Sv: Halter

Antar att du menar själva halterträningen och inte fysiken?

Jag ser till att hästen är bekväm med att jag flyttar mig runt den och tar på den överallt. Lär den att lyfta fötterna och sätta ner. I början är jag inte så noga med vart.

När jag ställer upp så¨utgår jag från en fot, tex höger bak. Tränar att flytta fötterna både med hjälp av grimskaftet och för hand. tränar mkt på "WHOA" och att hästen ska vara bekväm i att stå still. Länge....

Ser till att den lär sig att inte gå med mig när jag beordrat att den ska stå still och jag tex går till bakdelen.

Ha en medhjälpare som kan säga till dig när hästen står square, annars är det lätt att den tex stälelr sig för långt bak med bakbenen eller för mkt under sig ed fram eller bakbenen...

Beröm!

Öva på utrycket, hästen ska inte stå o hänga på bogarna och sova som många gör, den ska vara vaken och titta upp. prova med att blåsa på mulen, locka med godis, prassla med papper i handen eller vad som nu funkar för din häst.

Sist men inte minst, glöm inte att öva på att visa tänderna!

Beror på ålder på häst.

Vanlig muskeluppbyggande träning på en äldre, ridning upp och ner i backar, longering.

Med en yngre brukar jag cykla och man kan också köra med fyrhjuling eller ha med som handhäst, rakt fram på vägarna i rask takt. Mycket ryggning vid hand för att stärka bakdelen.

Se bara till att den inte springer med huvudet i vädret och jobbar på underhalsen ;)
Jag spänner in lätt vid behov och använder då sidepull.

Jag longerar även yngre hästar en hel del, man måste faktiskt inte longer på volt!

Jag lär mina att "raklongera" alltså följa fyrkantspåret helt enkelt. Men man ska inte longer för mkt ändå, men raklongering är bra mycket mer skonsam för unghästben än att springa runt runt varv på varv :idea:

Med en yngre brukar jag cykla och man kan också köra med fyrhjuling eller ha med som handhäst, rakt fram på vägarna i rask takt. Mycket ryggning vid hand för att stärka bakdelen.

Se bara till att den inte springer med huvudet i vädret och jobbar på underhalsen ;)
Jag spänner in lätt vid behov och använder då sidepull.

Jag funderar på att visa min 1-åring i showmanship (hon kan troligen inte haltras eftersom hon har överbett). Men det jag börjar bli lite orolig för är att hon kommer få underhals ganska snart. Dels för att hon står och sträcker sig över boxdörren (hon är ju för liten än så länge för att nå över utan att sträcka upp halsen), och dels för att hon springer med huvudet i vädret när jag tar henne som handhäst... Men vad ska jag göra åt det? :crazy:

showmanship har ingen extriörbedömning, det är din förmåga att visa upp hästen och visa att du kan borsta den tills den blir tävlingsfin typ.

Jo, men jag vill ju ändå inte att hon ska ha världens hjorthals... :crazy:

finns det något tips på hur man får sin häst att vilja stå square?

min häst ställer sig automatiskt som när man ställer ut vid vanlig ponnyutställning.... alltså med ett ben längre bak. Skitsvårt att få honom att fatta att han ska stå rakt...

Träna träna träna

Träna på att flytta små steg med hjälp av grimskaftet och även flytta fötterna för hand. Beröm när hästen står square och lär den stå still så.

Man kan styra en del från framdelen vad gäller i vilken riktning man vill ha en eller annan fot, men det är svårt att förklara i detalj utan att visa....

min häst vilar gärna med ett bakben, ställer sig square men alltid ett vilande bakben! *morr* försöker jag korrigera så flyttas hovarna! *morr* en riktig latmask!

Särskilt när dom växer vill dom gärna vila ett bakben.

Man kan öva med att snabbt höja hästens huvud varje gång den gör det, eller så får man springa runt runt och korrigera genom att dra lite i svansroten från det håll den vilar liksom.

Fråga Wild Rein hur jag sprang runt som en skållad råtta och korrigerade när jag visade deras ettårssto förra året :rofl:

Särskilt när dom växer vill dom gärna vila ett bakben.

Man kan öva med att snabbt höja hästens huvud varje gång den gör det, eller så får man springa runt runt och korrigera genom att dra lite i svansroten från det håll den vilar liksom.

Fråga Wild Rein hur jag sprang runt som en skållad råtta och korrigerade när jag visade deras ettårssto förra året :rofl:

Hmmmm....den hästen var väl jättemycket tränad i Halter??? Kanske ni inte kom riktigt bra överens bara????........:angel:

Hmmmm....den hästen var väl jättemycket tränad i Halter??? Kanske ni inte kom riktigt bra överens bara????........:angel:

Jodå andra dagen så, bara jag fick lägga henne på rygg en gång först :angel::cool:

Hon skötte sig jättefint andra dagen faktiskt, jätteduktig! :bow: Inte hennes fel att hon ville vila bakbenen, men fan vet om hon inte hade räknat ut det där eftersom hon bytte sida HELA JÄVLA TIDEN! :devil::rofl:

Jodå andra dagen så, bara jag fick lägga henne på rygg en gång först :angel::cool:

Hon skötte sig jättefint andra dagen faktiskt, jätteduktig! :bow: Inte hennes fel att hon ville vila bakbenen, men fan vet om hon inte hade räknat ut det där eftersom hon bytte sida HELA JÄVLA TIDEN! :devil::rofl:

Du kan väl förstå att hon var trött på tävlingen, vi hade ju tränat halter i flera mååånader innan!!! :devil:

showmanship har ingen extriörbedömning, det är din förmåga att visa upp hästen och visa att du kan borsta den tills den blir tävlingsfin typ.

Märkligt, så domaren struntar i hur hästen är byggd o likn?
Vad heter det då man ställer ut hästen för att få den bedömd då?

Liknande trådar

Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
514
Senast: Mirre
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
280
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu har tävlingsreglementet fått en uppdatering inför nästa år. Det finns några större förändringar, bland annat blir nosgrimman valfri i...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp