halvblod - shettis

J

jupiter-judex

hur gör ni som har halvblod eller andra stora hästar ihop med shettisar med höt i hagen?? jag har alltid haft fri tillgång på hö i hagen men har nu fått hem en shettis....hur sjutton gör man för att den stora ska få i sig sitt och den lilla inte allt för mycket? han som jag fick han av sa att han nu har ätit 3,5 kg hö om dagen...om han går på fri tillgång finns det väl en stor risk att han blir ganska tjock, eller sköter dom det lika bra som de stora??:confused:

Sv: halvblod - shettis

Mina shettisar har gått på fritillgång på både hö o ensliage utan att bli tjocka, i början äter dom som f*n men lugnar sig när de märker att maten inte tar slut.

Vi har shettis ihop med våra stora hästar. Den har under de tre åren den gått med dem om dagarna ökat bra rejält i omfång fastän den fått mindre giva inne istället. Den motioneras också rejält och är inte det minsta mat-fixerad, den kan lugnt grejja med annat medan de stora äter också. Men ändå har den på tok för mycket hull nu.

Lösningen skulle vara att ha den i hage utan utfodring tillsammans med stora hästar.

mm, denna verkar inte heller särskilt matfixerad utan min stora står och äter och den lille håller på med annat... men jag vill ju inte gärna att den stora blir för mager och den lille för tjock...:confused:
utan utfodring i hagen känns svårt, hagarna är ju inte jätteroliga denna årstiden så det känns jättetråkigt för dom om dom inte har något att pilla med.

Senast ändrad av en moderator:

funkar det även på dom menar du:) hade ju varit optimalt. ser att grannen har stora ensilage rundbalar ute till sina, har massor med hästar i blandade storlekar bl a shettisar. kanske funkar...

Om höet placeras så att de små shettisarna inte når det (som en höhäck med extra hög kant) så kan de ju inte äta. Risken är väl att de då går och äter nertrampat spill från de andra och blir sjuka av det.

jo det är ju det. hö häckar har vi i och för sig, men den store drar ju ut höt ur den så massor hamnar på marken ändå:mad:

Jag gör så här:
hohack2.jpg

Mina shettisar är i gott hull men absolut inte fläskiga.

Det du kan göra är att begränsa tillgången på mat inne i boxen i stället, ge halm att tugga på över natten och endast skrammel i krubban. Men detta förutsätter att det är bra värden i hösilaget/höet, så att ponnyn får sitt behov av ffa protein tillgodosett. Det är nämligen SVÅRT att lyckas med det till shettisar om höet har lägt proteininnehåll, pga att det är så små fodermängder att bolla med.

vi har 2 halvblod en D-ponny och 2 shettisar ihop på lösdrift med fri tillgång på hösilage och halm.

det funkar förvånandsvärt bra. ingen är tunn och ingen är fet :D vet fler som har det så utan problem :)

ja det var verkligen en härlig vårbild!

Gör en hage i hagen till shettisen, så får de sällskap av varann men ändå så du kan kontrollera mängden mat till den lille.

Hos mig skulle det inte funka med de stora:D
Jag har shettishingsten ihop med en annan jämnårig welshhingst så dem leker ju rätt mkt hela tiden, jag skulle inte släppa ihop dem med de stora pållarna vintertid för då skulle det inte bli så mkt mat över till dem små :smirk: och lillen ska ju bara äta ca 3 kg hö om dan så han får lite halm /hö blandat för natten...;)

VARÖR ska han bara ha 3 kg hö? Det låter som svältkost i mina öron....

ja så kan man ju också göra förstås, tack!

min sommar hage har jag delat upp i tre lika stora delar, så jag kanske kan dom i var sin vissa delar av dygnet så kan den lille gå i den nerbetade ibland med lite stödhö. men gå ihop över natten och så... vad tror ni?

jag tror inte det är några problem alls. mina shettisar går som sagt med halvbloden både sommar och vinter. dom håller sig jättefina. min erfarenhet är att ju mer man begränsar-ju mer äter dom när dom kommer åt. pricis som med vilken häst som helst :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka