HAlvblodshingstar som betäcker på naturlig väg

J

Jaba

vad finns det då får hingstar att välja på?

samt hingstar som står på station där stot kan semineras med färsk sperma?

Sv: HAlvblodshingstar som betäcker på naturlig väg

Av ASVH godkända så finns vad jag kommer på följande som ger gröna papper:

Eighty Eight Keys xx
Goldmine xx
Magini
Majim G
Homme d´Honneur xx
Lancier
Szkopul
De la Gardie
Waliant
Hamilton
Haydn
Zephyr

Mkt möjligt att jag glömt någon!

Så gott som alla svensk stationerade hingstar är tillgängliga på AI dvs färsk sperma på plats (direkt semin)

På asvhs hemsida så kommer alla hingstar som löst licens ha ett faktablad där man ser vilket sätt de betäcker på, vart de står och vad de kostar.

Jag lägger till Jeopardy till din lista av dem som betäckte naturligt förra året och som inte dött eller sänkts sen dess.

Måste säga att jag har varit ganska klantig om jag inte hittat infon om det var så lätt.

Tipps med tänke på stammen? Om jag nu ska betäcka (ev får fodervärd göra det) så ska avkomman säljas och då är det väl lättare att säja en unge med bättre stamm?

FUlbloden går bord och lika så Hamilton då det blir för mycket inavel.

Stoe är E: Little Q
E: Any Questions U: Lisa

U: Caravelle xx
E: Carnoustie xx U: Traviata xx

Jag hade de flesta i huvudet :)

Vill du ha en lättsåld avkomma så rekomenderar jag dig att använda nån på semin då de oftast syns och hörs mest, de hingstarna som står på naturlig är oftast äldre mindre populära hingstar.

Välj en poppis hopphingst och marknadsför avkomman med släktskapet med Milton. För den mer insatte kanske det också är bra att mormor lämnat godkänd hingst.

Vill du ha naturlig betäckning, direktsemin och/eller transportsemin?

MAmman har lämnat King Marco, momor vet jag dock inget om.

Jag vill ha naturlig betäckning då stoet är äldre, tog sig inte trotts flera försök i sommrast med olika hingstar och gick tom året innan. Ev kan jag tänka mej direksemin, bara hon får träffa hingstarna lite och nosa på dom. Hon kanske blir mer villig då?:)

Stoet är ju 20 år så det kan bli problem att få dräktigt. När det gäller att sälja avkomman ska du tänka på att pappan till ditt sto är sänkt till C, alla hennes BLUP-siffror är under 90 och att risken finns att avkomman blir liten så välj en stor hingst om du vill öka chansen att få upp mankhöjden. Eller betäck henne med en ponny.

Aerline H står på station och semineras med färskt.

Står på Troedsberga, samma som också tappar Tullstorps hingstar.

JO, jag vet allt detta.... åldern har jag även påtala redan.

Angående mankhöjd: VAd anses som normalt och vilken höjd ska man sattsa på om man ska sälja avkomman?

Den avkomman jag har kommer bli runt 163-165. Många tror att han blir större med tanke på storleken han har nu. Pappan till honom är 166 cm hög så med honom att bedömma så ger hon inte direkt små avkommor som sig själv.

Eller är 165 cm litet idetta sammanhang?

King Marcos mamma blir avkommans mormor.

Stoets farfar var morfar till Milton.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 083
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 367
Senast: athena
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
8 9 10
Svar
198
· Visningar
5 997
Senast: doppler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka