så kan du välja i princip vilken hingst som helst, om du har ett mer osäkert kort så är det säkrare att välja en hingst som det är dokumenterat att den levererar övervägade bra avkommor.
/U

Någon som har lite mer koll på Marwin? Han har ju tävlat både hopp o dressyr, väldigt bra temperament och bra bakaktivitet :) Himla fin med tycker jag. Något som kanske hade passat min madam :)

De Marwin-avkommor som jag sett som jag känner till mödernet har varit fina, bla även en med gångartsdiplom :)
Ingen som jag har träffat har haft dålig exteriör.
Tror att Marwin har fått endel lite halvtaskiga ston....:crazy:

Jag trodde att han skulle bli grövre än vad han har blivit. Så jag skulle inte oroa ihjäl mig över typen.
Hur menar du med mera bärighet fram ?

Vad är det du inte förstår? :confused:
Jag skulle vilja ha upp honom mer fram, att han kom upp med framdelen en aning.

Känns som han är lite i nedförsbacke, även om han växt ikapp lite nu.

Oj vad olika vi ser honom !

Jag tycker absolut inte att han är i nedförsbacke ! eller behlöver komma upp framtill
Det jag möjligen kan önska är lite mer tryck i bakbenen

Marwin står på naturlig betäckning i Stockholmstrakten så det borde väl kanske inte vara optimalt av den aledningen.
Hingsten i sig har en väldigt trevlig stam, men han har inte nedärvt sig så bra som man hade önskat.

KL
Ej riktat till TS!!

Händer det att hingsthållare säger nej till sto de ej tror passar med hingsten? Händer det att nån säger nej till sto av olik ras?

Ja, det är inte helt ovanligt. Fast det verkar vara vanligare utanför SWB-hingstarna.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka