Hålväggar

Har haft problem med hålväggar på min häst.

Min hovis sade att det berodde på bakterier (med något långt fancy namn som jag inte minns) som finns i vissar marker.. Min fick på sommarbetet - torr och fin hage men blev bättre när hon kom hem till vinterhagen. Sommaren efter kom rötan tillbaka när hon var på samma bete. Kanske kan vara en bidragande orsak? Men det känns ändå konstigt eftersom din även får på vintern.

Jag skrubbade med VirkonS som jag såg att du också använder, blandade till en pasta och skrubbade med tandborste varannan dag. Kände även med en söm i bärranden där jag kunde komma åt (hon skoddes för att skydda hovarna) för att tidigt upptäcka om det spred sig, några gånger fick hovis komma ut och skära upp lite extra för att stoppa utvecklingen när ny röta var på väg.

Och om du inte redan använder skyddsglasögon när du handskas med virkonet så kan jag verkligen rekommendera det... Jag var dum och hade inga och råkade få virkon i ögat. Jag klarade mig utan skador men var tvungen att åka till akuten - förstod inte hur farligt det var förrän jag kom dit och läkaren lät rätt nervös efter att hon hade läst på om medlet. / knäpp hästmänniska som hanterat virkon sen hon var tolv utan att från några vuxna få en indikation på att medlet är farligt och sedan av ren slentrian inte läst varningstexten förrän medlet skvätte upp i ögat.

Nej samma miljö, har alltid bara spån men lerfria hagar går dock inte att hitta här om jag inte ska sätta den stackars hästen i en liten grusad ruta då men det hade han nog inte trivts med, dock ser jag inget samband med just lera då han har fått tillbaka hålväggarna när det varit minusgrader och fruset eller när det varit helt torrt på sommaren.

Det som äter upp o gör hålväggen lever i syrefri miljö. Då är lera mumms för det täpper igen hålen i hoven o miljön blir syrefri.
Det lila i trust bu.. för hovar var kopparsulfat. Kopparsulfat är inte helt nyttigt att hantera. Men bra på hålväggar.

Har haft problem med hålväggar på min häst.

Min hovis sade att det berodde på bakterier (med något långt fancy namn som jag inte minns) som finns i vissar marker.. Min fick på sommarbetet - torr och fin hage men blev bättre när hon kom hem till vinterhagen. Sommaren efter kom rötan tillbaka när hon var på samma bete. Kanske kan vara en bidragande orsak? Men det känns ändå konstigt eftersom din även får på vintern.

Jag skrubbade med VirkonS som jag såg att du också använder, blandade till en pasta och skrubbade med tandborste varannan dag. Kände även med en söm i bärranden där jag kunde komma åt (hon skoddes för att skydda hovarna) för att tidigt upptäcka om det spred sig, några gånger fick hovis komma ut och skära upp lite extra för att stoppa utvecklingen när ny röta var på väg.

Och om du inte redan använder skyddsglasögon när du handskas med virkonet så kan jag verkligen rekommendera det... Jag var dum och hade inga och råkade få virkon i ögat. Jag klarade mig utan skador men var tvungen att åka till akuten - förstod inte hur farligt det var förrän jag kom dit och läkaren lät rätt nervös efter att hon hade läst på om medlet. / knäpp hästmänniska som hanterat virkon sen hon var tolv utan att från några vuxna få en indikation på att medlet är farligt och sedan av ren slentrian inte läst varningstexten förrän medlet skvätte upp i ögat.

Om det är i markerna det finns så tycker man att alla andra hästar med borde ha fått det genom åren men nej faktiskt inte. Känns som att han har fått någon kroniskt dålig motståndskraft eller något som gör att han ända sedan han fick det första gången har en svaghet men det förklarar dock inte varför han inte har det på bakhovarna längre...
När det väl kommer så måste det gå väldigt fort eftersom han ena skoningen inte har något och nästa gång får verka upp flera cm hålvägg...mystiskt är det och väldigt tråkigt när han ska säljas att han har det just nu, ser lite tråkigt ut, tur att det inte är något som han har ont av.

I samma hage som min tjej fick sin hålvägg har 3 hästar till fått hålvägg. Ras, storlek och kön varierar på hästarna. En annan gemensam sak har varit mycket utevistelse. I en annan hage får alla hästar som går där på hösten hålväggar. Om det är marken eller annat är svårt att veta.

Jag misstänker att när det väl fått fäste är det galet svårt att få bort. Min hade ju i 3.5 år eller nåt, var nästan bra flera gånger men hade återfall på återfall tills vi äntligen lyckades sko henne i rätt balans så hoven kunde växa rätt och faktiskt läka (hovslagaren som lyckades med det är en av Sveriges bästa och det var INTE billigt att anlita honom). Vissa hovslagare är av åsikten att hålväggar är kroniskt, men so far har jag inte hittat nåt som bekräftar den teorin.

Ibland kan man behöva en second opinion på hovvård, även om det är klinikhovis som skor. Det hade jag testat om jag var du.

/Lavinia

Om det är i markerna det finns så tycker man att alla andra hästar med borde ha fått det genom åren men nej faktiskt inte. Känns som att han har fått någon kroniskt dålig motståndskraft eller något som gör att han ända sedan han fick det första gången har en svaghet men det förklarar dock inte varför han inte har det på bakhovarna längre...
När det väl kommer så måste det gå väldigt fort eftersom han ena skoningen inte har något och nästa gång får verka upp flera cm hålvägg...mystiskt är det och väldigt tråkigt när han ska säljas att han har det just nu, ser lite tråkigt ut, tur att det inte är något som han har ont av.

Liknande trådar

B
Hästvård :confused:Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att...
2
Svar
29
· Visningar
7 340
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar