Halvblodshingstar!

Quitespirit

Trådstartare
Hej!

Hade varit tacksam om jag kunde få lite hjälp, funderar på att betäcka mitt sto till sommaren. De jag gärna går efter är temperament lynne, en aning högrest o långbent o + kanten med bra galopp.
Helst mer inriktat mot dressyr, är dock inte ute efter värsta eliten. Några förslag på hingstar i närheten av Blekinge?

Sv: Halvblodshingstar!

Vad har stoet för stam, för styrkor och för svagheter ?

Varför måste hingsten finnas i närheten av Blekinge ? Det går ju att få i princip vilken hingst man vill på TAI/FAI

Jag tänkte mest tt hon är jobbig att lasta. Hur fungerar TAI/FAI? Jag är helt ny inom detta området.

Hennes största nackdelar är att hon är lite svag i bakdelen och har lite problem med galoppen, envis, lite nervig o tittig,
annars är hon en helt underbar häst, och jag älskar henne o vill inget hellre än att föra hennes gener vidare.

Och hennes stam ?

TAI/FAI = Transporterad, Artificiell Insemination, FAI = Fryst, Artificiell Insemination
Det handlar allstå om seminering.

Hon har alltså inga jättestora fördelar förutom att du älskar henne och att hon är ett sto ?
Hur ser hon ut exteriört, har hon korrekta ben ? Halsansättning ? Hur är ryggen kort/lång ? Korset ?
Hur är hennes gångarter ? Ridbarhet ?

Vad är det för stam på henne? Det går inte att tipsa om hingstar om man inte vet något om stammen.
Vilka egenskaper har hon som du vill föra vidare?
Man ska titta på en hingst som förstärker stoets positiva egenskaper och förhoppningsvis förbättrar de negativa.

TAI och FAI går till så att man skickar stoet till en seminstation. Där inseminerar de stoet. Det finns vissa veterinärer som seminrerar hemma hos en, men då ska man tänka på hur många gånger man kan behöva ta ut veterinären. Först ska stoet brunstkollas, och är hon brunstig ska sperma beställas, den kommer nästa dag och då ska stoet semineras. Har man ett sto som brunstar länge kan det bli många veterinärbesök och tar hon sig inte på första brunsten blir det ännu fler. Mitt eget sto seminerades tre gånger på första brunsten och fyra på den andra, vilket hade blivit närmare 20 veterinärbesök sammanlagt inklusive dräktighetskoll. Mitt sto är också besvärlig att lasta men det går och jag tycker att det är värt att ha henne på en kunnig seminstation istället för att ha henne kvar hemma.

Och hennes stam ?

TAI/FAI = Transporterad, Artificiell Insemination, FAI = Fryst, Artificiell Insemination
Det handlar allstå om seminering.

Hon har alltså inga jättestora fördelar förutom att du älskar henne och att hon är ett sto ?
Hur ser hon ut exteriört, har hon korrekta ben ? Halsansättning ? Hur är ryggen kort/lång ? Korset ?
Hur är hennes gångarter ? Ridbarhet ?

Visst har hon fördelar, väldigt mjuk i sina gångarter, lättlärd, samarbetsvillig, mycket god hoppteknik.

Hon är väldigt rak från huvud till bakdelen, lågställd, ej markerad manke, rakt kors ganska så lång. Normalt framställd, normal benaxel kan väl vara att hon står mer "bakom sig" än "framför sig" .

Hon är ett varmblod som ej startats, används bara som ridhäst.

Senast ändrad:

Hennes stam :)

E: Window w. EE: Zoot Souit (U.S) EU: Wenche w.
U: Ansi Be UE: Oktan Sund UU: Assi

Aha, ja då blir hon iaf inte släkt om man föreslår ngn halvblodshingst.

Det finns en annan tråd med just idéer till en som vill hitta hbl hingst till sitt vbl sto.
Jag tycker att du skall kolla lite i den. Visserligen letar hon mera hopphingst, vilket också verkar vara mer fruktbart som korsning betraktat.

Tack för tipset har varit där inne o läst, men är inte direkt intresseard av hopphingst. Sen vill jag ju vilja veta vilken som skulle kunnat passa mitt varmblod? därför jag startade tråden för lite tips o ideer vad andra tror :)

Vad är det för stam på henne? Det går inte att tipsa om hingstar om man inte vet något om stammen.
Vilka egenskaper har hon som du vill föra vidare?
Man ska titta på en hingst som förstärker stoets positiva egenskaper och förhoppningsvis förbättrar de negativa.

TAI och FAI går till så att man skickar stoet till en seminstation. Där inseminerar de stoet. Det finns vissa veterinärer som seminrerar hemma hos en, men då ska man tänka på hur många gånger man kan behöva ta ut veterinären. Först ska stoet brunstkollas, och är hon brunstig ska sperma beställas, den kommer nästa dag och då ska stoet semineras. Har man ett sto som brunstar länge kan det bli många veterinärbesök och tar hon sig inte på första brunsten blir det ännu fler. Mitt eget sto seminerades tre gånger på första brunsten och fyra på den andra, vilket hade blivit närmare 20 veterinärbesök sammanlagt inklusive dräktighetskoll. Mitt sto är också besvärlig att lasta men det går och jag tycker att det är värt att ha henne på en kunnig seminstation istället för att ha henne kvar hemma.

Var kan man hitta seminstationer? svårt att hitta de lite mindre stuterierna på nätet :)

Gjort en lten lista på hennes för o nackdelar:

Fördelar:

Lättlärd
samarbetsvillig
Mjuka gångarter
Lugn att hantera på de flesta vis
Kelgris
God hoppteknik

Nackdelar:

Tittig, lite nervig
En aning svag i bakdelen
Envis
rennig galopp

Jag vill få ut en häst med god ridbarhet, bra lynne, lättsam, bra gångarter speciellt galopp. De är mina mål, sen givetvis dyrker det upp lite mer efterhand.

Hennes stam

E: Window w. EE: Zoot Souit (U.S) EU: Wenche w.
U: Ansi Be UE: Oktan Sund UU: Assi

Seminstationer kan man hitta på sprangrulla.se dock är de stängda nu så du får vänta tills säsongen drar igång igen nästa år, brukar vara i mars.

Att få bra gångarter med ett travarsto till mamma är svårt, man får vara nöjd med om man lyckas förbättra dem. Det finns en till tråd i samma ämne och jag skriver detsamma till dig som i den tråden; vill man korsa en travare med ett halvblod för att försöka få fram en ridhäst ska man satsa på en hopphingst som också har okej rörelser.
Eftersom ditt sto har god hoppteknik ska du förstärka den, inte tänka att fölet får den från mamma och välja en hingst med bra rörelser och tro att fölet får det från sin pappa. Det kan lika gärna bli så att det får mammas dåliga gång och pappas dåliga hoppteknik.

Tack för tipset har varit där inne o läst, men är inte direkt intresseard av hopphingst. Sen vill jag ju vilja veta vilken som skulle kunnat passa mitt varmblod? därför jag startade tråden för lite tips o ideer vad andra tror :)

Tror ingen härinne har suttit och
kan din travstammar på ditt sto och vad som kan passa stammässigt tillsammans med henne.

Du kan nog ta en snäll och söt hingst så blir allting bra .

Mia

Det här inlägget hade jag missat.

Vill du försöka få en vettig avkomma med ett travarsto till mamma är möjligheten mycket större om man väljer en hopphingst än en gångartshingst. Vill du ha en dressyrhäst är mitt råd att du ska köpa en istället för att försöka föda upp en själv med travarmamma.

Som jag skrev andra tråden, jag har ridit en avkomma till dressyrstjärnan Gaspari med travarmamma och den rörde sig mediokert.

Hmm, jag tycker att du skall fundera på att köpa ett halvblod, halvblodskorsning eller varmblods korsning ist, om det är vad du är ute efter. Du kommer att spara massor av pengar på det, det är inte billigt att föda upp hästar. Och om du är ute efter att sälja är det mycket smartare att ta en varmblodig travhingst som gjort bra ifrån sig, finns såna som inte kostar skjortan och ändå kan du sälja avkomman.

Det finns tillräckligt många travarkorsningar som inte kostar mycket.

Tror ingen härinne har suttit och
kan din travstammar på ditt sto och vad som kan passa stammässigt tillsammans med henne.

Du kan nog ta en snäll och söt hingst så blir allting bra .

Mia

Gärna en skäck.

Vem gynnar det att vara spydig och sarkastisk?

Har man en åsikt går det ju faktiskt att framföra den på ett trevligt sätt, på så sätt kanske fler kan lära sig något?

Om du vill ha en riktigt fin ridhäst (travare) som rör sig väldigt bra (faktiskt!) och som kommer ha en bra galopp bara han blir stark så vet jag en som kommer att tas bort för att ägaren har tröttnat. En stor vacker svart valack som är genomsnäll och riktigt trevlig!

Att betäcka ditt sto känns jätteonödigt. Jag köper idén med att få in fina (gärna franska) travarston i hoppavel då jag tror att det inte är helt dumt. Men att lista "kelgris" som en av hennes kvaliteèr för att avla på henne är ju lite galet. Hästen jag nämner kan du om inte annat ta som exempel på vad det blir av dessa hästar som det inte finns en marknad för. Dom hamnar hos nån ung tjej som inte har varken tid eller råd att ha häst. Slutar med att de antingen blir vandringspokaler eller i detta fallet tas bort. Så onödigt. Så mycket slöseri med liv.

Jag har sett flera föl som bör kunna mer än det du önskar som är till salu för självkostnadspris.. i vissa fall lägre. Troligen är det mer potential i många av dem än du kommer att få fram även om du använder en riktig värsinghingst som kostar mer än dessa föl kostar..
Vilken är anledningen till att du vill avla på just ditt sto?
Rent krasst så rekommenderar jag dig att kolla vad det kostar att föda upp.

(Själv har jag i mitt tycke ett riktigt fint SWB-avelssto som jag betäckte med en i mitt tycke riktigt fin hingst, fick en kanontrevlig avkomma, priset ligger i mina ögon inte högt.. och det är ju inte så att jag blir nerringd direkt.)

/U

Vem gynnar det att vara spydig och sarkastisk?

Har man en åsikt går det ju faktiskt att framföra den på ett trevligt sätt, på så sätt kanske fler kan lära sig något?

Jag skriver att ingen härinne kan nog både travstammar och Halvblodstammar och sen försöka komponera detta till något bra .

Då anser jag att det är bättre att leta efter en snäll och söt hingst eftersom det är det som TS vill behålla från sitt sto.

För det är väll det som är det bästa i detta fall att få fram en snäll häst , det andra får väll komma i andra hand ?

Avel är ett lotteri även för den som avlar seriöst så vet man aldrig vad som kommer ut och man får följa sina ston för att kunna se nedärvbarheten

och detsamma med hingsten .

Eller hur gör du när du väljer hingst ?

Sen får du anse att det var ett sarkastiskt svar ,men ska man avla på ett sto som man inte vet ett skit om så anser jag iallafall att det viktigaste i detta blir ett bra temprament !?!?
Dvs en snäll hingst!

Mia

Tack alla för svaren.

Känner mig ganska överkörd av vissa, och vissa har gett mig väldigt bra svar o tips :)

Jag vill betäcka mitt sto för hon rör sig väldigt bra, jag älskar henne o vill ha ett föl efter henne, jag gör de inte till syfte att sälja fölet utan att jag ska få glädje tillsammans med det, och inte att jag ska få värsta elithästen o ut o tävla varje helg, utan en vän som jag kommer ha kul med, träna med o kanske lite mindre tävlingar. Är det ingen som förstår mig om de, eller tycker jag är helt hjärndöd för att jag tänker på det viset, så snälla svara inte då! Jag bad bara om tips.
Som jag har sagt hela tiden temperamentet är de viktigaste hos hingsten och gärna bra gångarter.

Fomelerar om min fråga:
Vet någon en hingst att rekommendera med bra temperament?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 818
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka