Att läsa om din hältutredning, TS, är som att läsa om min hästs... Vi åkte till Husaby (Torunn Mehammer) och försökte hitta vad som felades. Vi höll på i 7 timmar. Till slut kunde vi inte bedöva mer då man bara kan bedöva så mycket för att få ett bra resultat. Vi longerade på hårt och mjukt underlag, sprang i gången och bedövade alltså. Dessutom röntgen och ultraljud. Veterinären skickade sedan hem oss med råden Metacam och vila utan att egentligen kunna ge ett svar. Min häst var ca 2 grader halt (om jag minns rätt) och ingen av bedövningarna/böjprov fick fram exakt var egentligen. Hältan blev inte heller sämre vid böjprov. Veterinären trodde "någon typ av ligamentskada i hoven". Närmare än så kom vi inte.
På återbesöket började vi en ny hältutredning och det var först vid longering på volt på mjukt underlag och hästen snubblade som veterinären utbrast "NU vet jag vad som är fel!!". (Hästen började plötsligt halta på andra benet en stund) Vi gick in igen och hon satte på sensorer på hästen (huvud, rumpa och ena frambenet) och vi fick springa. Många vändor. Sedan fick vi en definitiv diagnos. Strålbensbursan. Hästen blev sprutad i bursan under genomlysning med röntgen för att sprutan skulle komma exakt rätt. Hästen fick 2 behandlingar och blev sedan bra men det tog TID.
Hoppas du får ordning på din häst.