Halvblodshingstar som lämnar hållbara avkommor?

Haha nä men "de nya" halvbloden är ju förädlade via fbl.
att de skule blivit klenare därigenom tror jag inte.
Däremot tror jag att fler rider ensidigt och tuffare. Nu tränar alla i ridhus och tävlas, det gjordes inte i lika hög grad tidigare.
En ridbarhet som gör att hästen inte säger nej när den blir trött är inte heller bra för hållbarhet även om det är underbart i andra sammanhang.
 
Ja absolut. Och då kanske spruta eller dona så att den är fit till den testen proffset fått i uppdrag att visa kusen på.
Det tror jag att man lämnar över till ägaren att besluta om.

Jag tror inte att man sprutar en mkt ung häst bara för att den ska kunna vara med. Det går fler tåg.
 
Tror du kan vara nånting på spåret!

Många av dagens hästars problem är brådskan och att de unga hästarna inte får de viloperioder som de behöver NÄR de behöver dom. Alltför många matchar mot olika typer av unghästtävlingar trots att hästarna kanske är i fel fas. Jag tror också att det fodras ganska fel - för mycket kraftfoder och för lite stråfoder och sen tror jag som den högst ovetenskapliga åsiktsmaskin jag är - att alla dessa lindor och skydd gör mer skada än nytta, Många hästar både unga och gamla är lindade/skyddade dygnet om, det allra värsat jag sett är hästar med transportskydd i hagen. Jag tror INTE att det gör något för hållbarheten - att värma benen som ska vara kalla och torra - från utsidan känns för mig helt jävla vansinnigt.
Dubbelgilla :)
Samtidigt kan det finnas en viss cynism i att det är så bråttom - man kan mena att hästarna SKA utvecklas snabbt och tåla det, de andra får gärna slås ut :crazy: eftersom de är dyrare att producera.
 
Det tror jag att man lämnar över till ägaren att besluta om.

Jag tror inte att man sprutar en mkt ung häst bara för att den ska kunna vara med. Det går fler tåg.

Det kan man hoppas - men jag tror inte att ägarna i alla läget är tillräckligt kunniga för att fatta såna beslut och jag tror att det faktiskt är hyffsat vanligt att spruta. Tyvärr.
 
Så vad har vi för hingstar som lämnar, eller själva är mycket hållbara om de nu inte har så många äldre avkommor, mycket träningståliga/ hållbara avkommor? Har vi några hopp eller dressyrhingstar där man sett att avkommorna är sundare och tåligare än vanligt?

Nu vet jag inte hur hållbara avkommorna är, men t ex så tävlade Fighting Alpha de högsta klasserna ända till han var 18 år gammal, förärver han sin hållbarhet så är han en sådan hingst som efterfrågas.

Jag tror frågan hade varit enklare att besvara om den ställts tvärtom, i alla fall om man haft tillgång till dokumentation från landets kliniker. De hästar som håller sig friska kommer aldrig dit, och man vet inte heller hur hårt de tränas. De som drabbas av skador däremot undersöks och dokumenteras. Det finns vissa hingstar som sticker ut avseende att få vissa problem när de tränas hårt, så dessa man kanske ska försöka undvika att använda. Såklart nämns inte hingstar vid namn i de undersökningar som finns om resultat från forskningpubliceras, men somsagt så finns vetskapen internt.
 
Angående proffsen och deras hållbara hästar har jag hört från flera veterinärer och hästfysioterapeuter att många av de bästa hästarna sprutas mellan tävlingarna och inte alls rids på tävlingsnivå hela tiden, snarare precis tvärt om- enda gången de verkligen rids som på tävling är just där, de går mycket lugnare hemma, rids kanske varannan dag.

Jämför man det med tex ridskolehästar som ofta går 2 timmar/dag alla dagar i veckan och i många fall får vila bort hältor och inte sprutas och ÄNDÅ jobbar till 15-25 års ålder, då tror jag man kan prata om hållbarhet.

När jag läste till ridledare fick vi lära oss att hästar under 165 cm är hållbarare än de över. Så jag antar att mindre hästar är "bättre".

/Lavinia
 

Baloubet som 25-åring.
-Värdefull för rik ägare.
-Muskler. Ni vet han på gymmet som man hatar, han som skiter i kosten och bara lägger på sig muskler utan fett hur han än gör - Baloubet du Ruet.
 
Angående proffsen och deras hållbara hästar har jag hört från flera veterinärer och hästfysioterapeuter att många av de bästa hästarna sprutas mellan tävlingarna och inte alls rids på tävlingsnivå hela tiden, snarare precis tvärt om- enda gången de verkligen rids som på tävling är just där, de går mycket lugnare hemma, rids kanske varannan dag.

Jämför man det med tex ridskolehästar som ofta går 2 timmar/dag alla dagar i veckan och i många fall får vila bort hältor och inte sprutas och ÄNDÅ jobbar till 15-25 års ålder, då tror jag man kan prata om hållbarhet.

När jag läste till ridledare fick vi lära oss att hästar under 165 cm är hållbarare än de över. Så jag antar att mindre hästar är "bättre".

/Lavinia
Självklart rids de inte i tävlingsform, det tål ingen häst att konstant göra.
De måste dock tränas för att behålla styrka och det ett proffs kallar lätt jobb når vi amatörer sällan upp till.
 
Självklart rids de inte i tävlingsform, det tål ingen häst att konstant göra.
De måste dock tränas för att behålla styrka och det ett proffs kallar lätt jobb når vi amatörer sällan upp till.

Nej, vi amatörer och än mindre de flesta ridskoleelever och ändå går ridskolehästarna nånstans runt 2 timmar/dag i obalans och om de håller så lär ju de vara rätt hållbara. Att jobba i perfekt form och hålla- det lär ju vara en barnlek jämfört med att gå i ofördelaktig form med obalanserad ryttare och ÄNDÅ hålla.
 
Nej, vi amatörer och än mindre de flesta ridskoleelever och ändå går ridskolehästarna nånstans runt 2 timmar/dag i obalans och om de håller så lär ju de vara rätt hållbara. Att jobba i perfekt form och hålla- det lär ju vara en barnlek jämfört med att gå i ofördelaktig form med obalanserad ryttare och ÄNDÅ hålla.

En bra ridskolehäst jobbar snålt och balanserat. De varken töjer, maxar eller går i nån högre fart.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp