haltar i nedförsbacke?!

Fannih

Trådstartare
min ponny(welsh-arab) haltar med v.b i nedförsbacke, det märks inte på plan mark,varken i skritt eller trav. i uppförsbacke märks litelite.
inga svullnader i benet, gör inte ont om man trycker heller.

ponnyn har ganska svag rygg, inte mycket riden nu men har haft föl tidigare (riden innan dess).

märkte av detta en gång i vårsomras, hon verkade lite halvlat i trav och då jag lyfte galopp kändes det konstit, hon galopperade på 3 ben ??:confused:
men det märktes inte i trav. på hemvägen gick vi upp för ett lite dike, och då märktes det igen..
lät henne vila några dar, provade gå med henne i en uppförsbacke utan problem.. så jag gissade på nån sträckning.

men nu är det tillbaka igen.

Har nån haft nån liknande erfarenhet? hittade inte nån annan tråd.

jättetacksam för svar

Sv: haltar i nedförsbacke?!

Jag skulle helt klart ha åkt in till en klinik för en hältutredning. Inflammationer manifesterar sig sällan i svullnader eller smärta vid tryck. Om vi säger att hästen skulle ha infammationer i båda framkotorna (tex) så syns det ju inte som en hälta då den har ont i båda fram. Däremot kan det kännas som en hälta då den försöker avlasta.

idag kommer en ET, men jag har övervägt att det kanske borde vara bäst att först åka till en klinik .
en ET kan ju säga att den har on i ryggmuskulaturen men det kan ju i sig vara en symptom från nåt annat..

men tycker det är så konstigt då det upprepar sig igen plötsligt, iofs så kan ju inflammationer komma och gå, även hos människor.

hmm, dumt beslut närmare sagt!

Hältor brukar alltid synas mer just i nedförsbacke eftersom det belastar benen mer, det är dock inte säkert att det sitter bak utan är mycket möjligt att hästen avlastar där...

min kompis häst haltade också i nedförsbackar. Den hade problem med bakknäna men blev bra efter två månader. Sen för några veckor blev det så igen men då var det bara träningsvärk. åk till klinik

Råder precis som de andra, åk till klinik och kolla! Min pålla haltade bara i nedförsbacke, hon hade ont i "tassarna"...Men det kan nog bero på olika saker, för precis som tidigare nämnts så belastars benen mer då...

Säger som övriga, kolla hästen, det är just i nerförsbackar som mycket syns som kan sitta i bakben, eller rygg. Samma om den inte vill gå rakr nerför en backe utan försöker tvära envist, då avlastar den.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 736
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: bellala
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 450
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka