Sv: Halter

Halter klasserna är bedömning på hästen, showmanship är bedömning på den som visar hästen. :)

Märkligt, så domaren struntar i hur hästen är byggd o likn?
Vad heter det då man ställer ut hästen för att få den bedömd då?

I "Showmanship at halter" bedöms du som uppvisare, att hästen är följsam och lydig samt helhetsintryck.

I "Halter" bedöms hästen

Jag visade upp ena pållen i showmanship at halter och fick sämre poäng för att min häst var för tjock...:o

Ja, så där fick jag skämmas och åka hem som en 2:a. Hade hästen varit smalare hade vi kommit 1:a sa hon efter tävlingen :crazy:

Ja, så där fick jag skämmas och åka hem som en 2:a. Hade hästen varit smalare hade vi kommit 1:a sa hon efter tävlingen :crazy:

Men var den jättetjock då???

Fast, även om regelboken (och nu menar jag AQHA, om det är Wras så kanske det är annorlunda?!) säger att det är utställarens förmåga att visa och förbereda en häst för klassen, så står det också att utställaren ska visa en välgroomad OCH konditionerad häst som villigt och effektivt följer mönstret... men att det inte ska dömas som en halterklass. Så, det för mig betyder att hästen ej bedöms exteriört MEN ska uppvisa den bästa form DEN hästen kan vara i "typ", eftersom uppvisarens förmåga utsträcks till att visa att denne kan uppvisa en häst i sin bästa form. Och då är det naturligtvis fel om hästen är i för mkt överhull!

Nja, jätte tjock var han inte, det var i början av betes perioden, så nog hade han lagt på sig lite extra, han har sett mer atletisk ut ;) Men å andra sidan är han ju en sån typ av ras som är lite kralligare...men, men, livet går vidare ändå :D Förstår givetvis att helheten ska se bra ut och man inte kan komma in med en julgris, men ofta får jag uppfattningen av att de går på exteriör också...men jag kanske inbillar mig.

Ingen som kan ordna någon buketräff med halter/showmanship-träning? Det vore himla trevligt!:)

Märkligt, så domaren struntar i hur hästen är byggd o likn?
Vad heter det då man ställer ut hästen för att få den bedömd då?

Halter, där bedöms hästens extreör.

Tender menar showmanship, det är ungefär som en horsemanship klass fast men inte rider utan leder hästen.

Ser nu att du redan fått svar, missade att det var fler sidor i tråden

Senast ändrad av en moderator:

hmm... Wrangler? :angel:

Chili viskade till mig förut att hon gärna vill träffa syrran och morsan över en grooming/halter/showmanship träning...

;)

hmm... Wrangler? :angel:

Chili viskade till mig förut att hon gärna vill träffa syrran och morsan över en grooming/halter/showmanship träning...

;)

Hehe japp, det ska vi nog kunna ordna....

Jag har funderat på att ha några sådana träffar framöver, men innan vi har gästboxar osv klart så får det bli framåt senare vår när hästarna kan gå ute.... Alternativt om det inte är så många deltagande hästar så hyr vi in oss på anläggningen 2 km härifrån där det finns både boxar och ridhus. Det skulle vi kunna göra i princip när som helst.

Jaa! vad kul! :)
Chili fäller för fullt här nu, så lite senare passar oss bra!
just nu är den ludensnögubbe-varning så fort damen rör sig :D

Ja! Jag med! :D :bump:

har en jämnårig quarterkompis som nog kanske vill följa med också! ska kolla med hans matte :)

Hehe japp, det ska vi nog kunna ordna....

Jag har funderat på att ha några sådana träffar framöver, men innan vi har gästboxar osv klart så får det bli framåt senare vår när hästarna kan gå ute.... Alternativt om det inte är så många deltagande hästar så hyr vi in oss på anläggningen 2 km härifrån där det finns både boxar och ridhus. Det skulle vi kunna göra i princip när som helst.

jaaaaaaaa, det vore jättekul!

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
514
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka