LiZH
Trådstartare
Hoppar in här med en fråga (hoppas det är ok). Jag redigerar ett manus och diskuterar just nu med redaktören. Jag har skrivit (i en dialog) “Jag är inte säker på att halvblod framavlade för dressyr skulle trivas lika bra med det”. Redaktören menar att det ska vara varmblod- och jag, som avdankad hästtjej, blir osäker. Personen som säger meningen föder upp dressyrhästar (i Sverige).
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?
ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)
Vad är mer rätt: halvblod eller varmblod?
Jag har varit helt säker på att det är halvblod min romankaraktär föder upp- men säger man hellre varmblod numer? Eller är varmblod mer lämpade för dressyr än halvblod?
ursäkta virrig fråga- dels är jag i redigeringsdimma, dessutom är det länge sedan jag höll på med hästar (resonemanget i boken om hästar är endast ett litet sidospår. Men det ska ju ändå vara trovärdigt)