Hålväggar=röta?

ylvaaskersund

Trådstartare
Hade nyss en diskussion med min unghästs uppfödare, hon har aldrig gjort mer åt hålväggar på sina hästar än att verka ner dom. Unghästen som jag fått har hålväggar som jag har behandlat med tjära, jag spolar rent varje dag samt ger hästen kiselgur!

Jag påpekade då att hålväggar är röta i hoven som gör att det bara blir värre om man inte gör något med hovkapselavlossning som följd i värsta fall, uppfödaren påpekade då att det inte handlar om röta!

Min hovslagare säger att det är röta!

Vad säger ni!:laugh:

Sv: Hålväggar=röta?

Det gäller att verka upp så bakterierna dör. Det är det enda. Gör man det behöver man inte behandla. Det enl klinikhovis som jag använde.

En annan hovis ville inte verka upp utan bara gröpa ur och sen använda tjärdrev, risken är att bakterierna inte dör, de gjorde de inte hos min utan det blev värre och även hovböld.

När sen klinikhovisen verkade upp allt så har det inte tillstött några komplikationer.

Kisel finns i foder, om hästen inte har enormt underskott av det från foder så tror jag inte det blir skillnad om man använder av kiselgur (men jag kan ju ha fel). Jag har svårt att tro att det gör att hästen inte får hålväggar osv. Det är ju för att bakterier har kommit in i hoven, ex hästen trampar på vass sten osv.

Senast ändrad:

Hade nyss en diskussion med min unghästs uppfödare, hon har aldrig gjort mer åt hålväggar på sina hästar än att verka ner dom. Unghästen som jag fått har hålväggar som jag har behandlat med tjära, jag spolar rent varje dag samt ger hästen kiselgur!

Jag påpekade då att hålväggar är röta i hoven som gör att det bara blir värre om man inte gör något med hovkapselavlossning som följd i värsta fall, uppfödaren påpekade då att det inte handlar om röta!

Min hovslagare säger att det är röta!

Vad säger ni!:laugh:

Hålvägg är ett secundärt trauma, den primära orsaken är bärrandsröta.

Den grundläggande orsaken till bärrandsrötans uppkomst är bristande god hygien i närmiljön. Brister sedan den dagliga hovvården samt renlighet i närmiljön så resulterar det i uppkomst av hålväggar.

Enligt den nya lagstiftningen så är all djurhälsopersonal som besöker anläggningar där djuren uppvisar hålväggar skyldiga att anmäla detta till berörd Länsstyrelse eftersom hålväggar alltid orsakar den enskilda individen ett icke obetydande långvarigt lidande.

Det jag funderar lite över men med endast denna knapphändiga information för vibbar av är att denna uppfödare bedriver lösdrift i flock och utfodrar med ensilagebal direkt på den naturliga marken.

vad betyder god hygien i en hage?

Jag hittar inte lagen där det är anmälningspliktigt, kan du länka?

Hålvägg är ett secundärt trauma, den primära orsaken är bärrandsröta.

Den grundläggande orsaken till bärrandsrötans uppkomst är bristande god hygien i närmiljön. Brister sedan den dagliga hovvården samt renlighet i närmiljön så resulterar det i uppkomst av hålväggar.

Enligt den nya lagstiftningen så är all djurhälsopersonal som besöker anläggningar där djuren uppvisar hålväggar skyldiga att anmäla detta till berörd Länsstyrelse eftersom hålväggar alltid orsakar den enskilda individen ett icke obetydande långvarigt lidande.

Det jag funderar lite över men med endast denna knapphändiga information för vibbar av är att denna uppfödare bedriver lösdrift i flock och utfodrar med ensilagebal direkt på den naturliga marken.

Huvudet på spiken, hon har sina hästar ätandes från balar i hagen! Hos mig har hålen stannat upp och inte blivit värre i alla fall! Eftersom mina hagar inte är speciellt leriga och de går på lösdrift, unghästen står inne i box cirka sex-sju timmar per dygn, borde väl inte närmiljön vara alltför skadlig? Om hovvården varit eftersatt de två första åren av hästens liv borde väl detta påverka hur hovarna är nu, hon har stått hos mig sedan i slutet på Maj! Innan dess gjordes i stort sett ingenting!

Nja, inte riktigt. Oftast men inte alltid utvecklas en hålvägg pga av bärandsröta...men inte jämt och ständigt. Vad som orsakar bärrandsröta tvistas det lite om, men faktum är att det är mer aktuellt på lösdriftshästar som ex. Utomlands säger dom det beror på en jässtsvamp. På föl kan man finna andra orsaker.

En hålvägg kan leda till hovbenssänkning och hovbölder, inte hovkapselavlossning, men behöver alls inte ske vid god adekvat behandling.

Nja, inte riktigt. Oftast men inte alltid utvecklas en hålvägg pga av bärandsröta...men inte jämt och ständigt. Vad som orsakar bärrandsröta tvistas det lite om, men faktum är att det är mer aktuellt på lösdriftshästar som ex. Utomlands säger dom det beror på en jässtsvamp. På föl kan man finna andra orsaker.

En hålvägg kan leda till hovbenssänkning och hovbölder, inte hovkapselavlossning, men behöver alls inte ske vid god adekvat behandling.

Jag frågade min hovslagare vad som kunde hända och han sa så! Hästen fick två hovbölder efter varandra då hon kom hit och det var då jag upptäckte hålväggarna!

Hennes uppfödare säger sig ha klarat sina hästar genom att verka bort väggarna och min hovslagare säger att man måste hindra jordbakterierna från att skapa mer röta!

I min tankevärld så kommer hålväggar som ett resultat av hovbölder som banat vägen eller sprickor.

för att det ska bli en hålvägg av bärrandsröta så tänker jag att den måste ha en misskött hov där det blivit en djup fåra där bakterier får gro o förstöra under en längre tid.

en regelbundet verkad häst ser inte ut så.

vänta här nu...
min ena fick bärrandsröta på insidan av en hov efter klinikskoning.
Den gick i 4 v. o fasen vad innerväggen gav med sig- flöt ut iom separationen.

Den har inte haft det tidigare o nu då bara på den hoven som skoddes o t o m bara insidan:confused:

Hmmm. det har den visst det. en gång när den oxå skoddes på klinik på samma hov o sen drog av sig skon 4 v. senare o en stor bit följde med. hela hoven blev sedan porös. sömmen reste sig på några dagar- på en häst som annars har hårda hovar i bra kvalité:confused:

Hmm. hur ser desinficeringen ut av klinikhovisars verktyg?
Kan det vara smitta?

När man väl har en hålvägg behövs den verkas bort för att få bort det som orsakar hålväggen. Är det svamp eller är det bakterier? Det vet man inte innan. Men båda försvinner om man verkar rent. Sen ang bakterierna/svampen i jorden är ju svårt. Man måste ha någon form av inkörsport för att bakterierna/svampen ska få fäste.

Hovbölder kommer ju av ett sticksår/trampskada osv, där har det gått in bakterier som kan börja tugga.

Kommer det in bakterier genom skoning så bör det ju vara genom sömmen som penetrerar hoven och bakterierna kommer med in och kan börja tugga. Eller ett sömstick.
Det akn även fastna skit under skon när hästen går i hagen och det packas upp under skon och det börjar gro.

Min ena har lite röta under skona, men hennes skor är väldigt urskålade och det fastar skit under hela tiden som jag pillar bort varje dag. Tål hästen bara "normala" skor snart så kan man skära ur och lägga i sole pack under skon.

Den andra hästen jag hade en rejäl hålvägg på hade väldigt porösa hovar och i det fallet har det troligtvis varit en liten hovböld som kommit och det har packat upp lite skit som sprängde hoven attans snabbt. Den hästen var oskodd..

Men om du verkar upp det så dör bakterierna eftersom de får syre. Så enkelt är det. Då får de inte fäste.

Vid Hornklyftor kan det ske, heter förövrigt Exungulation ( dvs när hela hornkapseln slits bort/lossnar). Men sådant är rätt sällsynt då hållfastheten är stor mellan vägg och lamellläderhuden. Hornkapseln kan slitas bort vid svåra olyckor.

Huvudet på spiken, hon har sina hästar ätandes från balar i hagen! Hos mig har hålen stannat upp och inte blivit värre i alla fall! Eftersom mina hagar inte är speciellt leriga och de går på lösdrift, unghästen står inne i box cirka sex-sju timmar per dygn, borde väl inte närmiljön vara alltför skadlig? Om hovvården varit eftersatt de två första åren av hästens liv borde väl detta påverka hur hovarna är nu, hon har stått hos mig sedan i slutet på Maj! Innan dess gjordes i stort sett ingenting!

T.o.m. myndigheterna har börjat notera detta växande problem med lösdrift,för stor besättning på för liten yta och en storbal utslängd mitt i hagen. Detta står dom sedan och trampar runt i leran, skiter och pissar på samma plats som dom äter på och om man nu ska tro på dom studier som framkommer så ska tydligen hästen äta mer än 50% av dygnets tid.

För alla dessa unghästar som befinner sig på lösdrift med dessa förutsättningar som secundärt uppvisar dessa hovproblem sp vore det tacksamt om alla som ser till hästens välbefinnande bad berörd länsstyrelse att åka ut och kontrollera hur förhållandena är.

Det kan uppvisa sig att allt är ok, det kan uppvisa att dom kan ge tips om vilka förändringar som leder till mindra hovrelaterade problem.

Du far med osanning som vanligt. Jag har idag ringt och kollat det du påstår om lagstiftning och det finns inget sådant.

Om hästen fått ett litet hål av vass sten osv, det händer ju. Jag tror inte min häst fick hålvägg pga närmiljön precis, hon går med 5 andra hästar i en 15 hektars hage och står på torr bädd på natten. Hennes problem började med yttre våld på hoven.

Tack för era kloka svar, det ger alltid nya infallsvinklar att ställa frågor om man är osäker! Och trots min höga ålder slutar jag aldrig att fråga!;)

Jag jobbar vidare med hålväggarna och hoppas hästen slipper dessa i framtiden!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 288
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 287
Senast: lizzie
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 052
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka