Hålväggar

Diantha

Trådstartare
Hej!

Min häst som går barfota har i detta blöta väder vi haft fått hålväggar i alla hovarna. Jag desinfekterar dem varje dag och gipsar hålen (varannan/tredje dag ungefär om gipset sitter kvar) så att skit och sten ska hålla sig borta, men det blir bara djupare hål och fler (det första hålet hon fick har börjat växa ut igen dock). Har även börjat med keratex hoof hardener.

Vad jag behöver är tips på bra desinfektionsmedel och andra tips som hjälper att motverka och underhålla hovar med hålväggar.

Tacksam för tips! :)

Sv: Hålväggar

Hittills som jag skrev: Håll rent, desinfektera och gips. Sådant här tar ju såklart tid att växa ut, och blir ju inte bättre av den blöta marken. Vad jag vill ha är tips på bra desinfektionsmedel och hovstärkande medel. Har även börjat fundera på barfotaboots för att minska slitaget. Så gärna om ni har tips på sådana för naturligt formade hovar :)

De medel jag kollar på nu är Absorbine hooflex thrush remedy, thrush-buster och Koppertox. Har även läst om folk som använder thrush remedy och thrushbuster tillsammans. Har någon erfarenhet av dessa medel?

Ja har hålväggar på båda mina två hästar och har även haft det tidigare på andra hästar.
Jag rengör med Väteperoxid och virikon ( varannan var tredje gång ) efter det så tar ja på Thrustbuster. Jag gipsar inget utan trycker dit bomull dränkt i Thrustbuster och den sitter så länge den sitter.

Det viktiga med hålvägg är att hovslagaren MÅSTE skära upp det helt så det är öppet för annars kommer den bara växa och växa.

Så har ja gjort med alla mina och hittills har det blivit bra i slutet men det tar tid.

Tack för svar! Min hovis är på semester ett par dagar just nu men jag ska be honom komma ut när han är hemma igen och skära upp de nya hålen. Har aldrig fått hålväggar innan och har lite panik över att det ska gå illa. Vart köper du väteperoxid?

Hej!

Jag har en tråd om hålväggar, du kan ju titta där vad som KAN hända om man inte öppnar upp. Oc min fick sina hålväggar innan det började bli så galet fuktigt, jag tror det är bakterier i marken i stallet hon stog på som gjorde det värre.

Min tjej har haft boxvila/torr hage i 3 månader för hålväggen (sen 3 veckor till innan pga skada), det är tur att man har en snäll häst.

Som andra sagt- det viktiga är att öppna upp, för bakterierna som "äter" gillar inte syre.

/Lavinia, tar förhoppningsvis hem häst om 1,5 månad, då hoven växt ut till "börja skritta" igen.

Min häst har haft hålväggar i höst. Jag tvättar rent med jodopax och sprutar på lila spray. Hovslagaren har verkat upp hålen och vid senaste besöket fanns ingen röta kvar :) Min häst kan inte gå i grushage eftersom sten och grus sliter på hoven så att det bildas hålväggar, så han får gå i gräshage och det har funkat trots att de är leriga (våra grushagar har också blivit leriga så det hade inte spelat så stor roll).

KL

Medryttarhästen fick en lurig hålvägg i somras. Det var ett pyttelitet ingpngshål som hovis troligen hade missat, och när det väl upptäcktes så fick de skära upp ända upp till kronranden på en halv hov. Ägaren har tvättat med vatten och sprayas med blåspray ungefär varannan dag och det har gått bra. Hästen fick gå i sin vanliga hage under tiden.

Hittills som jag skrev: Håll rent, desinfektera och gips. Sådant här tar ju såklart tid att växa ut, och blir ju inte bättre av den blöta marken. Vad jag vill ha är tips på bra desinfektionsmedel och hovstärkande medel. Har även börjat fundera på barfotaboots för att minska slitaget. Så gärna om ni har tips på sådana för naturligt formade hovar :)

Här skrev du ju själv svaret.

Tyvärr så är finns det inga genvägar, när det gäller lösdrift och en långvarig nederbörd som övermättar hovarna så pass att dom bokstavligt talat faller i bitar..

Det som brister är att närmiljön är så blöt att hovarna aldrig får en tjans att återhämta sig och torka upp, så tyvärr det finns bara en lösning hur många andra secundära alternativ som bara fantasin kan sätta gränser på.

Stalla upp dom i minst 3 dygn på tjock torr spånbädd, byt spån dagligen så bädden är konstant torr. Därefter kan du släppa ut dom dagtid men åter ha dom installade på box nattetid till naturens övermättade markmiljö har torkat upp eller fryst.

jag kan förstå att blött underlag är ett problem (och är glad över att vi har stora hagar som inte blir gyttjebad).

Men vad menar du att din spånbehandling ska hjälpa mot? Jag förstår att den torkar ut hoven men hjälper det mot hålväggen som redan finns där? Jag trodde att den skulle behövas verkas bort? Jag tycker inte att det låter helt optimalt att stänga till med något men det är det kanske?

Hade gärna provat ditt alternativ om det inte var så att det finns faktorer orelaterade till rötan som förhindrar att stå inne. Detta uppstod för första gången nu när vi flyttade till detta stallet i höst, leriga hagar har inte påverkat tidigare. Av detta drar jag slutsatsen att det är pga bakterier. Därför är rätt behandling det viktigaste just nu. Jag har idag varit iväg och köpt mer desinfekterande sköljmedel och absorbines thrush remedy. Jag ska be hovis komma ut och skära upp de nya hålen när han kommer hem igen på onsdag.

Tack för alla era svar! :)

Tack för svar! Min hovis är på semester ett par dagar just nu men jag ska be honom komma ut när han är hemma igen och skära upp de nya hålen. Har aldrig fått hålväggar innan och har lite panik över att det ska gå illa. Vart köper du väteperoxid?

Väteperoxid köper du på apoteket. Det är riktigt bra.
Jag har aldrig haft mina hästar stå inne på boxvila för att de har hålväggar.
Snarare tvärtom, en häst som har hålvägg är det viktigt att låta röra på sig mycket för då ökar blodcirkulationen i hoven och det kan göra att hoven läker/växer ut fortare.
Jag har haft ute mina på dagarna och inne på nätterna. Har ja fått väldigt lerigt ( och då ska det va mkt ) då har jag stängslat in den biten så de inte kan gå där osv..
Har motionerat mina mycket och använt mig av Väteperoxid, virikon och Thrust Buster.
Och det är som sagt jätteviktigt att skära upp allt ( finns en hel del hovslagare som inte vill göra det av ren okunskap så se till att din hovis verkligen vet vad den håller på med och stå på dig, det ska skäras rent tills inget mera syns ).
Skär man inte upp så trivs bakterien och växer bara vidare, bakterien gillar däremot inte syre utan dör ut ( förhoppningsvis ) när man öppnar upp.

Bakterien har ja hört finns i jorden och inget vi kan förebygga eller göra något åt tyvärr. Det är vad jag hört.

Hade gärna provat ditt alternativ om det inte var så att det finns faktorer orelaterade till rötan som förhindrar att stå inne. Detta uppstod för första gången nu när vi flyttade till detta stallet i höst, leriga hagar har inte påverkat tidigare. Av detta drar jag slutsatsen att det är pga bakterier. Därför är rätt behandling det viktigaste just nu. Jag har idag varit iväg och köpt mer desinfekterande sköljmedel och absorbines thrush remedy. Jag ska be hovis komma ut och skära upp de nya hålen när han kommer hem igen på onsdag.

Tack för alla era svar! :)
Att åtminstone stalla in hästen nattetid på torr spånbädd gör enormt stor nytta.
Hovar som är ständigt övermättade med vatten blir mkt känsligare för bakterie och rötangrepp!!
Om hästen ständigt går i blött underlag,dessutom med som du misstänker mkt bakterier,hur skall du då kunna desinficera ikapp problemet?
Och hur skall den övermättade hoven kunna ta åt sig desinfektionsmedlet?
Du kan tvätta och doppa hovar varje dag men torkar hoven aldrig upp och ständigt är för mjuk och uppluckrad av för mkt fukt har du inte en chans att stoppa spridningen om hagmiljön är orsaken.
Är orsaken hagmiljön och för mkt väta är det det du måste skydda hovarna ifrån tills de vuxit sig friska igen och lättare motstår angrepp ifrån miljön.
Du säger ju själv att det blir värre och värre..

Bara sjöhästar i havet är skapta att simma i vatten/lera dygnet runt!;)

Mitt råd är ,överbehandla inte hovarna med starka desinfektionsmedel hur länge som helst,det skall bara behövas en kortare period. Överdiven behandling med starka medel av hovarna kan ha motsatt effekt!! Dvs du förstör hovens naturliga skydd. jag har sett hov med frätskador pga överdriven behandling..
Ställ in hästen åtminstone nattetid,när hovarna är torra på morgonen kan du tvätta med ev bakteriedödande medel på uppskuret område och sen pensla med trätjära över tex,då är hästen skyddad mot bakterierna en stund i hagen iallafall.
Angripet horn skall verkas bort .
Om din häst är obalanserad i hovarna eller kroppen och den sliter sina hovar snett eller överbelastar nån hov kanske det är orsaken till att vissa delar av hoven angrips.Kan den inte hållas i balans barfota kanske det är dags för andra alternativ..
Däremot att packa in en redan rutten bakterieangripen hov i gummiboots skulle jag inte rekommendera.Röta och bakterier älskar syrefri miljö...

Vad har din häst för omständigheter som gör att den inte ens en kort period kan hållas inne på torr bädd och få en chans att återhämta sig i hovarna?
Visst vore det kul med en snabb fix med nåt undermedel som tog död på alla baskelusker osv ,men använd sunt förnuft och börja i rätt ände..
Det är mitt råd.
Och det har funkat på kunders hästar hittills..
Lycka till

Hade gärna provat ditt alternativ om det inte var så att det finns faktorer orelaterade till rötan som förhindrar att stå inne. Detta uppstod för första gången nu när vi flyttade till detta stallet i höst, leriga hagar har inte påverkat tidigare. Av detta drar jag slutsatsen att det är pga bakterier.

Tanken har aldrig slagit dig att olika miljöer kan ha olika mkt bakterieangrepp??

Det är ju ganska känt att ju skitigare närmiljö ju mera frodas bakterier och främst ju surare närmiljö som uppvisas.

Du drar faktiskt rätt slutsats men verkar inte förstå att torr och ren betyder även god hygien.

Sedan på förekommen anledning,, frisk luft har ingen dött av, däremot sura uppstötningar.:)

Väteperoxid är frätande. tack och lov så får inte apoteket sälja den starkare lösningen längre.

Men varför skulle det vara bra med något frätande?

Jag har precis haft 2 hålväggar på mitt sto. Varav ett va på väg att bli riktigt allvarligt. Hovis skärde upp. Hålvägg nr 1 fick skäras upp 2 ggr. Hålvägg nr 2 har fått skäras upp 3 ggr.
Nu är 1:an igenväxt igen och 2:an är inte långt ifrån att vara helt läkt.

Jag tycker att människor överdriver när det kommer till behandligen av dessa hålväggar.
Främsta behandlingen är just att skära upp så det blir helt öppet för dessa bakterierna gillar inte luft. Sen rengör jag det minst 1 gång om dagen. Använder en större spruta. Först tar jag varmt vatten för att spola rent all lera, grus m.m. Sen tog jag bara jodopax, lite starkare dock. Har sånt man kan spä ut själv. Tar inte lite mkt vatten som man ska när man tex ska rengöra sår.
Detta funkade SUPER!!
Våran ena shettis hade hålväggar på 3 hovar förra vintern. Dem rengjordes aldrig men dem läkte ut och blev jätte fina.

Hålväggar uppstår pga bakterier i jorden som kommer upp nu när det bli lerigt.

Såhär såg mitt sto ut med sin första hålvägg, taget 12 aug
198782_10150290694004857_572584856_7374064_2598772_n.jpg

285140_10150290694044857_572584856_7374065_4602326_n.jpg

4 månader senare
404258_10150482501894857_572584856_8320914_1600615817_n.jpg

Och det är bara rengjort med vatten och jodopax ;)

Hon står inne på spånbädd på natten, vad jag menade med att hon inte kan stå inne är att hon inte kan stå inne hela dygnet runt som coari föreslog.

Detta på grund av tre faktorer: 1: Dåliga luftvägar, även att stå inne i ett kallstall som hon står i nu är det inte bra för en häst med dåliga luftvägar. Hon mår utmärkt som det är nu, ute på dagen, inne på natten. 2: Hon är en gammal häst, fyller 25 år i år, och får tjocka ben (gallor) av att vara inne, även bara över natten. Dessa försvinner dock efter en stunds rörelse i hagen. 3: för allt kommer väl i partier om tre ;) hon vill inte vara ensam inne, står inte stilla (med detta menar jag att hon skulle riva upp hela bädden tjugo gånger om) och gnäggar konstant.

Jag förstår ju själv att hoven måste kunna ta åt sig behandlingen, och det får den göra mellan 17 och 8. Jag låter hovarna torka några timmar efter insläpp, gör dem rena och behandlar, sedan har de natten torrt inne.

Ang gummiboots så har jag sett ett alternativ där behandlingen binds in med tunn linda och sen sätts på en gummisula utanpå att ha i hagen, som man tar av inne sen. Detta då för att hålla lera och grus ute. Men det är ju som sagt detta att syre behöver komma åt. Det är just därför jag skriver här och letar info, för att ta reda på den bästa lösningen ;)

Jo det var ju precis den tanken som slog mig. Att förra stallet med få hästar antagligen hade mycket lägre bakteriekoncentration än det nya men inte mindre lera, därför drog jag bakterieslutsatsen. ;)

Och självklart förstår jag att torrt och rent är det bästa för hovarna, men alla hästar kan inte stå inne i flera dagar på grund av andra anledningar som jag skrivit tidigare i tråden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Efter att ha spenderat morgonen med att plasta hästen hovar ännu en gång börjar jag bli riktigt rådvill på vad jag ska ta tag...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 912
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu har hovis muttrat om att min häst har tunna och mjuka sulor sedan hen började sko hästen i fråga - dvs i ca 1½år. Direkt efter...
Svar
12
· Visningar
4 278
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka