Halvblod/Arab???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cina 65
  • Startdatum Startdatum
C

cina 65

Hej
Jag har ett halvblodssto utan stam som jag köpte i sommras.
Nu hör det till saken att hon fick gå kvar betesperioden och
hon blev betäckt av en jättefin arabhingst.
Nu vet jag inte om det har blivit föl av detta än men ska till vet på torsdag.
Till saken.
Nu undrar jag om jag kan få fölet reg och var i så fall med tanke på att stoets papper e borta och hingsten är efter Borys och även har exelsijor i sin stam????
Tacksam för svar.

Sv: Halvblod/Arab???

Ett föl kan alltid registreras någonstans.
I ditt fall skulle jag tro att du har att välja mellan registrering hos ASVH (som häst av halvblodstyp), Arab (som partbred arab) eller SH (som övrig korsning eller nåt)
Vill du ha med härstamningen i passet kommer du nog få DNA-typa fölet och båda föräldrarna för att visa att det är rätt föräldrar angivna.

Och du!
Man kan inte alltid räkna med att få svar inom en timme på ett diskussionsforum, ffa inte en tid på dygnet när de allra flesta sover... ;) :idea:

Men om man inte vet var stoet kommer ifrån då?
Henne jag köpte av hade köpt henne av en ridskola och dom hade visst gjort av med hennes papper eller om det var tidigare ägare .......
Jag brydde mej inte då för skulle ju ha henne till ridning men när detta kom fram började man leta och ringa runt för det hade klart varit bra med stammen på henne för ev fölets skull.
Så då går det nog inte att ta med stammen eller hur?
Hade gärna sett att jag kunde ta med hingstens stam på ev reg.

:crazy:;)

Du kan alltid ha med stoets namn även om hennes härstamning inte finns med.

Tack för det.
Nu väntar jag spänt på om där blivit något föl eller inte.
Men får veta i övermorgon.....:banana:

Men har ditt sto någonsin varit registrerat någonstans så finns det ju papper på henne. Även om papperna är borta nu, så finns ju hennes registrering hos någon förbund.

Prata med tjejen du köpte henne av vart hon köpte henne och sen pratar du med dem. Eller så får du sätta ut efterlyses-annonser överallt du kan tänka dig. Finns det stam på stoet så går det ju att hitta stammen också.

Ja det trodde jag med men jag lovar jag har provat alla vägar och dom som ägde henne innan hon jag köpte henne av kan vi ikke få tag i.
Jag vet inte ens om namnet stämmer på henne för jag fick ta hjälp av vetrinär för att kunna åldersbestämma henne då nån sa att hon var över 20 år och vetrinären sa att hon är max 14 år, så lite kluddigt är det.:crazy:

Har testat det innan men ska prova igen, tyvärr har hon inga kännetecken alls utan är helt brun så jag tror att detblir svårt.:confused:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 073
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 028
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!