Hålväggar

manhattan_2006

Trådstartare
Har en häst som fick hålväggar för 3 år sedan, då hade han i alla hovarna och väldigt mycket, fick gipsa framhovarna, han gick då oskodd då han bara var två år men skoddes och plastades såklart när problemen uppäcktes.
Nu tre år senare så har han fortfarande hålväggar fram och tillbaka, det har försvunnit helt flera gånger men vips så är det tillbaka. Har alltså hållt på och tvättat detta i 3 år! Är så trött på eländet.
Det konstiga är att när allt väl var borta så fick han tillbaka det när det var torrt och fruset ute så jag hittar inte direkt någon logik i det hela.
Som tur är har han väldigt lite just nu ca 2 cm har verkats upp framtill på ena framhoven.
Det känns som att jag har testat de flesta medel. Just nu använder jag Virkon S och kopparsulfat.
Men vill helst ha ett medel som man slipper blanda till själv. Tycker det är svårt att hitta medel nuförtiden, tex det lila medlet Thrush buster säljs inte i Sverige längre sägs det.
Vill ha tips på bra medel alltså:)

Farriers Formula har en som är den allra bästa mot hålväggar. Säljs på en del kliniker, men jag har beställt på nätet.
Farriers Finish från Life Data tror jag den heter

Thrush buster säljs men utan det cancerframkallande ämnet. Det heter nu Trush Stop Blue SBS.
Skicka pm om du vill ha inköpsställe :)

Min häst har haft samma besvär som din, dock har han blivit av med det tack vare en bra hovslagare. När det kom tillbaka på min var han 2,5 år (gipsades när han var 1,5). Hovis skar då bort allt dåligt, sen skoddes han med ett fåtal söm där det gick att fästa. Så fort hovarna vuxit tillräckligt drog vi av skorna. Därefter verkades han varannan vecka, lite varje gång såklart. Det gjordes vi för att hela tiden ha koll så att ingen röta började krypa upp i hovarna igen. Under denna tiden penslades hovarna med Keratex Hoof Hardner. Efterhand fasades verkningarna ut till normala intervall. Knappt sex månader efter rätt behandling var hovarna bra. Han är nu 8 år och har inte haft några bekymmer sedan han var 3år. Det som gjorde att det kom tillbaka på min var att dåvarande hovis verkade för försiktigt och rötan fick fäste.

Vad säger hovslagaren? Min erfarenhet av hålväggar är att det är viktigt att ha en mycket duktig hovslagare. Jag hade inte det då när det var aktuellt men har det idag.
Hon säger inte så mycket mer än att jag ska tvätta det.
Är samma hovis som gipsade och fixade hovarna så bra när han hade så mycket hålväggar, hon tog alltså över när han redan hade fått massa hålväggar.
Hon har verkat upp mycket varje gång han har haft hålväggar på nytt och behandlat det. Det som är konstigt är att det är så svårt att få bort helt och hållet och när det väl har försvunnit helt så är det tillbaka nästa skoning igen:/

Säker på att hon verkar upp dom helt upp till frisk hovägg? Vad gör du efter att de är verkar upp, bliver de beskyddade mot smuts och liknande eller finns där möjlighet för att det kan packas upp mer jord? Om där så bara finns en mm stor fick kvar blir det snabbt till en ny hålvägg om där packas smuts.

Min hade jättehålväggar både invändigt och utvändigt på ena framhoven, gick så långt så att hovbenet roterade. Fick till sist fatt på min gamla hovslagare som verkade upp rejält (nästan ingen normal hovvägg kvar) till torr och ren hovvägg utan röta och efter det plastade han upp en ny hov som fick växa ner. Hästen har aldrig förr eller senare haft problem med hålväggar.

Hon säger inte så mycket mer än att jag ska tvätta det.
Är samma hovis som gipsade och fixade hovarna så bra när han hade så mycket hålväggar, hon tog alltså över när han redan hade fått massa hålväggar.
Hon har verkat upp mycket varje gång han har haft hålväggar på nytt och behandlat det. Det som är konstigt är att det är så svårt att få bort helt och hållet och när det väl har försvunnit helt så är det tillbaka nästa skoning igen:/
Är hålväggarna konkret bara pga röta, eller har det i ditt fall också att göra med spänningar i hovväggen som gör att lamellerna brister? Dvs när hästen är "frisk" så verkas/skos den normalt där hovväggen har full kontakt med sko/mark vilket gör att väggen släpper igen? (Spekulerar hejvilt).

Ofta så kan hålväggar komma av att hoven inte är i korrekt balans. Det kan t.ex. leda till spänningar/felbelastning på hovväggarna som @caballus är inne på.

Jag skulle se till att få en second opinion från en mkt duktig hovis eller veterinär. Även om hoven ser ut att vara i balans så kan det vara saker man inte ser med blotta ögat. Filmning med höghastighetskamera kan t.ex. visa om hästen sätter i hoven snett i marken när den rör sig.

Har en häst som fick hålväggar för 3 år sedan, då hade han i alla hovarna och väldigt mycket, fick gipsa framhovarna, han gick då oskodd då han bara var två år men skoddes och plastades såklart när problemen uppäcktes.
Nu tre år senare så har han fortfarande hålväggar fram och tillbaka, det har försvunnit helt flera gånger men vips så är det tillbaka. Har alltså hållt på och tvättat detta i 3 år! Är så trött på eländet.
Det konstiga är att när allt väl var borta så fick han tillbaka det när det var torrt och fruset ute så jag hittar inte direkt någon logik i det hela.
Som tur är har han väldigt lite just nu ca 2 cm har verkats upp framtill på ena framhoven.
Det känns som att jag har testat de flesta medel. Just nu använder jag Virkon S och kopparsulfat.
Men vill helst ha ett medel som man slipper blanda till själv. Tycker det är svårt att hitta medel nuförtiden, tex det lila medlet Thrush buster säljs inte i Sverige längre sägs det.
Vill ha tips på bra medel alltså:)

Vi har haft stora problem på ena Shettisen. Provat allt möjligt o lite till. Uppverkas o gips b.la.
Men torrt i boxen. Inget strö som vattnas. Vi använder 8 dl vatten 2 dl salt med jod= matsalt som rörs, skakas i hopa. Sen doppar vi hoven i saltlösningen i ca 15-30 sek. Vi har en hink där vi doppar rena hiven i. Men går att lägga i hålvägg om man håller upp hoven. I början 2 ggr per dag o sen en ggr på kvällen. Det är super bra på våra hålväggs hovar! Torkar ut hoven o hålväggen får då in luft. Verka ofta o håll tån kort har hjälpt oss. Viktigt med bra hovslagare. O vi lagt matreal ovan på väggruset utan kross matreal.

Hej!

Min prinsessa visade sig ha ha hålvägg på bara en hov för några år sen. Hon skodde svar 4e vecka på klinik i början, men varje gång jag lät någon hemmahovslagare (det var 3 stycken olika) börja sko kom den tillbaka. Till slut bytte vi klinik och fick en av Sveriges bästa hovslagare. Jag är övertygad om att han räddade livet på min känsliga pärla. Nu har vi varit fria från hålväggen i 2 år och inte haft några hovproblem alls.

Så mitt tips är att se till att du har en riktigt bra hovslagare (gärna klinikvarianten, som vet vad de gör och inte tvekar för att skära upp ordentligt). Min tjejs hålvägg gick upp både sommar och vinter, i torka och i blöta, tills jag bytte till RÄTT hovis.

Täpp inte till hålet och håll hästen i en torr hage utan lera, samt håll "hålet" (vi hade inte ens ett hål till slut utan vi höll det avfasat eller vad man nu ska säga, just för att inte täppa till) rent. Jag skurade hålväggen varje dag med såpa och vatten och tandborste. Mycket jobb och mycket pengar, men nu funkar häst och *peppar peppar* har inte hålväggen kommit tillbaka :-)

/Lavinia

Det beror ju också mycket på miljön. Har du förändrat hästens miljö något?
Viktigt med rena fina hagar och torrt strö i boxen, spån t.ex. Torv är inte att föredra.

Är hålväggarna konkret bara pga röta, eller har det i ditt fall också att göra med spänningar i hovväggen som gör att lamellerna brister? Dvs när hästen är "frisk" så verkas/skos den normalt där hovväggen har full kontakt med sko/mark vilket gör att väggen släpper igen? (Spekulerar hejvilt).

Vet inte vad jag ska vara på detta då jag inte är hovslagare själv. Hur menar du att jag ska veta det?

Det beror ju också mycket på miljön. Har du förändrat hästens miljö något?
Viktigt med rena fina hagar och torrt strö i boxen, spån t.ex. Torv är inte att föredra.

Nej samma miljö, har alltid bara spån men lerfria hagar går dock inte att hitta här om jag inte ska sätta den stackars hästen i en liten grusad ruta då men det hade han nog inte trivts med, dock ser jag inget samband med just lera då han har fått tillbaka hålväggarna när det varit minusgrader och fruset eller när det varit helt torrt på sommaren.

Hej!

Min prinsessa visade sig ha ha hålvägg på bara en hov för några år sen. Hon skodde svar 4e vecka på klinik i början, men varje gång jag lät någon hemmahovslagare (det var 3 stycken olika) börja sko kom den tillbaka. Till slut bytte vi klinik och fick en av Sveriges bästa hovslagare. Jag är övertygad om att han räddade livet på min känsliga pärla. Nu har vi varit fria från hålväggen i 2 år och inte haft några hovproblem alls.

Så mitt tips är att se till att du har en riktigt bra hovslagare (gärna klinikvarianten, som vet vad de gör och inte tvekar för att skära upp ordentligt). Min tjejs hålvägg gick upp både sommar och vinter, i torka och i blöta, tills jag bytte till RÄTT hovis.

Täpp inte till hålet och håll hästen i en torr hage utan lera, samt håll "hålet" (vi hade inte ens ett hål till slut utan vi höll det avfasat eller vad man nu ska säga, just för att inte täppa till) rent. Jag skurade hålväggen varje dag med såpa och vatten och tandborste. Mycket jobb och mycket pengar, men nu funkar häst och *peppar peppar* har inte hålväggen kommit tillbaka :-)

/Lavinia

Detta är en klinikhovslagare, var så jag bytte till henne då hon behandlade honom när jag körde honom till kliniken första gången, sedan har hon fortsatt att sko honom i 3 år. Nu har han bara på ena hoven ca 2 cm framtill på hoven, är spänd på hur det ser ut när han ska skos nästa vecka. Hoppas verkligen det är borta då så det inte har blivit värre igen. Från början hade han mycket på alla fyra hovarna, på bakhovarna återkom det aldrig när det väl försvunnit men just fram så har det kommit och gått.

När min hade hålväggar som 2 åring så verkade vi upp och jag tävttade och tvättade. Det enda som hände var att skiten växte och hästen hatade att man pillade på hovarna för det gjorde ONT. Tillslut bytte vi metod. Vi slutade verka upp och grävde bara ur dem, tvättade ordentligt med väteperoxid och tryckte i solepack (stavning). Det var en dröm. Jag slapp tvätta, hästen slapp att jag petade i det som gjorde ont och skiten försvann. Jag vet inte om det funkar för alla men för oss löste det problemet.
När jag skrev ovanstående så insåg jag plötsligt varför hästen (fortfarande) är hopplös med hovarna. Efter att i månader ha fått lära sig att det gör ont i fötterna när matte lyfter dem så har det satt sig i huvudet på henne.

Jag antog att din hovslagare kanske hade diskuterat din hästs hovar med dig, och presenterat en hypotes kring vad denne trodde vara orsaken till problemet du dragits med i 3 års tid.

Ja självklart har vi pratat om det men hon säger bara att vissa hästar har lättare att få det?
Idag var det tyvärr en ny hålvägg på flera centimeter:( men den tidigare hålväggen såg bättre ut och behövde inte verkas upp, nu är det lite mindre än 1 cm där, men vad gör det när det kommer på nya ställen istället....

Liknande trådar

B
Hästvård :confused:Vi har en ponny som precis bytt hovslagare. Nya hovslagaren har varit här och verkat 2 ggr och senaste gången påpekades att...
2
Svar
29
· Visningar
7 340
Senast: Rumpnissen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar