halvblod, fullblod, trakhener mm

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare jupiter-judex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 910
J

jupiter-judex

kom på en sak till....såg att en del väljer trakhener, holsteiner och andra raser.
just nu kommer jag inte på den jag tänkte på men har sett att en hel del dressyr hästar är något annat än halvblod.
vad har dessa raser för fördelar...?

Sv: halvblod, fullblod, trakhener mm

kom på en sak till....såg att en del väljer trakhener, holsteiner och andra raser.
just nu kommer jag inte på den jag tänkte på men har sett att en hel del dressyr hästar är något annat än halvblod.
vad har dessa raser för fördelar...?

Trakehener och holsteiner är två tyska "halvblodsraser! - eller om vi ska vara korrekta och kalla dem varmbblodiga ridhästar, precis som hannovernaren. Sedan används fullbloden som förädlare inom alla raserna. Den svenska stamboken är öppen och vi har olika varmblodiga ridhästar från olika länder godkända. Så man kan mycket väl avla tex renrasig holsteiner och regga den som renrasigt svenskt varmblod.
U

ok, men tillför tex trakhener något särskilt till den vanliga halvblodsaveln? har den några särskilda egenskaper så att säga? likadant med pre...vad är det för typ av häst?

ok, men tillför tex trakhener något särskilt till den vanliga halvblodsaveln? har den några särskilda egenskaper så att säga? likadant med pre...vad är det för typ av häst?

Trakehner är en egen ras med sluten stambok, till skillad från Holstein. Hästarna är kända för sin smidighet, vackra typ, snabbhet och balans och har mycket gott att komma med i bland annat dressyren. Blue Hors Hertug, tex, leder dansk tävlingsstatisk och Blue Hors Silvermoon är pappa till matiné. I korsning med hannoveraner och andra varmblodsraser får man ofta fram en vacker häst med mycket god rörlighet och bra gångarter.

PRE är en renrasig spansk hästras som är känd för att ha mycket lätt för att samla sig. Tyvärr är jag inte den stora PRE-kunnaren, men jag vet att dte finns mycket info oom de olika raserna på nätet.

Trakehenern är en mycket ädel (nåja, oftast) varmblodig ridhäst, med mycket fullblod (engelskt, arabiskt och givetvis anglo). Anvåands mest som dressyrhästar, men vad jag vet så hoppar de riktigt bra. Finns ryska, tyska och polska trakeheners. Som sagt dte finns massor att ¨hitta på nätet om du letar.. Anars lämnar jag över frågan till de klokare
U

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
270
Senast: Badger
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 987
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 696
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka