Halvblodshingstar!

Sv: Halvblodshingstar!

Tror ingen härinne har suttit och
kan din travstammar på ditt sto och vad som kan passa stammässigt tillsammans med henne.

Du kan nog ta en snäll och söt hingst så blir allting bra .

Mia

Folk ville ju veta hennes stam o jag skrev ned den!

Det här inlägget hade jag missat.

Vill du försöka få en vettig avkomma med ett travarsto till mamma är möjligheten mycket större om man väljer en hopphingst än en gångartshingst. Vill du ha en dressyrhäst är mitt råd att du ska köpa en istället för att försöka föda upp en själv med travarmamma.

Som jag skrev andra tråden, jag har ridit en avkomma till dressyrstjärnan Gaspari med travarmamma och den rörde sig mediokert.

Okej tack så mycket för tipset, ska kolla runt på hopphingstarna med :)

Hmm, jag tycker att du skall fundera på att köpa ett halvblod, halvblodskorsning eller varmblods korsning ist, om det är vad du är ute efter. Du kommer att spara massor av pengar på det, det är inte billigt att föda upp hästar. Och om du är ute efter att sälja är det mycket smartare att ta en varmblodig travhingst som gjort bra ifrån sig, finns såna som inte kostar skjortan och ändå kan du sälja avkomman.

Det finns tillräckligt många travarkorsningar som inte kostar mycket.

Jo de är klart man skulle kunna göra :) men vill ju hemskt gärna ha efter min travtjej. :)

Om du vill ha en riktigt fin ridhäst (travare) som rör sig väldigt bra (faktiskt!) och som kommer ha en bra galopp bara han blir stark så vet jag en som kommer att tas bort för att ägaren har tröttnat. En stor vacker svart valack som är genomsnäll och riktigt trevlig!

Att betäcka ditt sto känns jätteonödigt. Jag köper idén med att få in fina (gärna franska) travarston i hoppavel då jag tror att det inte är helt dumt. Men att lista "kelgris" som en av hennes kvaliteèr för att avla på henne är ju lite galet. Hästen jag nämner kan du om inte annat ta som exempel på vad det blir av dessa hästar som det inte finns en marknad för. Dom hamnar hos nån ung tjej som inte har varken tid eller råd att ha häst. Slutar med att de antingen blir vandringspokaler eller i detta fallet tas bort. Så onödigt. Så mycket slöseri med liv.

Men nu var de ju så att "kelgris" var väl inte det viktigaste på listan eller? Visst var väl "galet" att skriva upp men tycker faktiskt det är en härlig sida av henne. Hon är väldigt fin i sina gångarter (nu tänker väl många, - precis som travare har något att komma med) men så är de hon är jätte fin, min tränare som har tävlat höga klasser både inom dressyr o hoppning, säger att jag verkligen har hittat mig nåt unikt. Jag gör detta för det är viktigt för mig, och tycker att det inte alls är onödigt.

Jag tycker att du skall titta på Niveau !
Han har trevliga gångarter och hoppar fint. Jag tror att han är bra i skallen också
Fast jag tycker egentligen inte att du ska betäcka ditt sto alls. Men det är ju jag det.

Jag har sett trevliga unghästar efter Cortus och han är känd för att ge bra temperament. Själv har ev tänkt betäcka med Crelido som är dubbeltalang och elitprem i Danmark. Gå in och titta på www.hastak.se där finns bägge hingstarna. Lycka till!

Aj aj, inte länka;)

Kolla i forumreglerna så ser du att det kan anses som reklam.

En liten fråga, har du någon aning om hur dyrt det är att föda upp ett föl? Är dina föräldrar med på det? Av någon anledning tror jag du är ung, men jag kan givetvis missta mig, ber om ursäkt i så fall:)

Vill också peka på vad det kostar. Ifall du inte vet det redan.

När min fölunge var stadigt placerad i stoets mage hade det redan kostat en bra bit över 20 000 kr, och då gick allt på räls. Det tog sig på första försöket bl.a. Hon stod på station i tre dygn och det kostade ca 6000 kr.

Sen blir det bara dyrare. Och dyrare.

Tänk också på att momsen ytterst sällan är inräknad i hingstens kostnader när du kollar på det.

Oj 6.000:- för tre dagar! Var det fryst som användes? Mitt sto betäcktes i två brunster, det gjordes två baktprov, hon sköljdes och stod uppstallad i ca tio dagar för ca 4.500:- med skicken inräknade (fyra st).

Det kan bero på att jag skrev fel. 3000 ska det vara. Har huvudet under armen idag:mad:

En liten fråga, har du någon aning om hur dyrt det är att föda upp ett föl? Är dina föräldrar med på det? Av någon anledning tror jag du är ung, men jag kan givetvis missta mig, ber om ursäkt i så fall:)

Jo jag vet att de kostar, men jag sparar. Jag är vuxen bor tillsammans med min sambo, så nej pappa betalar inte ;)

Vad hingstarna kostar kan du se på deras faktablad när de kommer till nästa säsong. Vad de kostade i år är rätt ointressant, hingstavgifter ändras från år till år och vissa ston får rabatter.

Utöver det betalar man stationsavgift till hingst- eller seminstationen, eventuell seminavgift, uppstallning, eventuella veterinäravgifter.

En trevlig dressyrhäst är Belamour 1151, ska tydligen hoppa bra oxå.
Han har dessutom ett underbart temprament!!

Han hoppade 6 7 med omdömet Positiv, samarbetsvillig hingst, ganska god benteknik men med svag ryggverkan. Det betyget är inte särskilt bra.

Jag tycker det är helt ok med tanke på att det är en dressyrhingst och han har förmodligen inte hoppats speciellt mycket. Jämför med Bocellis 3 5, det är rätt stor skillnad kan jag tycka.

Dessutom har ju hans pappa placeringar i både MSV hoppning och dressyr, plus att det finns hoppblod på mammans sida också.

Ska man nu tvunget ha en dressyrhingst så kan det nog vara ett bra alternativ, men stoet får inte ha dålig front.
Är man ute efter ett bra temperament tror jag däremot det är ett kanonval, han är jättetrevlig!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka