Halvblodshingstar som lämnar hållbara avkommor?

Jag vet att jag har sett en undersökning som visar att de hästar som har gått bra på treårstest och på kvalitetsbedömningar, också har haft hög hållbarhet när man har gjort en utvärdering många år senare.
Så titta på de hingstar som har bra resultat där på sina avkommor.

I den undersökningen var definitionen på en hållbar häst en häst som tävlats i hög ålder. Jag tycker att det är en dålig måttstock eftersom det finns så mycket annat än just hållbarheten som påverkar om man tävlar sin gamla häst eller inte. Själv hade jag gärna tävlat 25-åringen i småklasser om hon varit enklare att lasta.
 
I den undersökningen var definitionen på en hållbar häst en häst som tävlats i hög ålder. Jag tycker att det är en dålig måttstock eftersom det finns så mycket annat än just hållbarheten som påverkar om man tävlar sin gamla häst eller inte. Själv hade jag gärna tävlat 25-åringen i småklasser om hon varit enklare att lasta.
OK. Jag kommer inte ihåg så detaljerat.
Man kan ju också tänka sig att de som går bra på tester ses som mer värdefulla och därför blir bättre omhändertagna, vilket påverkar hållbarheten på sikt.
 
Finns det några hingstar i avel idag som bär dessa linjer vidare?

Maraton där har vi Briar som själv var väldigt hållbar, ngn som vet om hans avkommor är sunda?
Tyvärr ger han för stort för mina två men kanske hjälp för ngn annan.
 
Jag håller med om att en explosiv häst med mycket nerv kanske har högre skaderisk än en mer flegmatisk men det är ju inte det främsta skälet till att hästar slås ut idag utan förslitningsskador.

Då tycker jag nog att en korrekt exteriör är viktigare och att de är byggda och rör sig så att de inte sliter på sig även med medelmåttig ridning.

Här håller jag inte riktigt med, därfor att vissa utav de mest explosiva hästarna går det inte ens att få till en bra uppvärmning på innan man skall rida/träna dom - de fixar helt enkelt inte att skritta rundt i 10-15 minuter innan man börjar trava, men kan istället skutta rundt och bocka direkt när man tar ut dom från stallet - vilket gör att deras leder etc. utsätjast för mycket större påfrestningar än nödvendigt - som igjen kan ge förslitningsskador.
 
Här håller jag inte riktigt med, därfor att vissa utav de mest explosiva hästarna går det inte ens att få till en bra uppvärmning på innan man skall rida/träna dom - de fixar helt enkelt inte att skritta rundt i 10-15 minuter innan man börjar trava, men kan istället skutta rundt och bocka direkt när man tar ut dom från stallet - vilket gör att deras leder etc. utsätjast för mycket större påfrestningar än nödvendigt - som igjen kan ge förslitningsskador.

Fast menar ni inte samma sak? Alltså att en mer explosiv nervig häst skulle kunna vara mindre hållbar?
 
Mitt gamla sto eGaspadin-Trumf blev 25. Hobbyreds dock bara. Det jag funderar på är väl hur samhällets inställning, att det ska gå ganska fort fram i kombination med mer rörliga/prestationsavlade hästar också kan spegla ev hållbarhet?
 
Finns det några hingstar i avel idag som bär dessa linjer vidare?

Maraton där har vi Briar som själv var väldigt hållbar, ngn som vet om hans avkommor är sunda?
Tyvärr ger han för stort för mina två men kanske hjälp för ngn annan.

Spontant tänker jag Hip Hop, med både ett fäderne och möderne där hästarna blivit gamla.
 
. Det jag funderar på är väl hur samhällets inställning, att det ska gå ganska fort fram i kombination med mer rörliga/prestationsavlade hästar också kan spegla ev hållbarhet?

Tror du kan vara nånting på spåret!

Många av dagens hästars problem är brådskan och att de unga hästarna inte får de viloperioder som de behöver NÄR de behöver dom. Alltför många matchar mot olika typer av unghästtävlingar trots att hästarna kanske är i fel fas. Jag tror också att det fodras ganska fel - för mycket kraftfoder och för lite stråfoder och sen tror jag som den högst ovetenskapliga åsiktsmaskin jag är - att alla dessa lindor och skydd gör mer skada än nytta, Många hästar både unga och gamla är lindade/skyddade dygnet om, det allra värsat jag sett är hästar med transportskydd i hagen. Jag tror INTE att det gör något för hållbarheten - att värma benen som ska vara kalla och torra - från utsidan känns för mig helt jävla vansinnigt.
 
Jag tror också på teorin att dom gamla hbl stammarna var med hållbara, dom var avlade för lite andra ändamål än dagens tävlingsmaskiner! Vad jag förstått så liknar dom lettiska halvblodenvåra "gamla" halvblod. Mitt sto är e:patrice ue:dragon, hon har varit tämligen hållbar men har dock en rörelsestörning som gör att hon inte går igenom en besiktning, men aldrig blivt behandlad för hälta och aldrig varit halt utöver två hovbölder! Medans fullblodet jag hade inte tålde nåt och var trasig jämt...
 
Tror du kan vara nånting på spåret!

Många av dagens hästars problem är brådskan och att de unga hästarna inte får de viloperioder som de behöver NÄR de behöver dom. Alltför många matchar mot olika typer av unghästtävlingar trots att hästarna kanske är i fel fas. Jag tror också att det fodras ganska fel - för mycket kraftfoder och för lite stråfoder och sen tror jag som den högst ovetenskapliga åsiktsmaskin jag är - att alla dessa lindor och skydd gör mer skada än nytta, Många hästar både unga och gamla är lindade/skyddade dygnet om, det allra värsat jag sett är hästar med transportskydd i hagen. Jag tror INTE att det gör något för hållbarheten - att värma benen som ska vara kalla och torra - från utsidan känns för mig helt jävla vansinnigt.
Även innan treårsrtestet på 80-talet så blev det mer nötande när hobbyryttare ska försöka rida till unghästen till att försöka matcha proffsen. Det blir mindre bra o mer nötning/ slitage.
Få klarar att följa kull års tävlingarna, så Breeders är oxå orealistiskt om man säljer till vem som helst.
Har en väninna som köpte ett selektionssto o där uppfödaren hade som vilkor att den skulle ridas o visas av ett proffs. Det blev stora Krav både på häst o ägare o den fick aldrig ngt föl eller är ens i livet.
 
Även innan treårsrtestet på 80-talet så blev det mer nötande när hobbyryttare ska försöka rida till unghästen till att försöka matcha proffsen. Det blir mindre bra o mer nötning/ slitage.
Få klarar att följa kull års tävlingarna, så Breeders är oxå orealistiskt om man säljer till vem som helst.
Har en väninna som köpte ett selektionssto o där uppfödaren hade som vilkor att den skulle ridas o visas av ett proffs. Det blev stora Krav både på häst o ägare o den fick aldrig ngt föl eller är ens i livet.

Jag tror det är klokt att inte bara lasta hobbyryttare för hållbarhetsproblem som finns. Jag tror lika många hästar hamnar hos proffs med ambitionen från ägare/uppfödare precis som i ditt andra exempel - att hästen ska visas. Jag tror att då blir kraven höga på alla parter och risken är stor att hästen tas för hårt.

Jag undrar också lite generellt hur många unga hästar som redan är sprutade i leder eller i blod för att hålla ihop fram till en visning. Jag personligen tror att det är betydligt fler än förr
 
Håller med, men ett proffs kan oftast känna på tidigt stadium om hästen har en begynnande skada. Om den försöker skydda sig.
 
@cirkus tror det ligger mycket i det du skriver. Proffsen tar ju betalt och hästägaren vill ha något för pengarna. Alla förstår inte att det tar tid att bygga upp en häst utan försöker sig på en quickfix för att lösa situationen där och då.

Jag har hört flera säga att man ska satsa på ridningen till treårstestet vilket jag tycker är heltokigt. Jag vet unga hästar som ridits alldeles för hårt för man tror att det behövs för att de ska klara ridprovet. Det man främst ska satsa på är att få hästen lydig och lära den att löshoppa. Jag har sett alldeles för många hästar som inte har gått upp i galopp alternativt inte velat byta varv och på så sätt fått soppatorsk så att den inte klarar av att visa upp sig till sin fulla kapacitet.
 
Här håller jag inte riktigt med, därfor att vissa utav de mest explosiva hästarna går det inte ens att få till en bra uppvärmning på innan man skall rida/träna dom - de fixar helt enkelt inte att skritta rundt i 10-15 minuter innan man börjar trava, men kan istället skutta rundt och bocka direkt när man tar ut dom från stallet - vilket gör att deras leder etc. utsätjast för mycket större påfrestningar än nödvendigt - som igjen kan ge förslitningsskador.
Fast är de så explosiva att en amatör inte reder ut det tycker jag det mera handlar om lite kass hästhållning. Proffsen reder nog ut det ändå.
Har man en mer elektrisk häst så får man se till att den blir stimulerad i hage och fodra den på ett vettigt sätt.

Att hästar är så explosiva att man inte kan ge/erbjuda dem en vettig uppvärmning vid arbete är inte acceptabelt hos en amatör.
 
Håller med, men ett proffs kan oftast känna på tidigt stadium om hästen har en begynnande skada. Om den försöker skydda sig.
Och ett proffs gör förhoppningsvis rätt från början (vilket vi amatörer inte alltid gör) vilket gör att hästarna får tid att återhämta sig emellan tuffare utbildningsperioder.
 
Samtidigt är fullblod otroligt explosiva och de är hållbara.
ett treårstest är nada jämfört med att gå på banan som 2åring.

Jag tror det är mer en balansfråga. Att veta när det är nog, när man passerar tröskeln för uppträning till förslitning och ett balans att kunna bära ryttare och inte slita snett.
 
Håller med, men ett proffs kan oftast känna på tidigt stadium om hästen har en begynnande skada. Om den försöker skydda sig.

Ja absolut. Och då kanske spruta eller dona så att den är fit till den testen proffset fått i uppdrag att visa kusen på.
 
Samtidigt är fullblod otroligt explosiva och de är hållbara.
ett treårstest är nada jämfört med att gå på banan som 2åring.

Jag tror det är mer en balansfråga. Att veta när det är nog, när man passerar tröskeln för uppträning till förslitning och ett balans att kunna bära ryttare och inte slita snett.
Jag håller med dig om sista stycket men tycker inte att fullblod behöver vara mer explosiva än en halvblodshäst om man har dem som ridhästar och inte tutar i dem 10 kg havre om dagen... :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp