Hålväggar

Sv: Hålväggar

Jag kommer inte använda väteperoxid, utan kommer använda thrush remedy nu och se hur det går. :)

Min hovis har koll på hålväggar :), det är jag som inte bett honom komma ut nu på ett par veckor för att skära upp de nya hålen, då de dök upp nu senaste veckan och han har varit bortrest. Så de kommer bli uppskurna snart:)

Tack för alla svar!

Men...:confused:

Ska du inte åtgärda orsaken istället för att behandla symptomen?

Det här kommer ju att fortsätta om det inte fryser snart.

Hur ser ligghallen ut?
Ren- smutsig?

läs Lilla Skutts inlägg.

Jag tror att jag måste klargöra: Hon står alltså inne på nätterna, i en vanlig box och går ut i hage på dagarna. Hagen är blöt och lerig vid grinden men inte mer än vanligt annars.

Jag tror att jag måste klargöra: Hon står alltså inne på nätterna, i en vanlig box och går ut i hage på dagarna. Hagen är blöt och lerig vid grinden men inte mer än vanligt annars.

Ok då har du klargjort det men har jag missat att du även klargjort vilken typ av strö hon står på?? Spån är tyvärr det enda stöt som har förmågan att ta hand om övermättade hovar.

Jag har skrivit det tidigare i tråden, att hon står på spån, det har hon alltid gjort. Och självklart ser jag till att det alltid är torrt i boxen :)

Min har också hålvägg men jag skulle aldrig spruta in cancerframkallande medel i min häst! Aldrig!
:bow:Håller helt med dig!
Allt vi behandlar hovarna med hamnar i jorden i hästens närmiljö och till slut i grundvattnet. Tänk resten själva.
Finns effektiva medel som inte är farliga för miljön och alla levande varelser.

Sen som i detta fallet med en äldre häst så kan det finnas andra orsaker till de dåliga skicket på hovarna förutom närmiljön.
En gammal häst är långsammare på att reparera skador mot en yngre häst.
Näringsupptag ,allmäntillstånd ,tandstatus ,övriga krämpor och förslitningar i hästens kropp kan påverka uppkomsten och läkningen av röta och bakterieangrepp.
Orsak och behandling måste ses utifrån individen om det skall bli effektivt och snabbt resultat.
Och utan att se hästen i verkligheten är det omöjligt att ge exakt korrekta råd.
I verkligheten ser man hovarnas skick ,hur hoven slits,ev breddade lamellränder,strålarnas skick,allmäntillstånd på hästen,hur hästen mår i tarmfloran(this is the shit:D)osv,osv.
Bojkotta "Rensa Strålen",Trush Buster och allt vad det heter som är fullt med cancerframkallande innehåll.
Jag kan inte fatta att det får säljas över disk överhuvudtaget!

Tipsa gärna om vad du använder för att hålla din hästs hålvägg ren, vilket var hela poängen med tråden, att få tips på bra behandlingar. Kan du ge källor till att thrush remedy skulle vara cancerframkallande för hästen?

Senast ändrad:

Med tanke på att hon aldrig tidigare haft detta problem, eller något annat hovproblem, och att det uppstod nu när vi flyttade till nytt stall i höst, så är sannolikheten stor att det är marken som har för mycket bakterier. Det börjar nu komma fram från övriga i stallet att de har problem med mugg och strålröta nästan klipp hela tiden.

Hej!

Då är det nog lättast att flytta hästen. Min tjej läker superfint i sin hålvägg, men jag flyttade henne från stallet när det redan var "för sent" och halva hovväggen behövde verkas bort. Nu letar jag ny stallplats med vettigare hagar, helst där det inte finns problem med hovar..

/Lavinia, vars häst blev tokigt mycket sämre när hon stallades in på spån, men så är hon en gris också och byta hela bädden var inte ett alternativ eftersom vi var 4 st som delade på ströet.

:bow:Håller helt med dig!
Allt vi behandlar hovarna med hamnar i jorden i hästens närmiljö och till slut i grundvattnet. Tänk resten själva.
Finns effektiva medel som inte är farliga för miljön och alla levande varelser.

Sen som i detta fallet med en äldre häst så kan det finnas andra orsaker till de dåliga skicket på hovarna förutom närmiljön.
En gammal häst är långsammare på att reparera skador mot en yngre häst.
Näringsupptag ,allmäntillstånd ,tandstatus ,övriga krämpor och förslitningar i hästens kropp kan påverka uppkomsten och läkningen av röta och bakterieangrepp.
Orsak och behandling måste ses utifrån individen om det skall bli effektivt och snabbt resultat.
Och utan att se hästen i verkligheten är det omöjligt att ge exakt korrekta råd.
I verkligheten ser man hovarnas skick ,hur hoven slits,ev breddade lamellränder,strålarnas skick,allmäntillstånd på hästen,hur hästen mår i tarmfloran(this is the shit:D)osv,osv.
Bojkotta "Rensa Strålen",Trush Buster och allt vad det heter som är fullt med cancerframkallande innehåll.
Jag kan inte fatta att det får säljas över disk överhuvudtaget!

:bow:

Själv använder jag som hovis vanlig hederlig trätjära och det fungerar alldeles utmärkt!

Flytta hästen skulle jag absolut göra om det inte var tokig brist på bra stallplatser med bra hagar häromkring. Och på grund av de anledningar som jag skrev innan med luftvägarna så minskar möjligheterna ännu mer. Hade det inte varit för det här otroligt jobbiga problemet som nu då har visat sig med hagarna så är detta stallet perfekt! Men jag ska se mig om efter ny plats, förhoppningsvis kan jag hitta något, under tiden hoppas jag på fryst mark. Det går ju inte att ha det såhär med hovarna.

Senast ändrad:

Trätjära, hur ofta? hur städar du bort den gamla bäst? Har det fungerat på befintliga hålväggar eller som i förebyggande syfte?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 912
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 278
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka