Sv: Hålväggar
Hade gärna provat ditt alternativ om det inte var så att det finns faktorer orelaterade till rötan som förhindrar att stå inne. Detta uppstod för första gången nu när vi flyttade till detta stallet i höst, leriga hagar har inte påverkat tidigare. Av detta drar jag slutsatsen att det är pga bakterier. Därför är rätt behandling det viktigaste just nu. Jag har idag varit iväg och köpt mer desinfekterande sköljmedel och absorbines thrush remedy. Jag ska be hovis komma ut och skära upp de nya hålen när han kommer hem igen på onsdag.
Tack för alla era svar!
Att åtminstone stalla in hästen nattetid på torr spånbädd gör enormt stor nytta.
Hovar som är ständigt övermättade med vatten blir mkt känsligare för bakterie och rötangrepp!!
Om hästen ständigt går i blött underlag,dessutom med som du misstänker mkt bakterier,hur skall du då kunna desinficera ikapp problemet?
Och hur skall den övermättade hoven kunna ta åt sig desinfektionsmedlet?
Du kan tvätta och doppa hovar varje dag men torkar hoven aldrig upp och ständigt är för mjuk och uppluckrad av för mkt fukt har du inte en chans att stoppa spridningen om hagmiljön är orsaken.
Är orsaken hagmiljön och för mkt väta är det det du måste skydda hovarna ifrån tills de vuxit sig friska igen och lättare motstår angrepp ifrån miljön.
Du säger ju själv att det blir värre och värre..
Bara sjöhästar i havet är skapta att simma i vatten/lera dygnet runt!
Mitt råd är ,överbehandla inte hovarna med starka desinfektionsmedel hur länge som helst,det skall bara behövas en kortare period. Överdiven behandling med starka medel av hovarna kan ha motsatt effekt!! Dvs du förstör hovens naturliga skydd. jag har sett hov med frätskador pga överdriven behandling..
Ställ in hästen åtminstone nattetid,när hovarna är torra på morgonen kan du tvätta med ev bakteriedödande medel på uppskuret område och sen pensla med trätjära över tex,då är hästen skyddad mot bakterierna en stund i hagen iallafall.
Angripet horn skall verkas bort .
Om din häst är obalanserad i hovarna eller kroppen och den sliter sina hovar snett eller överbelastar nån hov kanske det är orsaken till att vissa delar av hoven angrips.Kan den inte hållas i balans barfota kanske det är dags för andra alternativ..
Däremot att packa in en redan rutten bakterieangripen hov i gummiboots skulle jag inte rekommendera.Röta och bakterier älskar syrefri miljö...
Vad har din häst för omständigheter som gör att den inte ens en kort period kan hållas inne på torr bädd och få en chans att återhämta sig i hovarna?
Visst vore det kul med en snabb fix med nåt undermedel som tog död på alla baskelusker osv ,men använd sunt förnuft och börja i rätt ände..
Det är mitt råd.
Och det har funkat på kunders hästar hittills..
Lycka till