Halvblodsarab

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Goldpilz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 1 985
Sv: Halvblodsarab

Det fanns en sådan benmämning iallafall tidigare på typ 80-talet Då skulle de ha minst 75% arabblod i sig. Om det finns något av detta kvar idag har jag tyvärr ingen aning om:o

Men om man har ett renrasigt halvblod och en renrasig arab och betäcker dom så blir ju fölet 50% av båda. Kan man då säga att det är en halvblodsarab?

Där på 80-talet då denna frågan var aktuell för mig så var det precis så jag tänkte men fick då till svar att det skulle vara 75% arab. Det är/var väl som det är med angloaraberna att de kräver ett 25% inslag av arab för att godkännas som fullfjädrad anglo.

Vad ska jag då kalla min "halvblodsarab" om inte halvblodsarab? Korsning låter ju så trist.. :D

Om du använder en för halvblodsaveln godkänd arabhingst (den enda som finns idag är Elcatero ox 913) så kan fölet registreras som ett svenskt halvblod, med gröna papper.

Som Pazuzu skriver så kan det bli ett halvblod med gröna papper om det är "rätt" hästar med i bilden.
Men annars så blir hästen antingen ett halvblod, även om det kanske inte blir med gröna papper, eller en part breed arab. Enligt arabhästföreningen för några år sedan så registerar de hästen om hingsten är en arab som part breed. Men alla hästar går att registera i ASVH.

Då är det alltså okej att registrera detta föl i ASVH?

Jag kommer dock ändå säga att det är en halvblodsarab till folk som frågar vad det är för kuse. :)

Finns det en ras som heter så? :crazy:

Förr kallade man arabkorsingar så men idag har de ett eget, internationellt namn
Partbred Arab.
Dessa registreras i ARAB och måste då ha MINST 12,5% verifierat arabblod.
De kan ALDRIG bli 100% rena araber.

Förr kallade man arabkorsingar så men idag har de ett eget, internationellt namn
Partbred Arab.
Dessa registreras i ARAB och måste då ha MINST 12,5% verifierat arabblod.
De kan ALDRIG bli 100% rena araber.

Så ett föl som har 50% arab, 50% halvblod går alltså under "Partbred Arab"?

Så ett föl som har 50% arab, 50% halvblod går alltså under "Partbred Arab"?

Ja, och de är berättigade att ställas ut på utställningar arrangerade av SAHF (www.sahf.se) för Partbred Araber och deltaga i AHIS (www.ahis.se) arrangemang där ridklasser för Partbred Araber erbjudes.
Under öfrutsättning att de är registrerade i ARAB som Partbred Araber.

Jag skulle säga att avkomman blir ett "vanligt" svenskt halvblod (eller varmblod som det heter nu) eftersom araben är en godkänd ras. Om du sedan inte använt en godkänd hingst (för halvblodsaveln) som fader blir "bara" papperena fel färg, men avkomma kan ändå registreras i ASVH.
Hade du tvärtom haft ett arabsto och betäckt med godkänd hbl-hingst så hade avkomman fått vanliga gröna papper i ASVH. Det hänger på användandet av godkänd hingst, liksom om det varit en hbl-fader. (Fast färgen på pepprena kanske skiljer, läs länken ovan till AVSH.)

Arab är en godkänd ras för svensk halvblodsavel. En häst med en arabförälder och en halvblodsrförälder får raskod 04 oavsett om araben är godkänd av ASVH eller inte eftersom avkomman räknas som ett renrasigt svenskt halvblod. Är hingsten inte godkänd av ASVH får avkomman grå papper.

Det är en godkänd hingst vi talar om. Så denna avkomman får ett likadant hästpass som mitt halvblodssto har?

Elcatero är den ende arabhingst som är godkänd för halvblodsavel, så jag gissar att det är honom du tänker på?

Elcatero ger gröna papper ihop med halvblodssto med gröna papper.

Med Elcatero får du gröna papper, med en annan arabhingst grå papper.

Elcatero är den enda som är godkänd inom ASVH.

Är det till ditt sto nu? Hade du inte bestämt dig?

Elcatero är den ende arabhingst som är godkänd för halvblodsavel, så jag gissar att det är honom du tänker på?

Elcatero ger gröna papper ihop med halvblodssto med gröna papper.

Vart står Elcatero? Vart ligger Gamleby? :o :)

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 512
Senast: Freazer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 145
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 568
Senast: mamman
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hull..?