Halvblod/fullblods hingst till connemara

FT_ryttare

Trådstartare
Jag har funderingar på att betäcka vårt connemarasto med en halvblod eller fullblodshingst.

Men skulle behöva lite tips och tankar om vad man ska tänka på.
Stoet i fråga är en D ponny och har fått 3 rena connemaraföl hittills.
De två hon fått hos mig var båda stora vid födsel och den ena är 153 idag (4 år i år).
Så därför går tankarna till att ta en stor hingst så man kan få en som blir lite större än 153. Sen kan de alltid bli en ponny eller precis över ponnymåttet ändå.

Stoet är e.finney master-Kilgreaney lad , har fullblodshingsten little heaven i 3.e led och har tävlat La hopp, la dressyr och msv a fälttävlan.
Hon rör sej bra och hoppar bra, visad som 3 eller 4 åring med 8 rakt igenom = diplomsto.

Avkommorna är hittills vackra,rör sej o hoppar bra.
Stoet har lite kort hals men annars bra typ.
De vi vill ha ut av kommande föl är främst hoppning men då stoet rör sej bra så funkar de med allroundhingst.
Stoet är ganska hett så lite lugnare temprament är att föredra.

någon som kan tipsa om nån lämplig hingst ?
Antar att man inte bör ta de grövsta och största hingstarna.

Sv: Halvblod/fullblods hingst till connemara

ingen som har något tips eller erfarenhet av att betäcka mindre ston med större hingst ?

Jag skulle tagit henne till ett fullblod. Eftersom det ändå ingår i Connemaran.
Om du bor nära Flyinge så hade Roven varit en bra idé. Annars en hingst med stort fbl inslag, tex Alligator Fontaine eller Jaguar Mail. Ellers å hdae jag väntat och sett vad som bleve godkänt nu på bruks

Ja flyinge har jag drygt 100 mil till.. så de känns inte aktuellt.
Jaguar mail är jag väldigt förtjust i men tror du inte att han blir stor?

Ojdå, nej, det var ju ingen bra idé att åka till Flyinge.

Han är visserligen stor, men det skull nog inte avskräckt mig. Däremot så tror jag att han kommer att få galet många ston - det skulle kunna avskräcka. Jag hade nog hellre satsat på Alligatorn.

Ska kika närmare på båda de där.

vad tror du om Empire ?
Såg honom på SM i falun och gillade de jag såg.

Åhh Empire :love:

Han är ständigt tänkbar kandidat till mitt sto, men jag vet ju inte om han passar din märr. Å andra sidan så föreligger ju ingen risk för släktskap !

Jag gillar Emilion-blodet skarpt !

Han är väl inte så grov heller..
De enda problemet storleksmässigt på fölet när de ska ut är väl att de inte får bli för grovt ?!

Har haft en fbl/conemara korsning, underbar häst! :love:
Sorleken var 157 cm, hoppade glatt över allt han såg, det högsta han hoppade under ryttare var 125 cm, hade säkert kunnat klämt i med lite till!
Till temperamentet var det alltid en pigg, positiv, modig o glad liten häst. Han har tagit en stor del av mitt hjärta, hade det inte varit för att ägaren (hade honom som foderhäst) plötsligt skulle ha tillbaks honom så hade han fått vara kvar hos mig så länge som han stått på sina ben!
Mycket trevlig korsning! :banana:

Jag kan kanske inte tipsa om nån bra hingst då jag inte har så bra koll, men jag vill varmt rekommendera den här korsningen. Jag äger själv en conn/fbl och hon är 157 cm ganska kraftigt byggd med rejäl ponnyrumpa. Hon har annars ärvt fullblodets lätthet i ridnigen, hon är vaken och alert har segrar till Msv dressyr och hoppar kanon, mkt rädd om sig. Hon var mkt lätt att rida in och har alltid haft otroligt lätt för allting, hon är positiv till allt man ber henne om och äskar verkligen att jobba. Hennes mamma var en connemara på 145 och hennes pappa fullblod på 167 tror jag, så storleken är nog inga problem vad jag vet. Tyvärr lever inte hennes pappa Zinsky och jag har inte koll alls längre på vilka fullblod det finns i dagsläget. Hoppas att finner vad du söker, jag tror i allafall på just den här typen av korsning.
Mvh Inka

Jodå min D-ponny fick ett föl i somras efter Uskadar des Malais.Vad är det du undrar över??

Bor du i mellansverige så har ju Brantshammar i Knivsta fina fullblodshingstar. Har du tur så får du en häst med fullblodets kropp och spänst och connemarans kloka huvud :love:.
Eftersom ditt sto fått ett gulbrunt föl med brun hingst så har hon gulanlaget under skimmelfärgen och då kan hon få ett isabellfärgat föl med en fux-hingst. Är väl inte heller fel ?

Senast ändrad:

min Connemara ( på bilden) har haft föl med fullblod och halvblod. Fölets storlek regleras av mamman, så det blr liksom inte för stora föl, som ploppar ut...
Jag hade kört på fullblod... kolla vilka som är godkända för ponny avel ,eller skit i vilket och ta ett fullblod du tycker ser trevligt ut.. Det gjorde vi..
Båd föl håller ponny måttet och är som sagt kloka indiviter med sprätt i kroppen :)

Eftersom ditt sto fått ett gulbrunt föl med brun hingst så har hon gulanlaget under skimmelfärgen och då kan hon få ett isabellfärgat föl med en fux-hingst. Är väl inte heller fel ?

Det räcker inte med gulanlaget, hon måste ha ett fuxanlag också...

Stoet är en väldigt lätt typ av connemara , i trimmat tillstånd ser hon mera ut som en liten stor häst så att lägga på en stor häst tror jag blir bra.

Ska kika vidare på hingstar.

Här är en bild på hennes 4 åriga avkomma som är ren connemara men överhöjdare.
Qisnn138.jpg

Tror också på korsningar av detta slaget, speciellt till fälttävlan så måste det ju ändå vara en bra kombination?
Hade själv ett ponnysto varav mamman var connemara/nordsvensk (ja, jag undrar också vad den uppfödaren tänkte på) och pappan var godkänd welsh.
Hade henne som unghäst och hon var otroligt okomplicerad - förmodligen pga så mkt kallblod. Men väldigt smäcker, nu när hon har blivit lite äldre så har hon fått mkt nacke men är fortfarande väldigt elegant. Nu födde jag inte upp detta stoet själv, men efter att ha ridit in och utbildat henne så tror jag att har man lite tanke bakom så blir liknande korsningar väldigt bra!:)

Ja de sägs ju att för att få fram den bästa fälttävlanshästen så ska man ha fullblod o connemara.
Jag är mera inne på ren hoppning nu men framförallt att få fram en trevlig individ som både jag och mamma kan ha användning för.

Vi tog ett halvblod på vår Connemara, blev en jättefin, trevlig men tuff tjej i lagom storlek (enligt mig är allt under 160cm och över D-ponny lagom :D)

Den hästen jag ev. ska åka & provrida är också halvblod/conn. Fin men har tyvärr rätt kort hals..

Men jag har också tänkt ta fullblod om jag ngn gång köper en ren connemara att avla på, blir nog finfint..

kl.
någon som har erfarenhet av casir ask ? Sett trevliga avkommor till honom samt rätt ädla..

vilken fin bild! tjusig han är den lilla gula :)

Liknande trådar

Avel Lämplig hingst till d-ponny sto, 144 cm, imp Irland, rör sig fantastiskt och hoppar även, meriter upp till LA dressyr. Avkomman ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 388
Senast: Fiorano
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: cirkus
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Jag blev så inspirerad av alla hingstletartrådar, men ville inte kapa någons tråd så jag skapar en egen. Jag vill i framtiden betäcka...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: AmyPond
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka