Halvblod och Irish cob??

katarina_dacke

Trådstartare
Halvblod och Welsh cob??

Ja som rubriken lyder, är det en bra kombination?
Är så att jag har ett halvblodssto som jag vill betäcka i år, till saken är ju den att hon inte går att lasta.. och närmaste stället har Welsh Cob hingstar. så har ni erfarenheter av den kombinationen? vad är bra/ dåligt??
och har ni bilder på denna kombination så vill jag gärna se dem! :)

Senast ändrad:
Sv: Halvblod och Welsh cob??

vad ska du använda avkomman till?
hur ser ditt sto ut,hur ser hingsten ut?

går det inte att få ut en veterinär så du kan få seminerat?

Sv: Halvblod och Irish cob??

jag tycker du ska tänka till rejält ett par gånger.

det finns tillräckligt med dåliga korsningar där ute.
personligen tycker jag att kan inte hästen lastas trots långvarig träning så har hästen helt enkelt för dåligt temprament för att avlas på.

Jag kan förstå om du betäcker med en hingst som kan tillföra ditt sto något, men som ändå är nära. En irish cob har inte på något sätt samma användningsområde som halvblodet och inte heller någon liknande exteriör, har du otur får du halvblodskropp med irish ben och halvblods hals med irish huvud osv osv, raserna passar helt enkelt inte varann, och det kan se väldigt konstigt ut.

är du bara ute efter att ta föl på ditt sto "för att" så rekomenderar jag dig att tänka om.

är det så att du har försökt lasta hästen massor gånger utan att lyckas så finns det faktiskt folk som specialicerar sig på svårlastade hästar, ta ut en sån, skicka sedan hästen till den tränaren och låt den träna hästen, det är helt klart värt pengarna!!

Att välja hingst bara utifrån vem som är närmast är så oseriöst som det bara kan bli!

en annan aspekt, tänk om nåt händer med fölet och du MÅSTE åka till klinik, vad gör du då? avlivar fölet?
personligen skulle jag aldrig avla på en häst som är svår i hanteringen.

jaha nu har du redigerat till welsh cob... vilket är det igentligen?

det är inga fel på stoets temprament! jag har ett jätte fint halvblodsföl efter henne han är 4 i år, kan kolla i 05 an tråden efter bilder!
stoet har dessutom fått 8 föl genom åren och de är halvblodsföl och ett par stycken av dem tävlar höga klasser i fältävlan!

Stoet har inte åkt transport på väldigt länge och innan hon kom till mej så var hon oerhört svår att lasta.. När hon betäcktes sommaren 04 så fick hon åka lastbil till en halvblodshingsten, men när hon skulle hem fick vi inte på henne.. så jag fick gå hem 4 mil! Jag ville inte pressa henne så hårt att hon kunde kastat fölet! och jag ångrar inte i dag att jag gick med henne, jag fick dessutom en väldigt fin avkomma!
Googla på Welsh cob får du se!

jag kan fota stoet idag å lägga in henne på bild men hingsten blir lite värre med..
vart ringer man om man vill ha semin? Och vad brukar det kosta?

Jag vill ha avkomman till sällskap/skogsmulle om det inte går att få något vettigt utav den, men annars är det ju tänkt till ridning, inte något speciellt men jag vill ha en avkomma till efter min trevliga sto som börjar bli till åren..
Har en 4 åring efter detta sto som är urtrevlig i sitt temprament. Den avkomman är ett halvblod så den är tänkt att jag ska hopp tävla med lite längre fram.

jag vet inte ens om man kan ringa ut semin till hästar,vi gjorde det till korna när jag jobbade med det,hade vart jobbigt att åka med varje ko t semin annars :D
jag tror inte det blir en lyckad kombination,tycker du ska satsa på att få en renrasig ist,ring den lokala veterinären och hör med denna om det finns ngn möjlighet,eller närmsta semin station?

då ljög du ju i ditt första inlägg, det är knappast mitt fel.

öva med hästen så hon går att lasta och välj sedan en kvalitetshingst för du vet ju säkerligen att det kostar ungefär lika mkt att föda upp ett bra föl som ett dåligt föl ;)

jag skulle träna lastningen med henne, lägg ner lite tid på det, ta ut nån duktig så kan du ju välja o vraka vilken hingst du vill!

ja det blir nog semin då. men jag ska starta en ny tråd hur man gör med semin, Tack för svaret.

En welsh cob hbl korsning skulle jag inte har något emot, men en irish cob korsning (som vad jag fattat är en tinker?) är inget jag vill ha.

ja du har rätt irish cob är tinker, jag skrev först fel i rubriken och i inlägget, men sen ändrade jag till Welsh cob vilket det är om jag nu ska betäcka med denna hingst.

jag har faktiskt sett några hbl/WC hästar som har varit fina och trevliga, dom har dock varit små.

Men om hon nu har nåt att tillföra aveln så hade jag satsat på att försöka få iväg henne till en seminstation där det går att lämna henne tills hon är konstaterad dräktig. Har ni provat en trailer utan ramp?
Jag har en sådan och har lastat flertalet "omöjliga" hästar plätt lätt i den.

En welsh cob hbl korsning skulle jag inte har något emot, men en irish cob korsning (som vad jag fattat är en tinker?) är inget jag vill ha.

Jag har en släng av IC i mitt hbl, men det är så att det inte märks nämnvärt, tror dock inte att det är helt av ondo.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 687
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
396
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 957
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka