Hålväg som skurits upp?

Sv: Hålväg som skurits upp?

Grattis!

Vad skönt!

Min ar ju egentligen inte boxvila för hålväggen utan för att inte tappa skon, men jag tror det ska funka med liten hage på torr mark. Jag har tagit det svåra beslutet att skicka iväg henne till ett fullservicestall där dom kommer ta hand om allt, tyvärr är det så långt bort att jag inte kommer kunna vara där mer än kanske 1 gång/vecka. Men jag tror det blir bättre för henne, så hon verkligen kan stå rent och torrt och slippa risken att skon åker när hon går med andra hästar.. Så får jag fota det när jag är där..

Ska nog 17 starta en blog iaf, pållans sjukdomsblog. har bilder på hennes sår sen hon fick det så det är väl bara att fortsätta med hålväggen.

/Lavinia

Oj, det så inte roligt ut! Hoppas att det blir bättre och att du hittar en bra stallplats också.

I går när hovis var här och verkade så hittade vi ett hål mitt fram i tån. Hålet gick en bra bit upp i hoven och hovisen har ingen erfarenhet av hålväggar eller sånt. Verkade upp en bit men det är fortfarande ett rejält hål som jag stoppar bomull i nu.

Beställt tid hos hovslagare på klinik och ska dit i morgon. Är nervös för vad han kommer att säga och göra, men det känns ändå bättre att någon med riktig erfarenhet kollar på det här och åtgärdar det så fort som möjligt.

Pållen har, efter att ha sparkat hårt med framhoven i cementväggen, en liten spricka mitt fram. Troligtvis har det kommit in bakterier där eller så har han haft en hovböld som han inte ömmat för. Få se vad som sker i morgon....

Tack!
Det värmer att få en positiv kommentar. Härmed kommer jag, från och med nu, bli bättre på att ge positiv feedback på sådana inlägg som jag tycker är vettiga.

Ang. hovvård överlag så tycker jag att med noggrannhet och en bra dialog med hovslagaren så kommer man väldigt långt.

Mvh JV

Uppdaterar med min hålvägg 4 veckor senare:

För 4 veckor sen (ca) såg det ut såhär:
IMG_0066.jpg

Före skoning igår:
IMG_0116.jpg

Efter skoning, vi fick verka bort en lite bit till i tån, men allt ser torrt och fint ut och prognosen för läkning är mycket god. Med tanke på hur det läker tror hovis att det är skrittbart om 2 månader..

IMG_0118.jpg

Som extra plus har pållan dessutom gått ner i vikt och ser nu ut som en omusklad, men mycket smäcker arab och inte ett gotlandsruss:-).

/Lavinia, med gott hopp inför framtiden

Det här var en väldigt intressant tråd, speciellt med alla bilder. Mindre roligt dock för er som råkat ut för det. Jag har aldrig haft hålvägg på någon av mina hästar och började därför fundera över hur det upptäckts? Alltså hur det ser ut innan det verkas upp.

Hej!

Jag är lite av en fotofanatiker. Min förra häst hade sår och grejer i omgångar och jag fotade aldrig, dvs jag missade att se eventuella framsteg. Och nu när man har kameran i mobilen, då blir det många bilder- jag har dessutom fotat såret fröken häst åsamkade sej själv i början av hösten.. Nu är det bara ärr kvar, men jag har bilder från "hittad i hagen" tills nu- jätteskul att titta på.. På nåt sjukt vis.

Åter till hålväggen.

Utifrån hovväggen ser man ingenting av en hålvägg. Vi hittade den när vi åkte in med pållan för att göra en allmän hälsokoll där hon var lite lite halt. Klinikhovis var inte alls nöjd med skoningen och tog av skorna fram och upptäckte hålväggen (dvs ett litet hål in mellan hovvägg och ehh.. hovinsidan???). I hopp om att det skulle läka av sej självt (vilket det ofta gör) grävde hon ut litegrann och la i nåt- men jag minns inte vad.. Sen åkte vi hem och kom tillbaka 4 veckor senare- då hade det blivit värre. Fortfarande syns inget utifrån- men om man knackar på hoven kan man ofta höra ett lite ihåligare ljud än där det är "hel" hov. Iaf så brukar det vara hovis sak att hitta hålväggarna om hästarna har skor- de går inte att se med skorna ivägen. Barfotahästar är det såklart lättare att hitta på, det blir ett stort hål innanför hovväggen.

Hoppas det stillade din nyfikenhet litegrann iaf:-).

/Lavinia, som är glad att det finns nån hov kvar..

Tjo!

Bara uppdaterar hur hålväggen ser ut idag..

Blir bara bild på efter verkning, jag fotade så dåliga bilder innan..

401768_303252209710639_100000775888276_819947_1923210353_n.jpg

Nu får vi börja promenera på ej halt och ej knögligt underlag.. Tror inte klinikhovis tittat hur det ser ut utomhus:-).
Hovis var mycket nöjd med hur det sr ut, torrt och rent och tydligen har det börjat sluta sig så bakterier inte kan ta sig in igen och äta vidare. Vi ska fortsätta tvätta dock, så inte lera och skit täpper till.

/Lavinia

Senast ändrad:

*kl

Hur vanligt är detta egentligen? Och hur uppkommer det/vad beror det på?

Jag har aldrig varit med om hålväggar varken på egna eller hästar i samma stall. Här verkar det ju som att det är jättevanligt :crazy:

Hej!

Riktigt varför det börjar verkar vara lite olika. I vårt fall TROR (OBS!! TROR) jag det beror på att min pålla är lite svårskodd och hovis tvingats slå om sömmen så många gånger när pållan inte stått still, dvs det har blivit mängder med hål i hovväggen efter sömmar som inte "gått rätt". I kombination med att min tjej växer sjukt snabbt i hovarna och blir väldigt hög i trakterna vilket tydligen också ska öka risken på nåt vis.

Iaf så har det sen kommit in bakterier (såna som inte gillar syre!) i hålen och så har dom suttit där om ätit så det blivit ett hål.. Och sen har hålet blivit större och större och till slut var det enda kvar att göra att karva upp halva hoven.

Min förra fick hålväggar när hon gick barfota, då pga stenar som trycktes in i bärranden. Det läkte med skor på, trots att det var väldigt djupa hål.

I år tror jag också att det blöta vädret gör sitt till- fukten luckrar upp hovarna och gör småhål och i dessa småhål börjar bakterierna växa och vips är där en hålvägg..

Men som jag uppfattat det hela är det inte helt klarlagt heller..

/Lavinia, som just nu bara väntar på att hoven ska växa ner och under tiden letar stallplats med torra hagar, eftersom fröken inte får gå i lera och jag inte har hjärta att ha henne på total boxvila.

Tack för svar. Det verkar obehagligt, inte minst på att det inte verkar synas utanpå? :confused: Är det som med strålröta att det luktar illa? Kan man upptäcka det på så vis?
Kan det uppstå i "torrsprickor", såna ytliga som dom tydligen kan få av torra hagar (har sett många hästar med dessa i vinter/höst där säljarna påstått att det berott på hagarna). Eller börjar det alltid med småhål i bärranden?

Hej!

Min pålla (som är en riktigt prinsessa på ärten) var mycket minimalt halt och var lite tjurigare än vanligt. Om detta berodde på hålvägg eller annat har vi inte kunnat klargöra, men hon verkar gladare nu.

Utifrån syns ingenting, underifrån syns det om man har oskodd häst, det blir ett hål. Utifrån kan man höra ett mer ihåligt ljud än på "hela" hovar, om man vet vad man letar efter. På skodda hästar är detta definitivt något som ens hovslagare ska märka vid skoning och då skära upp så syre kan komma in (min hovis märkte inte hålväggen, 1.5 vecka senare hittade klinikhovis den).

Vad jag vet har min inte haft några småhål i bärranden, utöver då såklart de sömtag som misslyckats. och torrsprickor vet jag inte.. Min har haft jättefina, hårda hovar från utsidan (om än ruskigt snabbväxande och därför rätt höga i trakterna). Sen vet jag inte om hennes helsulor gjorde nånting till, antar att det blir ännu mer syrefattigt med dom??

/Lavinia, som faktiskt känner lite hopp inför framtiden när hon ser bilderna, det har faktiskt gått framåt:-)

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 995
Senast: skuggi
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 046
Senast: NotlikeI
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
25 104
Senast: Asko
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 875
Senast: Skywalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka