Haltar han?

Sv: Haltar han?

Den har alltså ett problem i hf sedan tidigare? Jag skulle drista mig till att gissa att problemet sitter på ett ställe som påfrestas i "bakre" halvan av ett steg, tex om det är "skelettrelaterat" tån eller framsida leder mellan kota och hov eller möjligtvis framsida framknä och om det är senapparatur baksidan av skenben/kota/hov och att det är därför hästen väljer att gå i höger galopp eftersom det innebär att hoven lyfts upp längre framför hästens tyngdpunkt än i trav och vänster galopp och genomtrampet alltså blir mycket mindre. Men då är jag verkligen ute och spånar och nu har du ju veterinär inbokat och får svar då - hitta felet är ju veterinärens jobb.

Han har haft kotledsinflammation tidigare. Han rör sig bättre och bättre för varje dag som går men kan ana en viss ojämnhet ibland.

Nästa måndag har vi tid. De senaste dagarna har jag inte sett något på honom när han rört sig i hagen men hästar e ju mästare på att dölja sina smärtor så vågar inte hoppas på något.

Enligt min lilla åsikt tydligt halt hf på första filmen. Visar tydligare hälta åt vänster än åt höger på de båda andra filmerna. Om det är mer på andra ben eller bara öm av inga skor bak låter jag vara osagt men du lär väl se vad bedövning släcker och vad som händer med hela rörelsemönstret.

Denna hästen hade jag satt i sjukhage från dag 1 (så den inte får chansen att skada sig ytterligare om den får något brallspel) och tagit till vet snarast, vet att det inte alltid är lätt att hitta tider i semestern men ändå. Jag är en riktig hönsmamma men är inte av åsikten att "jag väntar". Haltar en häst är något skadat. Då tar jag reda på vad och hur länge de ska vila bestäms av vet utlåtande och ul/rtg/behandling/ickebehandling=vila.

Om den tidigare haft kotledsinflammation hf - fanns där pålagringar? Har något ligament varit skadat?

Anne är skitbra så du är hos rätt veterinär iallafall!

Senast ändrad:

Ja, jag trivs verkligen med henne. Hon har behandlat alla mina hästar och jag har aldrig varit missnöjd. Hon vet även hästens historia därför valde jag att vänta två veckor på tid istället för att åka till en annan klinik.

Han har en ligamentskada hf och skelettförändringar i båda sina knän. Vi avslutade utredningen där och kommer att ta bort honom i slutet av sommaren :cry: :cry: :cry:

Vad är egentligen skelettförändringar? Är det desamma som pålagringar eller vad är skillnaden?

Han har en ligamentskada hf och skelettförändringar i båda sina knän. Vi avslutade utredningen där och kommer att ta bort honom i slutet av sommaren :cry: :cry: :cry:

Vad är egentligen skelettförändringar? Är det desamma som pålagringar eller vad är skillnaden?

Åh... jag beklagar. :cry:

Beklagar verkligen. Detta är det värsta med att ha djur :(

Skelettförändringar kan väl vara både pålagringar, urkalkningar m.m. vad jag vet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 974
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 950
Senast: Missemus
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
377
Senast: MJLee
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka