Min teori som jag var inne på i mitt förra inlägg är att på 80-talet, när travare började säljas som ridhästar i lite större utsträckning så annonserades dessa som "varmblod". Det var ju varmblodiga hästar och det lät kanske bättre än att sälja dem som "travare". Det innebär att de varmblodiga hästar som inte var travare började undvika att använda det ordet i annonser. Detta blev sedan etablerat under ett par decennier. Tidningsartikeln kom i ett skede där dåvarande ASVH, nu SWB, bestämde sig för att återta varmblodsbegreppet mer systematiskt.
Anekdot på temat: På 90-talet pratade jag med en äldre kvinna som tidigare fött upp mycket ridhästar. Hon hade annonserat ut en av sina sista uppfödningar i en av de där annonstidningarna som poppat upp under den tiden som "Fint varmblod" och sen angett stammen. Hon berättade för mig att hon fick en massa konstiga frågor om den var startad på travet och sånt? Hon fattade ingenting! Jag fick förklara för henne att "varmblod" var kod för varmblodig travare i annonsspråket.