halvblod - shettis

Sv: halvblod - shettis

Känns lite taskigt att stänga in shettisen i en liten hage. Annars kan du ju ge alla fri tillgång på magert hö eller halmblandat hö och sedan ge de stora kraftfoder/lucern till för att få upp enegri och protein till en bra nivå.

Han är 1 år väger 100 kg och är smällfet:D Vetrinären sa till mig att han inte fick äta mer;)

VAD har du gett en ettårig shetlandsponny så att den blivit smällfet? Jag ska ärligt tala om för dig att jag ALDRIG har lyckats med att få en shettisunge smällfet trots att jag PROPPAR i dem både bra hö och bra med kraftfoder! Det är ju problem att ens få i dem så det täcker deras behov av proteiner!

Är du säker på att han inte är bara stor om magen???

Shettisar ska vara runda, de ska inte se ut som varmblodstravare i tävlingskondis... Ffa inte avelsston...
Jag har haft dem på fri tillgång nästa hela vintern. Fotot är taget när jag nyss börjat med det (december), de ser likadana ut nu.

Ok.Så inte så länge mao. Jag gjorde likadant med mina islänningar, första halvåret eller så funkade bra men sen smög sig fetman sakta men säkert på dem.

Vi ger fritt hö, det är som dom andra säjer. I början proppar dom i sej, sen brukar det stabilisera sej, och dom äter det dom behöver. Om dom fortfarande har tendens till att bli för tjocka, är det motion som är lösningen.
Man kan också välja ett hö med lite lägre värden, och sen tilläggsfodra de stora hästarna som behöver mer, med till exempel lucern.

gud va svårt, alla tycker olika:crazy:
blir väl till att prova sig fram antar jag:)

ja då kanske jag kan köra vidare som jag brukar:)
min stora har ju lite tendens att bli rund om magen också så det kanske inte blir så stora problem. den stora verkar stå och äta mest hela dagarna:mad: medans den lilla inte verkar stå och proppa i sig hela dagarna.
så nu har jag slängt ut till dom lite då och då för att den stora ska få vila käkarna lite:rofl:

Vi har en shettis ihop med isisar och dom får 9kg/dygn, Ts 55%. Plus fritt med halm.
Han får äta med dom utan problem så han får säkert ihop 6-8 kg själv. Han är inte fet utan lagom i hull utan regelbunden motion.

äter han såpass mycket med hö utan att bli för tjock så klarar min sig nog också, när jag har fri tillgång på hö så äter nog min stora ca 10 kg per dag om det inte är smällkallt för då går det nog åt lite mer och vice versa. tack!

åh, jag som la så mycket tid på att lära mig detta i höstas....måste sätta mig och läsa och räkna och greja varje gång:cry:
att det inte bara kan fastna första gången man lär sig det, hade varit mycket lättare:D
men eftersom jag inte har lust att sätta mig och läsa och tänka nu....så frågar jag istället....10kg hö med ts 84...hur mycket i kg blir det med hösilage med ts 55??

förresten...en liten nyfiken fråga....jag står i funderingar att byta till hösilage....
varför har du valt hösilage i stället för hö? eller varför överlag väljer man det ena eller andra?

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
783
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka